• Kansalaisille pitäisi olla keskitetysti nähtävillä poliitikkojen ja johtajien "CV:t" joissa olisi listattuna isommat mokat ja lehmänkaupat joissa ovat olleet mukana. Internetistäkin tuntuu katoavan tietoa joistain tapauksista. 

    Voisko näistä tehdä näkyvän kampanjan aina vaalien alle jossa käytäis läpi "parhaat mokat" eri ehdokkaiden ja puolueiden osalta?

    Näistä voisi tehdä verkkosivut, mutta se todennäköisesti rikkoisi jotain pykälää.

    Jos ei rikkoisi niin eiköhän poliitikot kohta tee pykälän siihenkin.

    "Pengottiin tossa joulusiivouksen yhteydessä papereita ja löydettiin perustuslain kadonnut sivu ja aateltiin nyt tässä pirteissä kevättunnelmissa ottaa se käyttöön. Uusi laki menee näin "Älkää menkö tällästa jakelemaan" lisäksi sivulla sanotaan että palkat nousevat ja töitä tulee. Aateltiin näin pirteän uutisen takia vähän itseämme palkita ja tästä lähtien ministereiden tulee saada kinkku vuodessa ja kaksi hyveellistä naista. Lisäksi tajuttiin että opintotuet vievät valtiolta rahaa ja keksittiin sille hauska korvaus kuin opintomaksu niin onpahan opiskelijat motivoituneempia menemään töihin"

    kansanmuisti.fi oli tälläinen sivusto.Kuulemma sivuston pitäjä myi sivuston ja se katosi aika nopeasti internetistä.

    t: liskomies folihattu

    Keksin just infinite money glitchin.

    Ei tää mitään auttaisi. Poliittinen muisti on helvetin lyhyt ja millään faktoilla ei ole väliä koska a) se on hyvä äijjä b) maahanmuutto c) velkalaiva d) tyttöhallitus.

    Noh ei se niitä estä. Fiva ei halu Calle Haglundia mihinkään finanssivirkaan päättämään, mut omistajat haluu kovemmin niin ihan sama.

    En tajuu. Siel on niin paljon tollasta.

    Lobbarit julki tai mikä parempaa, laittomaksi

    Sekä heihin liitettyjen ihmisten, kuten läheisten ”CV:t” myös. Terkut vaan sinne Ohisalon miehelle ja Tuulivoltille.

    Ei ihmisiä ikävä kyllä kiinnosta mitä poliitikot ovat eilen tehneet jos ne tänään sanovat toista.

    Syyn jakaminen ei vaan ole useinkaan selvää. Saatat olla vaikka ministerinä tekemään täysin sinulle sopimattomia ratkaisuja. Hallituksen toiminta on siirtynyt jatkuvasti enemmän talouskehyksen toteuttamiseen ja siksi VM voi estää oikeastaan kaiken, joka vie edes vähän rahaa lyhyellä tähtäimellä.

  • Fortumin casesta kannattaa muistaa, että Saksan liittovaltio esti force majeuren käytön, vaikka sellainen oli aseellisten konfliktien varalta kaikissa sopimuksissa.

    Liittovaltio siis isompana ajoi Fortumin ulos kriittisestä markkinasta, ja tienasi samalla ihan vitusti.

    Meidän ministerit laittoi tekstarin, eikä suostuneet haastamaan Saksaa oikeuteen päätöksestä.

    Fortumin casessa on myös IVOn paskominen, täällä harva oikeasti ymmärtää kuinka vitusti toi yritys on merkinnyt suomen energia omavaraisuudessa ja mitä kaikkea ne on tehnyt sähkön lisäksi.

    No onneksi voidaan vielä myydä jotain jota siellä on jäljellä, Loviisa uniperille milloin?

    IVO Engineering:kin myytiin ja tunnetaan nykyään melko isona firmana Eltel Networks Oy.

    Joo, tämä on osa jotain helvetin hienoa suunnitelmaa.

    En tiedä onko päässä menny bitti niin pahasti vinoon, mutta aina kun näen energia-alasta kertovia uutisia niin alkaa itku-nauru.

    Meidän ministerit laittoi tekstarin, eikä suostuneet haastamaan Saksaa oikeuteen päätöksestä.

    Oliks tää se Sanna Marin Ruisrockissa tekstari?

    Juurikin se. Muistettakoon myös, että Tytti Tuppurainen lähti sinne neuvottelemaan saksalaisten kanssa heidän äidinkielellään ilman tulkkia kun on kato opiskellut ja osaa puhua saksaa

    se oli kyllä omalta osalta sellanen stuntti joka auttoi äänestämään jotakin muuta

    Minäkin olen ihminen jne

    No ku oli just festarit, kesä ja muutenkin hyvä pössis. Ok, boomer!

    Tässä on muuten selkeästi sellainen temppu mistä Marinia pitäisi syyllistää. Joo festareilla voi olla, mutta silloin oman esikunnan pitää toimia niin rautaisella ammattitaidolla ettei tällaista pääse tapahtumaan.

    Ylipäätään jos on kriisi päällä niin ei ole hyvä look että johtaja juhlii festareilla

    Fortum tapauksessa kannattaa muistaa että keskusta ja kokoomus ohjasivat päätöstä sijoittaa uniperiin sen jälkeen kun venäjä oli ottanut krimin haltuun. Eli ostettiin valtion rahoilla Venäjän kaasusta riippuvainen pulju kun kaikki riskit olivat päivän selviä. Monesti keskitytään tuon sekoilun viimeisiin hetkiin eikä siihen miksi ihmeessä se sijoitus tehtiin alunperin.

    Aika vähän lämmittäisi joku "Hei olitte sittenkin oikeassa, tsemppiä teille" -oikeusratkaisu joskus 2035, kun Fortum olisi kaatunut kassakriisiin, täyteen maksukyvyttömyyteen ja konkurssiin ennen joulua 2022, jos Uniperista olisi pidetty kiinni.

    Se, että Fortumin Uniperille antama miljardien pääomitus saatiin pelastettua ja se, että Uniperista saatiin saksalaisilta nyhdettyä edes minisumma, olivat melkoisia ihmeitä. Saksa muuten pääomitti Uniperia 50 miljardin euron edestä estääkseen sitä kaatumasta. Jos Marinin hallitus olisi kaatanut 50 miljardia tähän Sipilän roskakasaan, niin siitä vasta olisikin riemu revennyt.

    Kaikista Suomen historian valtionomistussekoiluista Uniperista irtautuminen sujui varmaan parhaiten.

    Miten olisi, että Uniper olisi sanonut että kaasun toimitukset loppuu jos hinnat ei nouse. Siinäpähän haastatte oikeuteen sydäntalvella 2022-2023. Jos poliittisesti luotujen pakotteiden takia kaasua ei saanut ja sen takia ei Saksa avaa hinnoittelua, niin hanat pysyy kiinni ja Uniperin omistama infra tuhotaan. Ukrainan sota on juuri sellainen force majeur tilanne, joka ei ole ollut mitenkään yrityksen omistajien vaikutusvallan piirissä. Jos Saksa joutuisi sotatilaan, niin luuleeko joku että sieltä esim. maksettaisiin korvauksia toimittamattomista autoista?

    Kun Uniper oli myyty, niin Saksahan avasi hinnoittelun heti. Jo seuraavana keväänä Uniper takoi lähes 7 miljardin voiton pelkästään ensimmäisellä neljänneksellä. Kyllä tässä casessa olisi pitänyt tehdä jotain muutakin kuin lähettää pari tekstaria.

    En jaksa nyt erikseen kaivaa, mutta tuo 7mrd oli vain kirjanpidollinen seikka, kun tappiovarauksia purettiin kaasun kallistuessa. Ilman näitä nettotulos oli lähemmäs 0,5mrd€.

    Mutta siinä samaa mieltä, että olisi pitänyt painaa vaan kovin takaisin ja antaa paskan kaatua, jos Saksa ei olisi tullut vastaan.

    Kyllä Fortumin olisi pitänyt pelata upporikasta ja rutiköyhää ja takoo nyrkkii pöytään ja sanoo Saksalle, että me pidetään nää ydinvoimalat ja te otatte nämä kaasulaitokset ynnä muut tai tää koko lafka menee nurin. Toi keissi on oikeasti huonosti pelattu.

    EDIT: typo

    Mitä voi odottaa jos lähdetään ton tason neuvotteluihin Saksaan lukiosaksan osaamisella eikä ainakaan kaikilla neuvottelijoilla taida olla kovin vankka bisnes osaaminen taustalla. Vastapuolella taas on varmasti ollu paras mahdollinen osaaminen mitä tilanne on vaatinut. Ja neuvottelut vielä heidän ns kotona.

    Siihen nähden ihan tyydyttävä tulos. Mutta paremminkin ois voinu hoitaa mutta se ois vaatinut erit osaamistason neuvottelijat.

    Fortumin Saksa sekoilusta tuli jännästi Sonera sekoilut mieleen. Mikähän valtion yhtiö seuraavaksi "polttaa näppinsä" Saksan markkinoilla, Neste?

    Ei neste koska ne on niin hyvin kusettanut veronmaksajaa integroituneet maailman markkinoille, hehän ovat myös päättäneet sijoittaa rotterdamiin koska suomi on perseestä

    https://yle.fi/a/3-11557148

    Rotterdamissa on yksi maailman suurimpia satamia ja satamainfran myötä myös parempi infra Nesteen toiminnalle. Kyllä siinä ihan oikeita perusteita on, miksi Rotterdam eikä Porvoo.

  • Kelatkaapas jätkät kui paljon säästettäis jos myytäks puolustusvoimat sijottajille esim. Venäjään tai Kiinaan? Säästettäis saatana yli 7 MILJARDIA vuodessa! Ei täällä sotaa ole edes ollut yli 80 vuoteen nii ihan turhaa rahankäyttöä. Voitaisiin sitten tarpeen tullen vaikka vuokrata ne meidän Venäjälle myydyt asevoimat väliaikaseen käyttöön. Miksei kukaan eduskunnassa ole miettinyt tätä?

    älä nyt vittu anna näille sankareille ideoita, voitko poistaa tän täältä.

    Must tää ois lupaava idea, saunakaljat veli-idän kanssa sillointällöin

    Nyt kun mainitsit niin puolustusvoimien maastopuvut ja kuteet tehtiin ennen valtion omistamassa yrityksessä nykyisin nämä tehdään kiinassa. Sinne meni nekin työpaikat

    Edit: Valtion pukutehdas VPU

    ööö.... Nyt tarviis kyllä vähän lähteitä, että armeijan vaatteet tehtäis kiinassa. Ainakin google ojn eri mieltä, että tulis kiinasta nykyää vaatteet.

    Heitin veikkauksella että kiinassa mutta ulkomailla kuitenkin eikä enään Suomessa.

    Uusimmat kuteet ilmeisesti norjassa

    Norja, tuo halpatyövoiman luvattu maa

    Eiku paranee vaan.

    Lenkkarit on ainakin jostain kaukoidästä, varusvarastossa lenkkarilaatikoissa lukee "finish army" :D

    t: mosa

    Made in finishlandia

    Mistä keksit että ne tehdään Kiinassa? Nykyisin hankinnat menevät kilpailutuksen kautta. Viimeisin tieto on että maastopuvut toimittaa ihan suomalainen firma, joka tosin ompeluttaa ne Virossa. Myös kankaat tulevat suomalaiselta valmistajalta, joka tosin valmistuttaa ne Euroopassa.

    Esim Savotta on yhä suomalainen firma ja valmistus jakautuu Suomi-Viro-akselille

    Suomalainen firma mutta valmistus ei enään tapahdu suomessa vaan ulkomailla. Ennen oli VPU tehtaat suomessa

    Veikkaus oli Kiina mutta ilmeisesti viro - norja akselilla ja loput jossain mistä ei ole tietoa.

    Kyllä ne Euroopassa tehdään, käsittääkseni Virossa.

    Ei se näin toimi. Se toimii sillä tavalla, että puolustusvoimista lobataan aseteollisuuden rahasampo, jonka verorahoitteista budjettia voidaan aina Venäjään vedoten nostaa ja ostaa ylihintaisia ja ylihypetettyjä asejärjestelmiä toiselta puolelta maailmaa.

    Edit: Eniten huolestuttaa poliisitoimen yksityistäminen. Vartijointiliikkeille annetaan enemmän vastuita "julkisen järjestyksen" ylläpidosta, eihän meillä nykyään ole edes poliisin jalkapartioita... Aletaan tehostamaan yksityisten vartijointiliikkeiden ja poliisin tiedonvaihtoa, ja kohta valvontakamerat ja dronet välittävät reaaliaikaista kuvaa joka välitetään heti poliisille. Ei tarvitse poliisin hankkia käräjäoikeudelta enää lupia ja näyttää toteen epäily, kun vartijointiliikkeet voivat tehdä sen "yksityisesti" ja käyttää omaa harkintaansa siihen, mikä on epäilyttävää ja mikä ei, ja kun tästä ilmoitetaan poliisille, niin jo se riittää "epäilyksi".

    Eikö pelastuslaitoksenkin voisi myydä? Jos ei oo voimassaolevaa palonsammutustilausta, niin piipaa-autot ei liikahda tai kastelee pelkästään naapuritaloa estäen palon leviämisen?

    Totta kai! Tästähän oli hyviä kokemuksia jo Antiikin Roomassa:

    The first ever Roman fire brigade was created by Crassus. Fires were almost a daily occurrence in Rome, and Crassus took advantage of the fact that Rome had no fire department, by creating his own brigade—500 men strong—which rushed to burning buildings at the first cry of alarm. Upon arriving at the scene, however, the firefighters did nothing while Crassus offered to buy the burning building from the distressed property owner, at a miserable price. If the owner agreed to sell the property, his men would put out the fire; if the owner refused, then they would simply let the structure burn to the ground. After buying many properties this way, he rebuilt them, and often leased the properties to their original owners or new tenants.

    Hitto, en sitten ollutkaan ihan ensimmäinen tuon ajatuksen kanssa. Kiitos tästä, pitää kehitellä ideaa…

    Palokunnan saapuessa paikalle, tulee geelitukka elisa-myyjä kokoomusnuori kynää pyöritellen kysymään, "Onks sul paloturvallisuusasiat kunnossa, meil ois nyt tämmönen huippudiili joka kannattaa ehdottomasti ottaa?".

    Oikeesti kaupungeilla pitäis olla mahdollisuus omiin poliiseihin (tai vaikka omien poliisien rahoittamiseen siten että voidaan myös sanoa että tää virka on sit jalkapartio keskustassa kaduilla x, y, ja z)

    Ja maaseudun pikkukuntiin pitäisi saada sheriffit. Olisi komeaa se, ja olisipa ainakin aina joku joka katsoo paikallisten rattijuoppojen perään. Kannatan myös läänien palauttamista ihan vain siksi, että Jopen maaherra on kova biisi.

    Parasta paskaa nykypäivänä läänien perään haikailijoille (kuten itselleni) on selata muusikoiden.net/tori/ :n tarjontaa vaikkapa Oulun läänistä.

    Tällänen poliittinen wannabe poliisi oliskin kova. Annettaisko niille aseet kanssa vai vaan jallutähti rintaan ja suora linja poliisille? 😁

    Stetsoni ja hevonen ainakin. Aseesta en osaa kyllä sanoa. Tosin jos kyseessä olisi joku paikallinen isäntä tms, niin varmaan sillä olisi aseet ja luvat omastakin takaa.

    Eniten huolestuttaa poliisitoimen yksityistäminen.

    Epäiletkö etteikö Omnicorpin kykyä hoitaa poliisihommat Robocopilla ja ED-209:lä? Joo vähäsen glitchaa tuo ED-209 ja ampuu ketä sattuu täyteen lyijyä mutta ajattele neljännestulosta!

    Juuri näin. Puolustusvoimat pitkin Eurooppaa ovat muuttuneet konfliktin vuoksi suureksi rahasammoksi, koska Euroopassa on loputon läjä ihmisiä, jotka vakavissaan uskoo Venäjän hyökkäävän koska tahansa valtioihin, joiden populaatiota se ei voi edes etäisesti assimiloida ja joista se ei hyödy juuri mitenkään. Puolustusvoimat sitten jatkuvasti "arvioi" tätä uhkaa hyvin todelliseksi, jonka estämiseen ei tietenkään riitä olemassaoleva puolustus, vaan tarvitaan vitusti lisää rahaa ja köyhyyttä (joka tekee hyvää puolustustahdolle).

    Venäjä on hyvin vailinaisella menestyksellä tähänkin mennessä onnistunut. Dagestania ei vieläkään ole kulttuurisesti onnistuttu integroimaan vaan sitä pidetään edelleen "ongelmalapsena" ja Tsetseenia on maksanut venäjälle paljon enemmän kuin mitä luonnonvarat siellä hyödyttäisi federaatiota. Molemmissa tapauksissa paikalliset jo osasivat kieltä Neuvostoliiton vuoksi ja niitä oli helpompi hallita johtuen kulttuurillisesta monimuotoisuudesta.

    Venäjä edelleen arvioi, että Ukraina vaan kapituloisi hetkessä, koska Zelensky ei ollut erityisen suosittu ja Ukrainassa on paljon köyhyyttä varsinkin idässä, jossa Venäjää tuettiin enemmän. Tätä arviota Venäjä ei tekisi ikinä Suomesta ja varsinkaan jostain Saksasta, jossa "panikoidaan" varmaan vielä enemmän.

    Tätä arviota Venäjä ei tekisi ikinä Suomesta

    Entä, jos Otto Wille Kuusisen jälkeläinen Otto Weeti Kuusiseitseminen kävisi lobbaamassa tuota arviota Kremliin uuden 30-luvun kunniaksi?

    Ukrainassahan juuri Länsi-Ukraina on historiallisesti ollut köyhintä aluetta, siinä missä Dnepr-joen ympäristö on ollut vauraampaa, ja sen venäläisempi itäpuolisko on perinyt neuvostoajoilta enemmän teollisuutta.

  • Pidän sitä suurena ihmeenä että nämä vitun idiootit eivät ole vielä onnistuneet myymään koko maata meidän alta jotain lasihelmiä vastaan.

    Ei oo vaan kukaan älyny myydä lasihelmiä vielä...

  • Kun puhun suomalaisen johtamisen huonoudesta, viittaan tähän.

    Kun viittaan Kokoomuksen ”talousosaamiseen” se viittaa myös tähän.

    Tässä ehkä kannattaa laittaa poliitikkojen talousosaamiseen, kun siellä ollut ties ja ketä omistajaohjausministerinä näitä vetämässä läpi

    aivan totta. vaikka omalla raivollani on vahva painotus, haluan jokaisen niistä samaan ojaan.

    pitäskö aloittaa selvitys thread?

    Omistajaohjausministerin paikka onkin jännä syntipukkijakkara kun suurimman osan aikaa on kovin vähän mitään tärkeeä tekemistä ja valtaa, mutta kun omistuksia myydään niin OOministerin nimi lyödään aina päälle ja muistetaan.
    Aina kun valtion omaisuuden myynnistä puhutaan muistetaan huutaa että Haavisto (vihr.) myi Carunan verkot mutta usein jää mainitsematta kauppoja kovasti vauhdittaneet elinkeinoministeri Vapaavuori (kok.) ja pääministeri Katainen (kok.).

    Tämäpä se. Myyjäministerillä ei ole merkitystä, hallituksen kokoonpanolla on. Haaviston kautta Vihreät ei missään nimessä saa synninpäästöä, koska ovat allekirjoittaneet myynnin. Oleellista kuitenkin olisi tietää, kenen idea se myynti oli ja mikä puolue sen on hallitusohjelmaan vaatinut.

    Onko sattumoisin Kokoomus ollut jokaisessa hallituksessa, jossa näitä isoja kokonaisuuksia on myyty?

    Sanotaan että Demarit on käsi veronmaksajan taskussa mutta ne onkin Kokkarit kyynärpäätä myöten meidän yhteisessä sijoitussalkussa.

    Jep. Tällainen vertauskuva, demarit on se visaa vinguttava vaimo, ja kokoomus se saamaton vätys joka myy pois perintöä et ois varaa elää niinkuin sillon kun faija oli elossa.

    Pointti on siinä, että nämä ovat aina hallitusneuvotteluiden tuloksia. Eli sen aikainen hallitus on ollut yhtämielinen siitä, että valtion omaisuutta myydään.

    Joskus ovat ostaneetkin esim Turun Telakka vietiin korealaisilta Vapaavuoren toimesta (kok), mikä on ollut ehkä tämän vuosituhanne paras ostos valtion toimesta.

    No esimerkiksi soneran syynä oli johtoryhmä eikä valtio suurimmalle osalle typeryyttä.

    seuraava kysymys, ketä kuului sen hetkiseen johtoportaaseen?

    Jos asia kiinnostaa siitä on kirja nimeltä minne katosi soneran miljardit.

    tuttu kirja, luonnollisesti.

    se oli retorinen kysymys, enemmän kalastellen listausta jotta saadaan threadissa hyvät räyhät aikaan.

    Oliko viime hallituskaudella, kun TEM:n virkamiehet selittivät hallituspaikkojaan sillä tavalla, ettei siellä ole tarkoitus ajaa valtion etua - sopisi kysyä kenen etujen puolesta virkamies nostaa siellä kokouspalkkioita?!

    Riippuu nyt vähän asiayhteydestä, mutta kyllähän tuo on pääpiirteiltään ihan oikein. Ei siellä hallituksessa saa olla ajamassa mitään sekundäärisiä etuja kuten työpaikkojen määrää tai verotuloja, vaan siellä tulee omistajan roolissa vaalia yhtiön ja sitä kautta omistajien etuja.

    Enimmäkseenhän kokoomus kuitenkin

    ... ja toisena isompana hallituspuolueena demarit tai kepu, koska ei tässä maassa ole yksipuolue eduskunnan enemmistöä saanut (vielä) - ellei Kekkosta lasketa puolueeksi.

    Jooh. Ehkä joskus pitäisi tekoälyille esittää kysymys, että onko missään maassa onnistuttu purkamaan valtionomistustaloutta onnistuneesti; ei lasketa Norjaa mukaan ja Ruotsikin kuitenkin vähän eri juttu kokonaisuutena.

    Nykyisin voi meemeihin sitten liittää kuvaksi tuolta ton koko hallitushistoriakartan: https://i.redd.it/aapdafyw1zag1.png , kiitokset /u/Joku_Pelle:lle ketjusta https://www.reddit.com/r/Suomi/comments/1q250er/suomen_poliittisten_puolueiden_historia/

    onko missään maassa onnistuttu purkamaan valtionomistustaloutta onnistuneesti

    No ihan ensimmäisenä tulee mieleen Japanin valtionrautateiden yksityistäminen.

    Kannattaisi käydä ulkona ja astua ulos omasta kuplasta. Yksikään hallitus ei ikinä tee kaikkia päätöksiä yhden puolueen tahtotilan mukaan. Aina tehdään kompromisseja ja kaikilla puolueilla on omat näkemyksensä. Tällaisen datan jakaminen on vain älyllisesti epärehellistä monipuoluejärjestelmässä. Kannattaisi tutustua asiaan paremmin.

    FYI omistajaohjauks on ollut eri ministereillä (ei siis nimetty ministeri aina), eikä ikinä PM:llä (pl Sipilä) eikä VM:llä.

    Kokoomus tai ei, kaikki on loppukädessä uusliberaaleja.

    Suunniteltu juttu, asia pistetty vain liikkeelle

    Mikä noissa muka huonoa on? Joka johtaja kääri itselleen hyvän kasan massia.

    Vei meinaatko että olisi pitänyt ajatella ja ajaa valtion ja muiden veronmaksajien etuja? lol mene vittuun kommari. Ei kokoomus ole mikään vasemmistopuolue, jossa mietitään muita.

    Oikeistolaisuus ei tarkota pelkästään sitä, että pyritään rakentamaan yrityksiä ja sitten tehdään iso exit josta kourallinen ihmisiä takoo isot rahat. Valitettavan moni itseään oikeistolaisena pitävä kuitenkin juhlii tällaista toimintaa.

    Tämä on totta, oikestolaisuus tarkoittaa myös huonoa käytöstä ja jatkuvaa patologista valehtelua

    Huvittavaa. Juuri tällaisten asenteiden takia me ei mitään saadakaan aikaan. Itsekin pidän itseäni oikeistolaisena mitä tulee talousasioihin, mutta voin olla silti eri mieltä jostain asioista.

    Hyvä vaan jos "te" ette saa mitään aikaan kun yleensä "teidän" tulos on täysi fiasko

    Puhun kyllä ihan koko Suomen puolesta. Ei tässä ole kukaan saanut mitään aikaan vuosikausiin.

    Öää. Nämä olivat kaikki jollain tasolla valtion omistuksessa ja tekivät isoja projekteja valtion rahalla. Edelleenkin. Näiden tarkoitus oli tuottaa hyvinvointia Suomelle.

    Tiedän et oot hauska nyt, mut toi läppä ottaa päähän kun se on niin jotenkin yksioikoinen ajatukseltaan.

    Lol hyvinvointia valtiolle, mitä väliä tollasella on ku voit tienata ite vitusti. t kokoomus

    Siis tottakai asia on monimutkaisempi, eikä tähän miinaan ole kävelleet vain kokoomus, vaan myös demarit. Erona vain perustelut. Demareilla perusteluina se, ettei leikkauksia tarvitsisi tehdä, kokoomuksella uuden liiketoiminnan luominen yritystuilla ja verotusta laskemalla. Molemmat näköalaltaan seuraavat vaalit, omat äänestäjät ja siinä se.

    Monen yksityisessäkin omistuksessa olevan yhtiön arvoissa ja tavoitteissa puhutaan ensisijaisesti yhteiskuntavastuusta ja kestävyydestä, vaikka omistajan tavoite on yleensä jotain ihan muuta, mikä näkyy myös hallitusjäsenten ja johdon yrityskauppaosaamisen korostumisessa vuosi vuodelta.

    Valtionyhtiöiden hallitukset ja johto valitaan pitkälti omistajaohjauksella poliittisin nimityksin. Samoin näiden yhtiöiden palkkioneuvostot ja lopulta myös palkitsemisjärjestelmien yksilökohtaiset ehdot. Kaikki valtionyhtiöiden hallituspestit ja toimitusjohtajapestit ovat tietynpituisia projekteja, joissa päätöksentekoa ohjaavat oman tulos-, optio- tai osakepalkkion maksimointi ja ainoana pidäkkeenä on todennäköisyys saada seuraavaa pestiä. Ja koska valtionyhtiöissä näillä johtajilla ei ole pelissä omaa rahaa, erityisesti optio-ohjelmat ohjaavat voimakkaaseen riskinottoon. Siinä on ihan syynsä, että yksityiset pääomasijoittajat pyrkivät rakentamaan palkitsemisjärjestelmänsä niin, että johdolla ja mielellään myös hallituksella on menetettävänä omaakin rahaa, joko suorana-, takaisinsijoituksena tai lisäkauppahintana.

    Noh, kaikilla johtajilla tuosta ajasta (poliitikot ja yritysten johtajat) menee varmaan taloudellisesti aika hyvin vieläkin.

  • Tää varmaan yli vuosikymmenen vanha lanka ylilaudalta. Kuvastaa hyvin sitä mitä lyhyt näköinen toiminta aiheuttaa. Nykyään tilanne on vielä pahempi.

    Pelkästään Uniper sekoilut niin menee jo motivaatio

    Ongelma on, että näitä juttuja hallinnoi idiootit joilla ei ole mitään ymmärrystä mistään ja ainoastaan katsovat lyhyellä tähtäimellä.

    Kukaan ei pysäytä kun kokoomus päättää sekoilla. Ilman puolustusvoimia esimerkiksi niin meidän johtavat idiootit myisivät tontteja suoraan infran ympäriltä, jota halutaan suojella sekä talot ja tontit läheltä puolustusvoimia. Lisäksi kaikki teollisuus olisi sijoitettu yhteen nippuun itärajalle, koska Venäjä lupaa halpaa sähköä. :D

    Valitettavasti ongelma ei oo se ettei ne ymmärtäis vaan se, ettei niiden tavoite ole parantaa meiän valtion menestymistä vaan laittaa rahaa poikien taskuun.

    Taustalla ei ole oikeastaan edes raha vaan ideologia. Tasa-arvo vituttaa niitä jotka katsovat ansaitsevansa enemmän kuin muut, eivätkä läheskään kaikki heistä ole edes rikkaita (eli hyödy materiaalisesti epätasa-arvosta).

    Ja tästä puuttuu vielä Sipilän ensimmäinen miljoona ja Rautaruukin myynti.

  • Myydään hallitus eniten tarjoavalle

    Eiköhän ne ole jo myyty.

    EK vei, halvalla lähti.

    On myyty, globaali gang puskee sisään

    Ois siistiä jos pääsis niin helposti eroon.

  • Kiitos päivän nauruista, tuli taas helvetin hyvä fiilis siitä että nää sankarit repii enemmän liksaa vuodessa kun mä varmaan 10-15 vuodesa. (Hallitus, kansanedustajat, isot konsultit ja tj:t saatika muut pellet jotka luulee olevansa jotenkin viisaita)

  • Tuokin KEMIRA oli jotakin niin absurdia. Pantiin ihan kunnolla maanviljelijöitä persiiseen ja ei annettu mitään edes ns hyvitykseksi. Ja nytkin oli muutama vuosi sitten apulanta pilvissä.

  • Ikinä ei ole mulle mennyt jakeluun se että jos valtiolla on firmoja jotka tekee tulosta, miksi niitä pitää myydä lainkaan? Siksi koska joku lobbari pendelöi sijoittajien ja ostajaehdokkaisen laskuun pääministerin korvaan? Ei, ei pitäisi missään nimessä. Joku ihme vimma purkaa näitä "monopoleja" jotka oikeasti pitää yhteiskuntaa pystyssä. Tässä näkyy nyt työttömyystilastoissa tulos kun firmat saneeraa viimeisetkin mehut omistajilleen ja kukaan ei osta mitään, ei kuluta, palvelut loppuu. Ainoa joka kukoistaa on ruokakaupat. Veikkaus ei muuten tue enää jatkossa yhtään pientä yhdistystä varoillaan, tai keskisuurta tai yhteiskunnan palveluita. Se loppuu monopolin purkamiseen. Vaikutus on iso.

  • Tämä jakoon vaalien alla uudestaan.

    RemindMe! 278 days "18.10.2026 Eduskuntavaalien virallinen kampanja-aika alkaa. Vaalipäivä on 18.4.2027"

    RemindMe bot ei toimi kanavalla, mutta laittoi mulle yksityisviestin. toivottavasti pelaa vaalien alla niin laitan tänne muistutuksen itte sitte. Ja ainahan tuon saa omaan kalenteriinsa kirjattua...

  • Tuosta destian loppuosasta tulee mieleen tämä tapaus jenkeistä, jossa Chicagon kaupunki myi koko kaupungin tieverkon osittain Arabiemiraateille 75:ksi vuodeksi. Voitais kokeilla samanlaista hienoa ideaa täälläkin, vaikka alkuun Turun ja/tai Helsingin tiet Kiinan omistukseen.

  • tähän listaan voi lisätä borealis polymerssin. tuottaa edelleen arabiemiraatteihin ja alankomaihin voitot kilpilahdesta.

  • Mut me tienattiin näillä

  • Kokoomuksen talousosaaminen menee pähkinänkuoressa näin:

    • Suomen valtiolla on joku yritys joka hoitaa jotain suuria ja merkittäviä palveluita sekä infraa
    • Ylläpito kallista, mutta yhtiöt kuitenkin valtion omistuksessa joten tuottavat valtiolle tuloja
    • Myydään yhtiö ulkomaille periaatteessa ja suhteellisesti pikkurahalla, jotta joudutaan maksamaan takaisin vuosien saatossa miljardeja.
    • Palvelumaksut kasvaa mutta mitä väliä kun omat taskut on täynnä rahaa?
    • Vakuuta äänestäjille että oli tärkeää että tämä suuri rahareikä on nyt nujerrettu eikä suomalaisten ongelma.
    • Odota vuosi pari
    • Suomen valtiolla on joku yritys joka hoitaa jotain suuria ja merkittäviä palveluita sekä infraa...
  • Nämä keissit yhdessä on kyllä iso tekijä siinä miksi meillä menee paskasti nyt. Näistä ei puhuta tarpeeksi mutta pitäis kyllä pitää enemmän meteliä syistä puhuessa... siksikin että tulevaisuudessa samanlaisia tapahtuis ehkä vähän vähemmän.

  • Älä laita tämmösiä sattuu katsoa joka kerta

    Saman ideologian setämiehet tällä hetkellä kannatuksessa about 20% :D

  • Onneksi meillä Suomessa ei ole korruptiota..

  • Olisi mielenkiintoista tietää paljonko nämä tuottaisi osinkoa vuodessa tänä päivänä

  • Muistattekos Bernerin? Joo... Se jonka jälkiä tämä taksiuudistus on. Silloin aikoinaan hän myös pyöritti väyläuudistuksen kokonaisuutta, elikkä siis käytänössä suomen väylät (Vesi-, raide-, ja tieinfra) yhtiöitettäisiin, ja sitä voitaisiin myydä korjausvelan kattamiseksi.

    Miettikään nyt mikä helvetti nyt olis päällä jos tää ei olisi torpattu lausuntokierroksella 2017. Ihan vitun varmasti olisi jo myyty jotain pikkukylien ainoita teitä ja siltoja yksityisille rahastoille, ja voinut tulla jopa tullit. Suomi on poikkeus siinä että meillä ei ole tunneleissa, silloissa, teissä tai losseissa tulleja - tämä on erityistä jopa ihan Euroopan mittakaavalla.

    Alusta-talous…sillä saadaan markkinat pyörii niin, että rahaa tulee ja palvelut paranee ja monipuolistuu ja synnyttää uutta innovaatiota ja bisnestä, sanoivat

  • Siinä ei ole mitään väärää että valtion puljuja myydään. Se pitää vaan tehdä fiksusti.

    1. Luonnollisia monopoleja ei myydä, ei varsinkaan jos toimintaa säätelevä laki ei jumalauta ole aukoton tai vähintään sisällä pykälää että jos alalla toimiva firma ei tottele niin luonnoliseen monopoliin ja sen hoitamiseen liittyvä omaisuus voidaan siirtää valtiolle. Niinku nyt. Heti.

    2. Huoltovarmuuden kannalta oleellisia juttuja ei myydä kokonaan. Voidaan myydä 49%, ja sit valtio voi olla hiljaa ja kattella vaan kun osingot kilahtelee laariin jos kilahtelee. Jos tarttee niin sit käytetään sitä omistusohjausministeriä ja laitetaan firman hallitus uusiksi.

    3. (Ei luonnolliset) monopolit tai muuten vaan markkinadominoivat yhtiöt. Ei myydä isona rykäyksenä. Ja yritetään vaikka hajottaa pariksi firmaksi ennen myyntiä. Jok saadaan paskemmin rahaa mutta eipä osu niin lujaa omaan nilkkaan kun monopoli uudessa omistuksessa alkaa kuoria kermaa. Listataan nää vaikka pörsdiin ja myydään hissukseen sinne tänne niin ei ole ainakaan yhtä vahvaa omistajaa. Voi myös pitää siivun valtiolla. Passiivisesti. Valtion ei pidä sotkea markkinoita.

    4. Jos ajatus oli käynnistää joku teollisuuden ala suomessa ja homma on nyt tehty niin myydään pois vaan. Vois kuitenkin pitää jonkun pienen siivun. Korkeintaan 10%. Olla passiivinen omistaja. Valtiolla on aikaa odottaa. Ei sotketa markkinoita.

    >2. Huoltovarmuuden kannalta oleellisia juttuja ei myydä kokonaan.

    Eikun me eletään suomessa niin me uhataan purkaa ne koska: ?!?!?!?! ja !!!!!!!!????????!?!?!?!????, ja jos uhkaus on hyvä juttu niin sitten me toteutetaan se, kuten hiilivoimaloiden kanssa tapahtui. Ei täällä mitään sähköä tarvita, täällä on niin fiksusti kuule hoidettu asioita että perus tallaaja ei tule ymmärtämään näitä.

    Unohdat tässä että Kokoomuslaisen ja yleisesti neoliberaalin vapaamarkkinatalouden mukaan valtion kuuluu olla Yövartijavaltio, jolla on ainoastaan tehtävänä pyörittää maanpuolustusta ja lakijärjestelmää.

    Joten 1. ja 2. pitää heti myydä pois, koska sillä saadaan valtiolta verorahoja ja kansalta rahaa kaikista pakollisista palveluista ja menoista, ja 3. nimenomaan pitää myydä yhtenä palikkana ja ajaa ensin hinta alas koska sillä saadaan Iso Ostaja innostumaan (esim. Case Nokia, toimari Microsoftilta, osake alas ja huppista, MS osti koko paskan parin vuoden sisään).

    1. toimii siinä ideassa taas siten, että valtio antaa 'tutkimus- ja kehittämisapurahoja' firmoille joilla on jo toimintaa jossain muussa alassa, ja sitten firmat sanoo että 'kyllä me tehtiin tätä kehitystä mutta ei siitä ny tullut uutta teollisuutta kun ei se kannattaisi Suomessa paremmin kuin Kiinassa, pistäs lisää rahaa tassuun Sipilä, sullahan on se ilmaista rahaa-pankki joka on Vain Kokoomuslaisen Pääministerin hallinnassa.'

    Siis sun ideat on ihan hyviä, mutta niiden toteuttaminen ei ole historiallisesti ollut kenenkään valtaapitävän tavoite, eikä tulevaisuuteenkaan osata näistä ottaa opiksi vaan halutaan kovasti koko ajan kaupallistaa esim. koko maan vesivarat, metsät ja varmaan ilman happipitoisuuskin jos vaan tekniikka keksitään.

    Iso Ostaja innostumaan (esim. Case Nokia, toimari Microsoftilta, osake alas ja huppista, MS osti koko paskan parin vuoden sisään).

    Sellainen huomio tästä Case Nokiasta, että Nokia itse ei halunnut siirtyä Android kelkkaan puhelinbisneksessään, vaan jääräpäisesti ajoi ns. kolmatta ekosysteemiä Androidin ja iOS:n rinnalle. Sovellusvalmistajat eivät kuitenkaan oikeasti koskaan innostuneet Nokian kolmannen ekosysteemin tukemisesta.

    Siinä vaiheessa kun Nokia aloitti Microsoft yhteistyön oli Nokia vajonnut jo vuosia taakse kilpailijoistaan. iPhonet ja Androidit olivat parempia, edullisempia ja niihin sai kaikki sovellukset. Nokian kännykkämyynti sakkasi. Ehkä vielä tässä vaiheessa olisi jotakin ollut pelastettavissa, jos Nokia olisi siirtynyt suosiolla Androidiin, mutta tuo Microsoftin yritys luoda kolmas mobiiliekosysteemi houkutteli enemmän, jonka takia Nokia alkoi Microsoft yhteistyön. Kun tämäkään ei onnistunut niin Nokia kuitenkin onnistui myymään arvottomaksi muuttuneen ja tappiollisen puhelin liiketoiminnan 4 miljardilla Microsoftille. Eli tosiasiassa Microsoft hävisi kaupassa. Nokia selviytyi, vaikka entinen mahtiasema puhelinmarkkinoilla oli menetetty.

    Näin jälkiviisaana, jos Nokia olisi heti iPhone julkistuksen jälkeen siirtynyt Android leiriin, niin se saattaisi hyvinkin olla yhäkin johtava Android puhelimien valmistaja tai ainakin yksi suurimmista.

    Nokian oma ekosysteemi ei vaan ollut riittävän hyvä. Mutta päätös lähteä rakentamaan sitä, jos siihen oltaisiin panostettu tarpeeksi ajoissa, olisi ollut oikein. Kyllä johtavan mobiililaitteiden valmistajan täytyi koittaa kaapata ekosysteemi itselleen. Ongelma vaan oli että tähän havahduttiin liian myöhään, ja Google oli parempi softatalo kuin Nokia, joka oli enemmänkin laitevalmistaja. Jos alussa oltaisiin panostettu softapuoleen ja osattu rakentaa sopiva softa, niin voitaisiin olla Samsung ja Android yhdessä.

    Sitten kun oltiin jo kustu housuun, niin vaihtoehtoja ei ollut montaa. Lähteä valmistamaan Android puhelimia yhdeksi kilpailijaksi 10 muun toimijan vierelle ei ollut houkuttelevaa. Liittoutuminen maailman johtavan softavalmistajan (95% tietokoneista pyöri Microsoftilla) kanssa oli ainakin paperilla oikea ratkaisu. Jos joku pystyisi Applen haastamaan, niin Microsoft. Valitettavasti tuotteet ja softa eivät menneet kaupaksi kuluttajille, ja ekosysteemi jäi jalkoihin. Jälkikäteen helppo sanoa että ois pitänyt lähteä Androidin kelkkaan, mutta en tiedä oliko alkuperäinen päätös väärä. Jos Microsoftin ekosysteemillä oli edes 30% mahdollisuus onnistua, niin uskon että päätöksellä oli isompi odotusarvo kuin Androidiin lähtemisellä.

  • Pienemmässä mittakaavassa oli Juha Sipilän yksityistämiset. Mitenköhän paljon näitä tapahtuu ja ei vaan huudella missään.

  • Olisiko meillä Valtiona enemmän vai vähemmän käytettävissä olevaa rahaa budjetissa nyt, jos valtionyhtiöitä ei olisi myyty?

    Kyllähän tuon nyt sokea otsallansakin näkee että rahaa olisi enemmän. Toki, tässä hypoteesissa ei oteta huomioon että olisiko valtionjohto tehnyt kyseisillä firmoilla yhtä tuottavia ratkaisuja.

    Fortum on hyvä esimerkki siitä, että ei. Myyntiin vaan kaikki paitsi luonnolliset monopolit. Jos niitä enää on.

    Fortumista tehtiin pörssiyhtiö ja iso osa siitä myytiin. Sama tehtiin Postille juuri.

    Ei varmaan koska myytiin.

    Case Caruna on itelle toiseksi tutuin, mutta siinä tuskin oltaisiin plussalla (taikka miinuksella). Villi veikkaus että muissa suht sama

    Hyvä nick sulla. Kun mietitään miksi rahat on loppu ja millä rahalla ollaan pärjätty tähän asti ilman Nokiaa, niin tossa ne nyt sit oli.

    Kandee muistaa et noita tuetaan yritystuilla vieläkin. Auts.

    Riippuu siitä, mikä yritys ja milloin. Soneran UMTSI-BUMTSI -vaihehan oli silloin, kun se oli pörssilistattu, mutta valtio oli yhä suurin osakeomistaja (valtion osakepotin arvo muistaakseni enimmillään päälle 30 mrd (ei-inflaatiokorjattua) euroa). Hypoteettisesti niillä rahoilla olisi paikannut aika monta kuprua muualle.

    Aikanaan valtioyhtiöiden joukkoon kuuluivat sellaisetkin kuin Outokumpu, Rautaruukki, Enso Gutzeit, Kemira.

    "Viimeaikojen" myyntipäätöksistä tyhmimpiä oli Fortumin siirtoverkkojen myynti.

    Riippumatta yksittäisen myyntipäätöksen järkevyydestä ärsyttää (enemmän kuin yhden) hallituksen tapa esitää myynnistä saadut rahat tuloina (eikä omaisuuserän muuttamisena toiseen muotoon). tyyliin "valtion velanottoa vähennettiin" (kun myytiin pois omaisuutta).

    Juu, monimutkaista on...

    Oletetaan, että myynnin sijaan olisi lainattu rahaa samanverran ja itse yritykseen palkattu samat henkilöt kyseisen yrityksen johtohommiin

    Ei se välttämättä kerro siitä, kuinka paljon rahaa kirjaimellisesti olisi käytössä, vaan siitä, kuka omistaa, kuka vuokraa, ja kuka kerjää. Voisi Suomi olla teoriassa paljon köyhempikin, mutta niin, että raha kuitenkin kiertää maan sisällä, ja valtio-omisteisia yrityksiä ohjaisivat yleishyödyllisyys eikä osakkeenomistajien tulostavoitteet. Ehkäpä lannoiteteollisuus ei kauheasti tekisi voittoa, mutta maatalous saisi puoli-ilmaisia lannoitteita ja porukkaa työllistettäisiin epätehokkaasti "turhiinkin" töihin konsernissa, joka sitten johtaisi kannattavampaan maatalouteen ja ostovoimaan valtion konsornin työntekijöille.

    Esimerkkinä; yhtiö mikä hoitaa koko valtiolle tärkeää infraa kuten sähköverkkoa.

    Kyllä olisi enemmän.

    Kyllähän sähköverkon ylläpito on kallista... MUTTA: Sähköverkon ylläpito tuottaisi suomalaisille enemmän työpaikkoja, ylläpitomaksut käyttömaksut yms. Liikkuis suomen valtion sisällä eikä menis minnekkään Australialaiselle sijoitusyhtiölle.

    Lisätään vielä että nää maksut olis todennäköisesti pienemmät kansalle jolla jäisi enemmän rahaa käyttää muihin tuotteisiin.

  • Näin tapahtuu, kun kansankapitalismista siirrytään ylikansalliseen kapitalismiin, ja tulvaportit avataan ylikansalliselle finanssipääomalle ja globaalin rahoittajan irrationaaliselle tahdolle. Suomessa tämä alkoi 1980-luvulla, jonka luoma näennäinen vauraus yhdistettynä vielä vahvana eläneelle aiempina vuosikymmeninä rakennetulle kansantalouden pohjalle harhaanjohti kaikki omaksumaan uuden maailmanjärjestyksen ja sen, että lopulta pääoma kaappaa päätösvallan ja nyhtää ylijäämän itselleen.

    Lopulta sekä kansalainen että valtio elää kädestä suuhun käytännössä vuokralla ylikansalliselle omistajalle, ja menestyksen mittari on muiden varpaille astumalla päästä osaksi ylikansallisen omistajan suosioon. Menestyjä ei enää ole ihminen, joka jääkaappeja autotallissaan korjattuaan alkoi valmistaa omiaan, ja lopulta nousee maailman johtavaksi kylmälaitevalmistajaksi, vaan menestyjä on sellainen, joka hyvällä komissiolla konsultoi ylikansallista konsernia ostamaan tämän liiketoimminan tarpeeksi aikaisin itselleen.

    Pieni korjaus, finanssipääoma ja globaalit rahoittajat eivät ole epärationaalisia, vain hyvin rationaalisia. Toimivat juuri niin kuin omien etujen maksimoinniksi kuuluukin.

    No siis, sitä ohjaa miljoonien sijoittajien halu saada katetta sijoitukselleen. Irrationaalisesti toimiva hivemind, jolla ei ole mitään keslusjohtoa. 

  • Onko tämä sitä uusliberalismia vai sen valmistelua?

  • Pitää olla kujalla kun en tiennyt Soneran ja destian kohtaloita.

  • Näissä kaupoissa on sekin puoli, että niiden kustannukset usein näkyvät enemmän keski- ja vähätuloisille, mikä lienee tarkoitus kun Kokoomus on niitä usein ajanut.

    Esim myymällä sähköverkkoja Carunalle rahoitetaan valtion budjettia, mutta kohonneet siirtomaksut ovat käytännössä samat kaikille asiakkaille. Ja se pari kymppi tai pari kuussa jotka kuluttajat maksavat tästä tekee köyhälle paljon isomman loven lompakkoon.

  • Tämä on täynnä epäkohtia ja suoraan vääriä tietoja. Esim A-Katsastus:

    Ensimmäinen myynti: Valtio luopuu omistuksesta (2003)

    Valtio myi A-Katsastuksen brittiläiselle pääomasijoitusyhtiö Bridgepointille.

    Toinen myynti: Arvonnousun realisointi (2006)

    Vain kolme vuotta myöhemmin Bridgepoint myi A-Katsastuksen eteenpäin toiselle pääomasijoittajalle, Cinvenille.

    Kauppahinta oli arviolta 600–700 miljoonaa euroa. Väliä oli 3 vuotta, ei kuukausi. Mutta arvonnousu oli todellisuudessa vieläkin rajumpi (n. 600M€) kuin kuvassa väitetty 200M€. Siitä ei tosin mikään suomalainen sijoittaja tai Suomen valtio päässyt hyötymään.

    Sulta puuttui tuosta MB rahastot, joka osti valtiolta 04/2003.

  • Kovia business osaajia täällä pohjan tähden alla

  • tähän sopisi jatkoksi lamavuosien roskapankki Arsenal jutut ja muut älyttömät perseilyt

  • Muuten juu, mutta Carunan kanssa on vähän vedetty mutkia suoriksi. Ensinnäkin se ei ole koko Suomen sähköverkko. Toisekseen se ei ole yhtään sen enempää isien rahoilla ja työllä rakennettu kuin mikään muukaan yritys.

    Eli se ... on isien rahoilla ja työllä rakennettu? Mutta ei enempää, kuin esim. Nokia?

    Miksi edes mainita tällaista?

    Mikä toi verkon alasajo juttu oli?

    En tiedä alasajosta mutta kuulemma verkon investointiin ei riitä rahaa ellei maksuja koroteta. Firmahan tekee omistajilleen yli 200 miljoonaa vuodessa voittoa. Ihan paskapuhetta ettei rahaa muka riitä.

  • Hyvä aika postata taas Caruna-testini. Jos saat enemmän kuin yhden väärin, olet liian helposti kauhuotsikkojen vedätettävissä eikä sinun kannata äänestää:

    1) Mikä on Suomen kalliimpia siirtohintoja pyytävän yrityksen omistuspohja?

    a) Yksityinen

    b) Valtiollinen

    c) Kunnallinen

    2) Mikä on siirtohintoja eniten nostaneet yrityksen (2014-2023, siis Carunan myynnistä) omistuspohja

    a) Yksityinen

    b) Valtiollinen

    c) Kunnallinen

    3) Mikä on siirtohintoja toiseksi eniten nostaneet yrityksen (2014-2023, siis Carunan myynnistä) omistuspohja

    a) Yksityinen

    b) Valtiollinen

    c) Kunnallinen

    4) Mikä on siirtohintoja kolmanneksi eniten nostaneet yrityksen (2014-2023, siis Carunan myynnistä) omistuspohja

    a) Yksityinen

    b) Valtiollinen

    c) Kunnallinen

    5) Kuka oli Carunan omistaja ennen 2014 myyntiä?

    a) Suomen valtio

    b) Suomalainen pörssiyhtiö

    c) Kunnat

    6) Kuka säätelee Suomessa sähkönsiirron maksimihintoja?

    a) Yritykset itse

    b) Valtio

    c) Maksimihintoja ei ole

    Vastaukset: c, c, c, c, b, b

    6) Kuka säätelee Suomessa sähkönsiirron maksimihintoja?

    Onko tosiaan määritetty sähkönsiirron maksimihinta?

    Maksimituotto jonka yritys voi tienata on määritelty, ei tosiaan suoraan hinta

    Voiko tätä tuottoa / tuoton ilmoittamista kiertää kikkailemalla?

    Voi. En nyt tarkalleen muista miten se toimii, mutta mutuilen että jotenkin näin: Siirtohinta on usein määritelty %-määräisenä voittona. Joten yrityksellä on insentiivi lisätä operatiivisia kustannuksia, jotta saa tehdä enemmän voittoa. 5% 100€:stä on 5€. Mutta 5% 120€:stä onkin jo enemmän.

    Tämä johtaa hieman vinoutuneisiin insentiiveihin näille luonnollisille monopoleille. On jenkeissä tosi yleinen tapa pyörittää sähköverkkoja niin että tuotto-% on katettu. Youtubesta pitäis löytyä videoita jotka käsittelevät tästä syntyvää misalignment ilmiötä. Taisi myös olla jotenkin Texasin sähköverkon paskuuden taustalla.

    Eipä oikeastaan

    Yhtiö teki 50 miljoonan euron voitot sähkönsiirrosta Suomessa – verot lähes olemattomat

    Sähkön siirtohintojen rajuista nostoista päättäneen verkkoyhtiön Carunan omistukset kulkevat Alankomaiden kautta. Yhtiö on rakentanut miljardien eurojen lainaketjun, jonka vuoksi se ei juuri maksa yhteisöveroja Suomessa.

    https://yle.fi/a/3-8638094

    Kyllä sitä pienellä lainakikkailulla kiertää vaikka mitä

    Energiavirasto pani sähkön siirtohinnat kuriin, ja Carunan omistajien tulot putosivat – haastavat Suomen oikeuteen

    https://yle.fi/a/74-20112061

    https://yle.fi/a/3-8638094

    Kyllä sitä pienellä lainakikkailulla kiertää vaikka mitä

    Luetun ymmärtämisessä näyttää olevan ongelmia, suosittelisin, että jättäisit suosiolla äänestämättä.

    Vai mitä tekemistä yhteisöveron maksulla oli energiaviraston tuottorajoituksien kanssa?

    En ymmärtääkseni Energiaviraston tuottorajoituksista tainnut kirjoittaa sanallakaan, korjaa toki jos olen väärässä.

    Siis et osaa lukea. Langassa puhutaan energiaviraston tuottorajoituksista. 

  • Tästähän oli vielä nesteestä #kinkkutemppu juttu, mutta se puuttuu tästä… löytyykö sitä vielä keltään arkistoista, se oli aika kultaa

  • Mitä jos myydään Ahvenanmaa Venäjälle kun Ruotsi sitä tuskin ostaa?

  • Poliitikoille pitäisi saada jonkin sortin vastuu että eivät hetken mielijohteesta päätä jotain vahingollista. Nythän nää sanoo vaan sori siitä ja sen jälkeen johonkin piiloon Euroopan huippuvirkaan..

    • löydä mystinen sampo
    • huomaa että sampo tahkoaa rikkauksia
    • myy sampo ulkomaiselle firmalle 15 tsiljoonalla
    • katso vierestä kun uusi omistaja rikastuu
  • Ois kiinnostavaa löytää tuo Uniperin etusivun mainos, mistähän sen näkisi?

  • Muistanko väärin, vai oliko tää sama vanha kuva joka ei ihan kestänyt faktantarkistusta?

  • Sitten mietitään miksi tässä maassa menee niin päin vittua kun kaikki on niin kallista, ettei tavallisilla ihmisillä ole varaa mitään ylimääräistä hankkia ja siksi talous kuralla kun kukaan ei kuluta muutakin sen, mikä pakko

  • Eikö tämäkin yliskooste ole jo debunkattu suurimmaksi osin, vaikka näyttääkin yksinkertaistettuna tässä meemissä eeppisen räikeältä

    Ei muutaku linkkiä tähän

    Hienoksi on meno täällä kyllä mennyt, koko päivä raivokasta huutotamppausta yhden ylilaudan meemikuvan ympärillä.

  • Helvetin surullista tälläne.

  • Kaikki myydään ulkomaille. Ei ole hyvä juttu se.

  • Näiden yritysten veroprosentti on 20.

    Rahallisesta tuotosta kyllä.

    Sitä kun voi kätevästi vähentää keksimällä erinäisiä menoeriä, jotka vähentävät siten tulosta. En tiedä mitkä porsaanreiät Suomessa on avoinna ja mitkä eivät, mutta yleisiä keinoja maailmalla on IP oikeuksien myynti toisaalle, esimerkiksi Irlantiin. Sitten ostetaan niitä ip-oikeuksia sieltä, eli ei ole tulosta.

    Tai sitten Sonera ottaa lainaa Soneran omistaja oyltä vaikka sieltä Irlannista. Sattumoisin lainan hoitokulut maksavat juuri tuloksen verran.

    Varmasti muitakin keinoja on. Myös hyviä sellaisia, kuten investoinnit heikentäisivät tulosta ja siten verotusta, mutta olisivat valtiontaloudellisesti hyviä asioita.

    Sitä kun voi kätevästi vähentää keksimällä erinäisiä menoeriä, jotka vähentävät siten tulosta. En tiedä mitkä porsaanreiät Suomessa on avoinna ja mitkä eivät

    Muuhun Eurooppaan verrattuna Suomessa ei oikeastaan ole tuollaisia porsaanreikiä lainkaan, vaan meillä nimellinen veroprosentti on sama kuin efektiivinen veroprosentti. Ainoa tapa vähentää verotaakkaa tuolla tavoin olisi menopuolella mutta itse veroprosenttiin sillä ei voida vaikuttaa kuten esim Ranskassa voi.

    Ranskassa taas on korkea 28% nimellinen yhtiöveroprosentti, mutta kukaan ei sitä maksa, vaan efektiivinen veroprosentti on jotain puolet tosta vähennysten jälkeen. Kirjanpitäjät ja lakimiehet kiittävät.

    No mutta ne ei tee sitä. Caruna esimerkiksi maksoi 26 miljoonaa euroja veroja 2023 ja jos se olisi ollut 0.28% niiden voitoista niin heidän voitot olisi olleet noin 9 miljardia euroa. Joka on huomioitavaa on noin 20 kertaa suurempi kuin heidän liikevaihto 2023. Tiedot tässä postauksessa on päästä heitetty eikä niitä kannata ottaa tosissaan.

  • Vasemmisto: Katso miten valtioyhtiöitä on johdettu huonosti ja hävitetty miljardeja veronmaksajien rahaa!

    Vasemmisto, myös: Tämän takia valtion pitäisi olla aktiivisempi yritystoiminnassa

    Nämä eivät ole toisiaan poissulkevia. Valtion tulisi olla aktiivisempi yritystoiminnassa JA johtaa yrityksiä kerrankin hyvin. Yritysten paska johtaminen tuntuu valtion kukkarossa ja valtion pysyminen kaukana yritystoiminnasta taas tuntuu kuluttajan kukkarossa.

    Anna esimerkki yhdestä hyvin hoidetusta valtionyhtiöstä

    Onko valtionyhtiöitä hoidettu tarkoituksellisesti huonosti, jotta ideologia edellä voitaisiin myydä ne pois?

    Vähän kun terveydenhuoltoa heikennetään minkä keretään, jotta saadaan huudettua että ei se toimi, myydään pörriäisille.

    Käsittääkseni Kiirunan kaivosyhtiö toimii oikein hyvin, kuin myös Norjan valtion öljy-yhtiö. Varmasti paljon muitakin erittäin hyviä valtionyhtiöitä, kun katsellaan rajojen taakse.

    Vähän kun terveydenhuoltoa heikennetään minkä keretään, jotta saadaan huudettua että ei se toimi, myydään pörriäisille.

    Salaliittoteoria #2132 sille miksi julkinen terveydenhuolto on niin paska, kun ei voida hyväksyä, että ehkä ammattijohtajilla ja insentiiveillä on jotain väliä

    Työskentelen alalla ja en todellakaan kiistä sitä, etteikö johtoporras olisi läpeensä paska. Sitä en tiedä, että pitääkö sama paikkansa yksityisellä puolella yleisesti. Itselläni ollut molempia uran aikana, hyviä ja huonoja. Vanhoissa postauksissani olen myös sanonutkin, että terveydenhuollon korjaamisessa voisi myös säästää, kun sitä korjaisi sieltä johtoportaan tasolta. Ei isoja summia, mutta summia. Ja samalla työntekijöiden työolot paranisivat, joka yleisesti johtaa sairaslomien vähenemiseen, eli aiheuttaisi lisää säästöjä.

    Se ei kuitenkaan poista sitä, etteikö Kokoomus myös systemaattisesti heikentäisi julkista terveydenhuoltoa ja rahallisesti tukisi yksityistä julkisen kustannuksella.

    Julkinen terveydenhuolto saa enemmän rahaa ensi vuonna kuin koskaan historiassa

    Näin on. Oletko kuullut inflaatiosta?

    Minäkin saan enemmän rahaa enemmän tänä vuonna kuin koskaan historiassa, ainakin oletettavasti. Se ei silti tarkoita, että ostovoimani olisi parempi kuin koskaan historiassa.

    Julkinen terveydenhuolto saa enemmän rahaa kuin koskaan historiassa inflaatiokorjattuna, sitten. Whatever it takes sille, että uskot tähän salaliittoteoriaan leikkauksista näköjään.

    Hallituksen päätös vaarantaa julkista terveydenhuoltoa. Leikkauksia ja hoitotakuuta romukoppaan. Säästöjä tehdään. Pienituloiset kärsineet 2011-2019 välillä. Hoitajamitoitus siirrettiin hamaan tulevaisuuteen. Pisteet siitä, että nuorten terapiatakuuta hallitus on pistänyt, mutta terapeutit ovatkin usein yksityisiä, niin ei taistele ideologiaa vastaan.

    Ja hyvinvointialueiden säästöjä riitää vaikka millä mitalla, jos vain jaksaa lukea. Hyvinvointialueiden rahoituksenhan määrää eduskunta hallituksen kautta, eli alueellisia päättäjiä on turha syyllistää. Niissä on Keskustan luoma valuvika, jossa alueita on liikaa ja siten byrokraattisia menoja on yhteensä liikaa, se on totta.

    Mutta jos sydän on oikealla, niin ei kai siinä mitään, kukaan meistä ei ole täydellinen. Toivottavasti ei tule sydämeen vikaa.

    Aika harvassa ovat. Alko, VR, Veikkaus ovat sentään liikevaihdoissa plussan puolella. Kun taas Finnair ja Fortum on pakottu aivan täysin. Uskoisin, että valtionyhtiöitä johdettaisiin vähän paremmin, mikäli mm. korruptioon kiinnitettäisiin enemmän huomiota.

  • Yli puolet noista väitteistä on puhtaita valheita. Telia-Sonera(Telia) ei tee Suomessa 500 miljoonaa euroa voittoa.

    Suomen toimintojen liikevoitto kruunuina:

    2020 -6,320

    2021 1,354

    2022 -8,716

    2023 -1,574

    2024 1,291

    Viimeisen viiden vuoden keskiarvo -2792 miljoonaa kruunua eli -259,75 miljoonaa euroa.

    Oikaistu liikevoitto:

    2020 1,599

    2021 1,069

    2022 915

    2023 1,444

    2024 1,665

    Viiden vuoden ka. 1338,4 miljoonaa kruunua, 124,47 miljoonaa euroa. Eli n. 25% tuosta "500 miljoonaa euroa".

    Tällaisien valheiden levittäminen on vaarallista ja tulisi olla rangaistavaa.

  • Nää myynnit vituttaa mua ihan yhtä paljon ku muitakin. Mut nää valtion päätökset tekee 👌tän verran enemmän järkeä jos on yhtään uskoakseen miten valtionvelka ehdot määritellään.

    Valtionvelka on useimmiten aateltu vaan pakollisena pahana mitä ei oo tarkotusksan maksaa takaisin, vaan kasvava kulu koron muodossa. Mut isoilla pankeille on täys mahdollisuus asettaa valtioille ties mitä ehtoja vakuudeksi siitä että valtio pystyy maksamaan korkoaan takaisin.

    Ni kun tän yhdistää siihen että jokasella hallituksella on paine pitää suomen standardia yllä keinolla millä hyvänsä ja saada rahaa pankeilta keinol mil hyvänsä. Ni en ollenkaan ylläty et kaikki nää kaupat on ollu ehtoja sille et sen aikasille hallituksille on myönnetty lainaa.

  • noi voitot ois voinu jäädä säästöiksi ja kustantaa vaikka tupla paksun toimeentulotuen nostamaan palkkapohjaa ylöspäin.