Jaa oot siis yrittäny saada töitä? Siis yrittäny? Ootko siis yrittäjä? Se on ihan omalla vastuulla toi toimeentulo -> karenssiin. Ja noin, taas yks työtön vähemmän.
Jottei kellekään tule liian ruusuista kuvaa todellisesta tilanteesta, Suomi on ollut tässä tilastossa jo pidempään oikeasti ykkösenä. Espanjassa merkittävä osa ”työttömistä” käy oikeasti töissä. Harmaa talous on täällä (asun Espanjassa) valtavaa. Väitän että Espanjan oikea työttömyysaste on jopa 5% pienempi.
Voitasko pikkuhiljaa päästä saamapuolelle EU:ssa? Meillä ei ole töitä, omaisuutta tai uskottavaa eläkejärjestelmää. Silti ollaan jotenki rikas maa eu:n mittareillla
Suomessa on tuotettua pääomaa aikalailla sama määrä mikä muissakin Pohjoismaissa. Jopa kotitalouksien varallisuus on samalla tasolla kuin muissa Pohjoismaissa, kun otetaan huomioon se että Suomessa eläkevarat ovat julkisessa omistuksessa.
Eläkevarat johon syydetyistä rahoista pääsee itse nauttimaan ehkäpä kymmenyksen ennen kuin on aika siirtyä ajasta ikuisuuteen? Jotkut onnekkaat maksavat neljäsosaa liksastaan ja kupsahtavat ennen kuin pääsevät näkemään senttiäkään tuohon moolokkiin syytämistään rahoista
Toivottavasti seuraavalla vaalikaudella nähdään tämä työttömyystilanne. Lisäksi täällä on vitun paskat palkat niilläkin aloilla mitä on edes saatavilla. Ollaan kiihtyvässä määrin syöksymässä sellaiseen paskakasaan mistä ylös ei nousta ihan heti. Joko työstä tulee oikeasti houkuttelevaa ja palkitsevaa ja niitä paikkoja aukeaa tai se on tattis ja moro joka ikisellä kehityksen mittarilla tässä paskaläävässä.
"""
– Korkeat työttömyysluvut eivät kuitenkaan johdu pelkästään siitä, että työllisiä olisi joutunut työttömäksi, vaan siinä näkyy maahanmuuton kasvu. Lähes puolet, noin 44 prosenttia työttömyyden kasvusta selittyy maahanmuutolla, Puonti kertoo.
"''"
Tilanteen aiheuttamat kootut meriselitykset hallinnon puolelta lienevät jo tulossa. Outoa miten se meneekin näin vaikka sumutusta lausunnoissa voi jo pitää normina.
No, johan he pääsevät sitten 2027 syyttämään seuraavaa hallitusta omista paskoistaan. Ellei tosiaan käy niin että Lindtman vie SDP:n KOK:n kanssa sinipunaan ja sama paska jatkuu.
Työllisten määrä on itseasiassa 20.000 isompi kuin vuosi sitten. Työvoiman tarjonta on kuitenkin lisääntynyt vieläkin nopeammin mikä näkyy työttömyytenä.
Aiemmin tilastoja "siivosi" periaate, että pääsi opiskelemaan uutta ammattia varten, joten jengi opiskeli kortistossa odottelemisen sijaan. Nykyisin uudelleenkouluttautuminen käy yhä vaikeammaksi.
Itse syytän Marinin/Sipilän hallituksia, vaikka heidän aikana olivatkin alhaisimmat työttömyysasteet viimeiseen 18 vuoteen.
2000-luvulla Finanssikriisi, Korona, Ukrainan sota ja kaksi Kokoomuslaista pääministerikautta ovat olleet ainoat työttömyysasteen nostajat. Niistä tietenkin pahimpana juuri nykyinen hallitus.
Sippeliuksen aikaan nykyinen pääministerimme kädetön, karismaton lapanen nimeltä Orpo oli pääministerin sijaan valtiovarainministerinä. Menihän se fiskaalitavoite vituiksi silloinkin sitten.
Jannua ei olisi ikinä pitänyt päästää ministeriauton kuskin työtä pidemmälle. Harmi että Kokoomuksella on ilmeisimmin kaikista uskollisin äänestäjäkunta, joten kyseinenkin paska pysyy Arkadianmäen lattioilla vielä vuosikaudet.
Joo siis on siinä kaudessa paljon kritisoitavaa, mutta työttömyysaste saatiin silloin laskettua kohtuu matalaksi.
Nyt ollaan melkein 4% korkeammalla kuin Sipilän tai Marinin kauden lopuilla. Jos käyrä jatkaa samaa tahtia nousuaan niin ollaan, yli 12.5% ennen tämän kauden loppua.
Toisaalta voimmeko sanoa varmuudella, olisiko esimerkiksi SDP-vetoinen hallitus pärjännyt huomattavasti paremmin asian suhteen? Venäjän viennin katoaminen on kuitenkin merkittävä lommo Suomen taloudelle, eikä sitä ole varmasti helppo korvata. Asia erikseen toki, paljonko tuilla olevien kyykyttäminen ja ALV:n nostaminen auttavat asiaa. Itse olen myös sen verran pessimistinen, että en usko asian paranevan hirveästi seuraavallakaan hallituskaudella mm. velkajarrusopimuksen ja sentristi-Lindtmanin perusteella. Etenkin jos hallituksessa nähdään huhuiltua sinipunaa, niin kylmä kyyti jatkunee.
Kansa olisi todennäköisemmin kuluttanut enemmän ja pitänyt sisämarkkinoita pystyssä jos ministereinä ei olisi saksikuvilla hekumoivia. Nythän on uutisoitu että kansalaiset makuuttavat tileillään ennätysmääriä rahaa turvaverkkona kun turvaverkkoihin ei voi enää luottaa leikkausten ja muutosten takia.
Vasemmalle kallistunut hallitus tuskin olisi kyykyttänyt köyhiä ja sairaita, poistanut suojaosaa tai priorisoinut muutaman sentin kuluttajalle halvempaa oluttölkkiä ylitse esim. luonnonsuojelu jne. Tai lahjoittanut puolta miljardia yksityisille terveyskonserneille jolla olisi voitu tasapainottaa aivan vitusti nk. yhteistä hyvää.
Ihmisten kärsimys tuskin olisi ollut tätä luokkaa. Kokoomusvetoista poppoota tietty kiinnostaa vain suurpääoman kärsimys ja ylin 10%.
Voimme sanoa varmuudella, että SDP-vetoinen hallitus ei olisi muuttanut isossa kuvassa juuri mitään.
Suomen hallituksella ei ole juuri vaikutusvaltaa asioihin, jotka ovat romauttaneet kotimaisen kulutuksen.
Erona olisi ehkä korkeampi verotaso ja keskiluokan vielä matalampi ostovoima. Meillä olisi myös uusia verolajeja ja pakolliset kustannukset olisivat nousseet pysyvästi enemmän. Toisaalta tulonsiirtoja ei olisi ehkä leikattu niin paljoa ja vähiten ansaitsevien alhainen verotus olisi vieläkin alhaisempaa.
Myös järjestörälssi voisi varmasti paksummin ja vasemmistoon kallellaan olevien eturyhmien veroalennukset olisivat paremmin voimassa. Maahantuloa ei olisi rajoitettu, joten kustannukset nousisivat myös edelleen nopeasti esimerkiksi ulkomailta haalittujen opiskelijoidan rajoittamattoman perheenyhdistämisen kautta.
Lopulta tuolla erolla ei kuitenkaan ole suurta merkitystä isompien juttujen rinnalla joita ovat korkotaso, Kiinan kasvava kulutustavaran tuonti, sodat ja eläkeläisten määrän vääjäämätön kasvu jne. Suomeen ei kohdistu nyt oikeastaan lainkaan mitään hyviä trendejä.
Voimme sanoa varmuudella, että SDP-vetoinen hallitus ei olisi muuttanut isossa kuvassa juuri mitään.
Emme voi. Jos Marinin hallituspohja olisi jatkanut, niin taantuma olisi lähes varmasti ollut lievempi, koska sitä olisi aktiivisesti yritetty torjua. Nythän ei edes yritetty, koska tärkeämpää oli heikentää hyvinvointivaltiota rakenteellisesti. Siinä olen samaa mieltä, että todennäköisesti veroaste olisi korkeampi ja hyvinvointivaltio vahvempi.
Eivät hekään pystyisi enempää velkaa ottamaan kestävästi. Torjumme taantumaa nytkin lähes 20 miljardilla vuosi velaksi.
Jos ottaisi 40 miljardia vuosi velkaa, niin silloin voisi ehkä paikata korkojen, sotien, Kiinan, Venäjän jne. aiheuttaman aukon. Tätä voisi tehdä muutaman vuoden ja sitten alkaisi korot nousta, menot nousta niistä ja sitten velkojien usko alkaisi loppua ja tapahtuisi Kreikat nopeasti
Maksimiin verottamalla et saa kuin ehkä miljardin lisää, mutta voi olla että sekin jäisi saamatta käytösmuutoksien tai ulkoisten vaikutusten vuoksi, kuten tämän hallituksen alv noston kävi. On todennäköistä että verot ovat meillä about niin korkealla kuin ne saa. Ehkä liian korkealla.
On varmaa että ideologisista syistä vastustajien veroja nostettaisiin, mutta se ei tuottaisi juuri mitään. Ehkä laskisi verotuloja ja kulutusta. OECD:n suurin valtio voisi kasvaa taas ehkä hieman. Ehkä se olisi yli 60% BKT:sta.
Hyvinvointivaltio ei ole heikentynyt kuin marginaalisesti jos lainkaan jos mietitään miten suuri osa BKT:sta on valtiota. Se on OECD:n suurin ja lähes kaikki menot ovat "hyvinvointivaltiota".
Suurin osa ei selvästi tajua lainkaan miten valtavia ja syviä Suomen ongelmat ovat. Meiltä puuttuu nyt noin 10-20 miljardia tuloja viennistä. Otamme sen kaiken velkaa jo nykymenoilla. Tämä velka ei tuota mitään, koska se menee suoraan valtion palvelujen ylläpitoon. Korot jäävät ikuisiksi ja kasvavat jokainen vuosi suuremmiksi.
Ulkopuolinen taho tulee todennäköisesti saneeraamaan maan, sillä Suomi ei pysty minkään hallituksen johdolla muuttumaan riittävästi sen estämiseksi.
Koska taantuma olisi lievempi, niin velkaa otettaisiin vähemmän. Orpo hallitus ei ole tehnyt mitään taantuman estämiseksi lukuunottamatta "kasvuriihen" päätöksiä veronkevennyksistä ja niiden teho on nyt todistettu varsin vähäisiksi. Verottamalla saisi julkista taloutta vahvistettua vaikka 10 miljardilla vuodessa, jos niin haluttaisiin ja se olisi jotenkin suhdanteiden kannalta järkevää. Verotuksella ei ole tuollaista kattoa, jota haluat kuvata ja veroaste oli huomattavasti korkeammalla tasolla 10 vuotta sitten.
10 vuotta sitten vähän veroja maksavien eläkeläisten määrä oli paljon pienempi. Jotta veroaste pysyisi samana, niin työikäisten verotusta pitää jatkuvasti nostaa. Tähän ei ole viisaasti onneksi lähdetty.
Verokiila on keskiluokalla jo maailman korkeimpia. Progressio on Suomessa maailman jyrkimpiä, joten ihmisen siirtyminen palkkatuloilta eläkkeelle muuttaa veroastetta rajusti. Tilanne pahenee taas seuraavat 10 vuotta samaan tapaan. Sitten tulee pieni suvantovaihe, mutta tämän jälkeen tilanne pahenee taas koska syntyvyys romahti ~2014 ympärillä. 2040 eteenpäin työikään tuleva ikäluokka on superpieni.
Orpon hallitus on ottanut tolkuttomasti velkaa, jotta työpaikat ja ostot yksityisiltä valtiolla, kunnissa ja sote-alueilla säilyisivät. Voidaan ihan hyvin perua ~1 miljardi ehkä veronkevennyksiä suurituloisille ja tukia pörriäisille, mutta sillä ei ole isossa kuvassa mitään merkitystä. Massiivisen velkaelvytyksen avulla julkisen sektorin palkkasumma kasvaa hyvin nopeasti samaan aikaan kuin yksityinen polkee paikallaan. Tässä näkyy eläköitymisen ja runsaiden palkankorotusten tuplavaikutus.
Suomessa ei ole mistään saatavissa 10 miljardia veroja ilman että se supistaisi aktiivisuutta todella rajusti. Hetkellisen tuloboostin jälkeen rahaa olisi taas vähemmän kun investoinnit supistuisivat ja työn- ja kulutuksen määrä laskisi. Jos mietti mittakaavaa niin esimerkiksi Suomen aivan kaikki pääomatulot ovat n. ~10 miljardia.
Pelkkiä eläkkeitä maksetaan vain valtion budjestista yli 10 miljardia ja summa kasvaa nopeasti. Tämän ulkopuolella on koko muu eläkevakuutussysteemi, joka kerää palkoista 25% ja jakaa sen lähes täysin eläkeläisille. Pelkkä TYEL summa on jo 22 miljardia vuodessa.
Korkojen palaaminen nollaan on ehkä ainoa yksittäinen asia, joka kääntäisi tämän maan suunnan. Tämä tuottaisi kansantalouteen takaisin sen 5-10 miljardia, jonka korot ovat sieltä poistaneet 2022 alkaen.
Suomen rakenteet yksityisten ihmisten asuntolainoja myöten viritettiin 2008-2022 tilaan, jossa oletettiin 0% korkotaso ikuiseksi ja että syntyvyys pysyy jossain ~1.75 kohdalla.
Tämä oli kammottava virhe. Hyvinvointivaltion palvelut olisi pitänyt laskelmoida siten, että korkotasoksi oletetaan 3-4% ja että väestö supistuu nopeasti jokainen sukupolvi. Tämä kaikki oli tiedossa tuolloin, mutta haluttiin elää maksimaalisella riskillä ja miettiä vain lyhyen tähtäimen asioita. Monet kuvittelivat että tulee "uusi Nokia", joka sitten kuittaa riskit. Ei tullut, ei yleensä tule.
Jep, vielä nykyisen hallituksen aloittaessa jaksoin toivoa, että kehitys olisi mahdollista pysäyttää. Nyt voi pikkuhiljaa todeta, että me ollaan hävitty tää peli:D
Nykyisin toivon, että joku isompi maa "defaulttaisi" aiemmin ja käynnistäisi samanlaisen "nollauksen", jolla 2008 vuoden finanssikriisi kuitattiin.
Isompi maa saa helpommin tukea, koska sen kaatuminen voi aiheuttaa systeemisiä ongelmia. Suomen ongelmat taas eivät aiheuta merkittäviä ongelmia muille kuin suomalaisille. Esimerkiksi Ranskaa tuskin päästetään kaatumaan, vaikka siihen on suuri riski, mutta Suomella ei ole vastaavaa merkitystä.
Ollaan kerrankin aidosti parhaita ja ylivertaisia edes jossain 🥳🥳
Tätä saa ilolla jakaa ulkomailla tutuille, kun hypettävät et oon maailman parhaasta maasta. Se oli paras, noin 20-vuotta sitten vielä monella sektorilla ja tässä tosiaan tulee huomioida mennyt aikamuoto
Kun katsoo mitä päätöksiä on tehty jo viime vuosituhannelta alkaen Kokoomuksen ollessa hallituksessa on oma ajatus muuttunut kokoomuksesta taloudesta huolehtivana puolueena. On otettu paljon lainaa, samalla kun kritisoidaan velkaantumista, myyty pois tuottavia valtion yrityksiä, tehty isoja päätöksiä talouden suhteen ilman arvioita päätösten vaikutuksista jne. Perus talousopit ihan hukassa tai niistä ei ole välitetty.
Se mikä itseä vähän huolestuttaa on että ei oikein mikään puolue tunnu osaavan tai olevan kiinnostunut talouden saamisesta kuntoon. Suuntaan jos toiseen tulee suututtamaan äänestäjiä ja sitä ei oikein kukaan halua tehdä, saati tarpeeksi moni että ne asiat menisivät läpi eduskunnassa.
Tällä kaudella Kokoomus ja Persut ovat naama virneellä tehneet vaikeita päätöksiä ja suututtaneet äänestäjät. Päätökset vaan ovat olleet aika kyseenalaisia ja linjassa EK:n toiveiden kanssa.
Niin muttei vaikea päätös ole automaattisesti oikea. Eikä omia äänestäjiä näytä juuri haittaavan varsinkaan kokoomuksen vaikka talous edelleen sakkaa eikä suunta muutu. Omaa mielipidettä en täysin jaksa avata tässä, mutta uskon että jotta suunta saadaan muutettua olisi suuttunut myös EK ja ne kokoomuksen kannattajat. SDP:n ja kumppaneiden äänestäjät myös. Ja siinä piilee se suurin ongelma, ei haluta suututtaa omia äänestäjiä ja tehdään kaikenlaista joka suututtaa vähän melkein kaikkia muttei tee oikein mitään.
Kyllähän Kokoomus on ajanut juuri sitä mitä se ideologiassaan haluaa. Kaikki mikä vain voidaan tulee yksityistää, ja valtion rooli ei ole omistaa juuri mitään yrityksiä. Ihan sama vaikka kyseessä olisi luonnollinen monopoli, niin on parempi että se myydään yksityiselle. Ja jos on valtion omistama toiminta, niin sekin pitää yhtiöittää ja listata pörssiin. Koska markkinat ei tuota virheitä ja on aina tehokkain tapa järjestää toiminta.
Vähänkään asiaa seurannut voi aika nopeasti päätellä että eihän asiat ihan näin toimi. Amerikan terveydenhuolto on ihan hirveässä kunnossa, ja mediaanipalkollinen huomattavasti paskemmassa asemassa kuin Suomessa. Mutta BKT on korkealla, hip hurraa!
Osa äänestää, koska oikeistolaista talouspolitiikkaa ei aja muut puolueet. Oikeistolaista talouspolitiikkaa voisi tehdä myös suosimatta vain suuryrityksiä ja rikkaita.
Uudistuneet persut yllättivät tavallisen kansan talouspolitiikkansa kanssa. Aiemmin olivat luvanneet olla köyhän, vähäosaisen ja opiskelijoidenkin asialla. Ensimmäinen vallan kahvan puristus paljasti talouslinjan.
Oikeistolaista talouspolitiikkaa voisi tehdä myös suosimatta vain suuryrityksiä ja rikkaita.
Miten tämä olisi mahdollista? Meidän talousjärjestelmämme on viritetty siten, että oikeistolainen politiikka aina automaattisesti hyödyttää eniten noita tahoja. Sitä kutsutaan joskus myös kapitalismiksi.
Kokoomus on projektion mestari, kun katsoo miten se valitti velkaantumisesta ja miten se toisi lisää töitä, ja todellisuudessa se juuri velkaannuttaa Suomea enemmän kuin korona aikainen hallitus ja onnistui saamaan Suomeen pahemman työllisyystilanteen kuin Espanjassa.
Sama meininki Briteissä oli konservatiivihallituksella, joka valitti laittomasta maahanmuutosta mutta sen hallituksen aikana EU:n ulkopuolelta tullut maahanmuutto räjähti käsistä.
Nämä projektio puolueet valittavat näistä ongelmista niin paljon, koska he juuri haluavat aiheuttaa kyseisiä ongelmia sen nimessä että voi voittaa ääniä valittamalla ongelmista joita ne itse aiheuttavat.
Kokoomuksen tärkein tavoite ei liity julkiseen velkaan, vaan hyvinvointivaltion leikkaamiseen. Velasta puhutaan niin paljon vain taktisista syistä, koska se tehoaa hyvin tietämättömiin äänestäjiin.
Suunta työttömyydestä on valitettavasti ollut jo 2023 lähtien raketoiva kohti surkeampaa. Muissa EU-maissa keskimäärin suunta on ollut tasaisesti laskeva. Jos suunta ei Suomella muutu pian, niin ero tulee vain kasvamaan entisestään.
Miten verorahojen systemaattinen tuhlaus vaikuttaa työllisyyteen? Mikä vaikutus esimerkiksi melkein miljardin (0,3% suomen v*tun BKT:stä) apotti farssilla oli kokonaiskysyntään kun ne rahat kerättiin veronmaksajilta? Toki se tapahtui vuosien saatossa mutta tämä ei ole missään nimessä ainoa laillinen rahareikä. Se on miljardi suoraan pois kulutuksesta. Ja mitä tapahtuu kun kulutus tyrehtyy? Yritykset eivät kykene laajentamaan ja palkkaamaan lisää työntekijöitä, oikeastaan päinvastoin. Apotti on siis terveydenhuollon tietojärjestlmä, eikä missään nimessä vaadi mitään miljardia. Vertaukseksi SpaceX onnistu lähettämään raketin ulkoavaruuteen noin 600 miljoonalla eurolla. Priorieetit kunnossa!
Apotin kaltaiset lailliset kavallukset satuttaa suomen taloutta enemmän kuin sosiaalituet, mutta silti kaikki kokkarit silmät punaisina vaativat leikkauksia sosiaalitukiin?! Okei, entäs nämä kaikki muut rahareijät jotka syövät suoraan suomalaisten ostovoimasta?
Näissähän tilastoissa ei myöskään tietääkseni näy henkilöt, jotka ovat opiskelijoita ja jääneet opintojen ohella työttömäksi. Moni omasta lähipiiristä on ”päätoimisia” opiskelijoita yliopistossa, mutta ovat täyspäiväisesti töissä. On tullut huomattua, että tästäkin porukasta ihmisillä on loppunut työt. Tilanne voi siis todellisuudessa olla huono.
Yllättikö ketään? Oikeisto leikkasi, kuritti ja ”kannusti töihin” samalla kun työpaikat katosi, ja nyt ihmetellään kun Suomi johtaa työttömyystilastoja. Ajetaan ideologia edellä, rikotaan rakenteet ja syytetään lopuksi työttömiä, vaikka tästä varoitettiin "tyhmien vassareiden" ja asiantuntijoiden toimesta. Mutta hei, pääasia että veronalennukset meni oikeaan osoitteeseen.
Tämähän on juuri oikeoistolle hyödyllistä, koska luodaan ongelma josta voi sitten oppositiossa valittaa ja sillä valituksella nousta takaisin aiheuttamaan sama ongelma pahemmaksi.
Sama meininki oli kokoomuksen puolen aktivisteilla sisällissodan jälkeen, jolloin suojeluskuntien aktivistit kirjaimellisesti lavasti rajakohtauksia Venäjän punaisten kanssa ja taisteli heimosotia sen nimessä että saisi ajettua omaa punaisten vastaista politiikkaansa läpi sillä oikeutuksella, että heidän lavastamansa rajakohtaukset olivat mukamas venäläisten punaisten aiheuttamia.
Niin ne on laskettu aiemminkin joten nytkö Kokoomuksen kaudella siirretään maalitolppia kun SDPn kaudella hehkuteltiin alhaista työttömyyttä samalla laskentalogiikalla? Absoluuttinen työllisten määrä on kasvanut tällä laskentatavalla eikä siinä tarvi mitään mentaaliakrobatioita ruveta pelaamaan.
Ongelma on että meillä on kadonneita aloja ja valtava määrä vastavalmistuneita koulutettuja sellaisille aloille missä niitä töitä ei ole. Lisäksi ennätyskorkeat maahanmuutto-luvut viime vuosina, koska jostain heillekkin pitää niitä töitä olla.
Työpaikkojen määrä ei laskenut, vaan niitä ei synny lisää tarvittavaa määrää ja sellaisille aloille mihin työttömät niitä tarvisivat.
Just kattelin eilen seudun avoimia työpaikkoja ja oli surullista luettavaa. Tulkkeja, määräaikaisia opettajia ja kesätyöntekijöitä haettiin pelkästään. Onneks on töitä
”Suomessa syntyneiden työttömyysaste oli 7,8 prosenttia kolmannella vuosineljänneksellä, mutta ulkomailla syntyneiden työttömyysaste kohosi 19,3 prosenttiin. Tämä tarkoittaa, että työttömyysasteen kohoamista selittää pitkälti maahanmuutto, sillä työn tarjonta on kasvanut sen kysyntää enemmän”, sanoo vanhempi tutkija Sakari Lähdemäki Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksessa.
Vähän siis miten sitä nyt katselee taas tuokin työttömyys. Meillä ei kieltä puhuvien työllisyys ole likimainkaan euroopan huonointa, mutta kun päälle ottaa kotouttamisessa epäonnistuneen hyvävelihimmelin mikä ei tuota kieltä osaavia kansalaisia järkevässä aikaikkunassa - tai ollenkaan - niin jo ollaan pohjalla.
Eikä tätä ole vaikea uskoa kun on vierestä seurannut miten ala-arvoinen on kielenkoulutuksen taso näillä pakkokursseilla, ja miten nihkeää on työllistyminen mikäli ei ole kielitaito riittävä arkikeskusteluunkaan suomeksi (eikä edes pk-seudulla riitä kaikilla aloilla englanti).
Ongelmastakin pääsisi eroon paremmalla kotouttamiskoulutuksella, missä kieli opittaisiin riittävän hyvin että integraatio onnistuisi, eikä tarvitsisi ghettoutua kanssakulttuurisessa yhteisössä, missä se kielen oppiminen pysähtyy kokonaan.
Cixin Liun Muistoja planeetta maasta-trilogiassa eräs upseeri analysoi Maan sotavoimien suurimmaksi heikkoudeksi tappiomielialan, jota lähdetään sitten monin konstein suitsimaan.
Tämä fiktiivinen upseeri tiesi jotain, mitä hallituksemme selvästikään ei: mitään maata ei pelasteta (talous)katastrofilta lietsomalla tappiomielialaa. Kun valtio jatkuvasti ilmaisee sanoin ja teoin, että tulevaisuudessa luvassa on pelkkää paskaa niin kansalaiset alkavat sitten varustautua epävarmuuden varalle henkilökohtaisesti: säästämällä ja vähentämällä kulutusta.
"Talousosaajien" saavuttamat tulokset puhuvat puolestaan.
Eikös trickle down toimi silleen et verot on alhaiset? Meillä on top3 verotus EU:ssa. Nyt on molempien huono puoli. Korkea verotus, paska talous ja korkea työttömyys.
Menee erittäin hyvin verrattuna aikaisempaan. Puolan tilanne vaati ensin sen vuosikymmenen muuttoaallon poispäin, eiköhän Suomessakin ala se työvoiman tarve nousemaan jos suuri osa meikäläisistä lähtee ensin palkkojen perässä muualle.
Minne suomalaisista iso osa lähtisi? Ollaan liian kalliita työntekijöitä (työtehoihin nähden) mm. puolalaisiin, baltteihin, balkkanin niemen porukoihin tai intialaisiin nähden.
Hoitajista on ainakin raaka kysyntä lähes kaikkialla Euroopassa ja maksuvalmius palkassa edelleen suurempi, jopa merkittävästi suurempi, kuin Suomessa.
Saksassa on eläköitymispommi räjähtämässä täysin käsiin noin 2030 ja hoitajista on aivan tähtitieteellinen pula.
Lisäksi Suomessa hoitajat koulutetaan pidemmälle kuin esimerkiksi juuri Saksassa tai vaikkapa Briteissä. Eli samalla rahalla saa parempaa Suomesta.
Me otetaan tänne näitä kouluttamattomia ihan helvetisti, koska kuulemma tarvitaan työntekijöitä. (Juu siis näillä työttömyysluvuilla)
Nostan hattua Puolalle. Kansainvälisen vittuilun ja ulinan sivuuttaminen, koska ne omat kansalaiset koettiin tärkeimpinä. Kovia ratkaisuja, mutta tekivät paljon duunia hybridivaikuttamisen ehkäisemiseksi kun yritettiin pakottaa rajan yli jengiä ja edelleen yritetään.
Toivottavasti Puolalla menee hyvin jatkossakin, on ne sen ansainnut.
Olen ihan samaa mieltä. Ihan älytöntä väittää että tarvittaisiin enään lisää työntekijöitä näillä työttömyysluvuilla,varsinkaan mistään kolmannen maailman maista.
Tämähän on oikeasti hyvä asia, kuten valtiovarainministerin joku jantteri voisi sanoa, koska tämähän tarkoittaa siis sitä että meillä on hyvin tarjolla työvoimaa valmiina töihin. Vai mites se oli?
Suomi ja Ruotsi lähes ainoita jotka käyttävät muuttuvaa korkoa asuntolainoissaan yms. Muu eurooppa käyttää kiinteitä. Nollakorko himmelin loppuminen ja Suomen muuttuminen saareksi rakkaan itänaapurin takia saadaan tällainen vuosisadan taantuma rakennusalalle joka työllistää suorasti ja epäsuorasti puoli miljoonaa ihmistä tässä maassa. Kunnon farssi tästä syntyy kun ihmiset ei osta asuntoja kun halutaan säästää tai ei ole töitä.
Uusien asuntojen varainsiirtovero pitäisi poistaa väliaikaisesti, että saisi ehkä edes vähän tekohengitystä tähän mutta sitten samalla kun tällaisestä puhutaan niin jengi odottaa sitä, että saadaan vero pois.
Suomen talous kulkee rakennusalan mukana ja kun siellä nähdään positiivisia uutisia niin eiköhän meilläkin työttömyyden osalta.
Valtion tukemaa asuntotuotantoa en nyt lähtisi kasvattamaan kun se vääristää markkinaa vain enemmän mutta esim. infran korjausvelkaa voitaisiin alkaa vähentämään luoden työpaikkoja.
Potkulaki voimaan ja samantien kärkipaikalle, erinomaista! Mutta kyllä me pystytään vielä parempaan, hyvinvointialueilla taitaa olla YT:t ja eiköhän sitä teollisuudestakin saada muutama sata tai tuhat uutta työtöntä vielä ennen kesälomia.
Patrialla ja meriklusterilla menee kaiketi ihan hyvin, mutta onhan se valmetkin irtisanonut tai lomauttanut, kemin kaivoksella ollut YT puheita, logistiikka-alaltakin lähtee jengiä kun posti tehostaa. Rakennusala taitaa olla edelleen aika jäissä, synkältä näyttää.
Hyvinvointialueilta lähtee tosiaan paljon hoitajia kortistoon, vanhustenhoidosta ilmeisesti eniten.
Toivottavasti kela päästää opiskelemaan työmarkkinatuella jotain alaa jota tekoäly tai robotiikka ei korvaa ihan heti.
Tiedettiin et suomessa oikeistopuolueet on surkeita, mutta nyt huomataan kuinka ne on täyttä paskaa. Ei edes yhtä hallituskautta keretty istumaan ja kyseinen uutinen + luottoluokituksen lasku + tarkkailuluokalle joutuminen + niin monta muuta asiaa.. siis järkyttävää miten oikeisto voi näin lyhyessä ajassa turmella vuosikymmenien saatokset..
miten olis jos nää oikeistolaiset sirkuspellet kurotettais pois päättäjien paikalta ja annettaisiin hommat oikeesti niitä osaaville, ja suomesta aidosti välittäville? ei oo mitään hyvää tästä oikeiston miljonäärien kenkiennuolemis sirkuksesta tullut eikä oo tulossakaan
Marinin hallituksen aikana menot räjähti käsiin ja siitähän tämä velkaantuminen lähti. Toki oikeisto ei ole onnistunut niitä menoja kitkemään läheskään tarpeeksi.
Onkohan kukaan tutkinut paljonko tästä selittyy sillä että vienti Venäjälle hiipui Ukrainan sodan alun jälkeen? Samoin venäläisten turismi kuoli samalla.
Viimein ollaan selätetty se työvoimapula, josta 20 vuotta jauhettiin! Tiesin että Suomen hallitukset tekivät oikeita asioita. Luotto on kova, että negatiivinen työvoimapula paranee entisestään tulevien vuosien aikana 💪
Ensin tapahtui nopea inflaatio monestakin syystä. Sitten se käännepiste graafissa on vuoden 2022 lopussa ja silloin tapahtui korkojen nousu. Suomen työllisyys oli rahoitettu matalalla korolla otetulla lainalla. Erityisesti rakennusteollisuus työllisti Suomessa epäterveen paljon porukkaa. Myös yksityinen kulutus perustui siihen että korkoja ei juuri maksettu lainoista.
18 euron ravintola-annos maksoikin 25 euroa ja sen lisäksi tilillä oli joka kuukausi 400 euroa vähemmän rahaa, koska ne menivät korkoihin. Ei tarvitse olla kovin fiksu, että voi kertoa mitä tästä seuraa.
Korot veivät taloudesta rahaa noin ~5-8 miljardia hyvin nopeasti. Korot nousivat negatiivisesta -0.5% arvosta yli 4%:n vuodessa. Tämä shokki oli Suomen taloudelle liikaa yhdistettynä inflaatioon.
Marinin hallituksen politiikkalla alkoi vihdoin olla seurauksia. Nykyhallituksen talouspolitiikan vaikutukset nähdään myös kohta, ja käännös parempaan on tulossa. /s
Kauppaan liittyen: Venäjä ja USA ovat olleet suuria kauppakumppaneita. Ukrainan sota lopetti suurimman osan Venäjän kaupasta ja Trumpin tuontitulli-sekoilut hyydyttivät kaupankäynnin USAan.
Onko kyseessä:
- paluumuutajia, jotka ovat suomen kansalaisia
- asiantuntijoita, joilla on työpaikka maahan muuttaessa
- kausityöntekijöitä (nyt esim. pohjoisen lomakeskuksiin)
- opiskelijoista, jotka eivät työskentele päätoimisesti
- pakolaisista
- perheen yhdistämisistä, pakolaisstatukseen liittyen
- muu syy?
Suomi maailmankartalle!
https://preview.redd.it/lexh9t9ro3cg1.png?width=468&format=png&auto=webp&s=781f7c0503b1ab8553761fef1ce74a1074f13923
Jätkä sai töitä lipunkantajana. Pudottiinko me tällä kakkoseksi?
Ja taas ollaan ykkösiä. 💪
Processing img aolt73paq3cg1...
Ilon ja maailman onnellisimman maan päivä
Tämän kuuli juurikin kyseisen herran äänellä vielä
TORILLE!
(Kysymään torimyyjiltä oisko työtä tarjolla)
AHA, yritetäänkö täällä parantaa omaa työllistymistä? Karenssia pukkaa
Työnhakuhan on melkein työntekoa, eli hyvin voi pienentää työttömyyskorvausta.
Jaa oot siis yrittäny saada töitä? Siis yrittäny? Ootko siis yrittäjä? Se on ihan omalla vastuulla toi toimeentulo -> karenssiin. Ja noin, taas yks työtön vähemmän.
Haluttas myös selvitys siitä että oletko nyt parisuhteessa kyseisen torimyyjän kanssa, asumistuen maksaminen laitetaan seis selvityksen ajaksi.
Työkkärin täti oletko se sinä ?
Nollatunti sopparilla irtoaa kutsuttaessa töihin. Palkkana saat ruuat ja nekin vievät työttömyysturvat koska -"haista hittu kun yritit työllistyä".
Vai kerjäämään?
Saataisko edes soppajono kansalaistorille?
Torille!
...notkumaan, kun ei oikein ole muutakaan tekemistä.
Vai onko Suomessa Euroopan paras työvoiman saatavuus?
Ainutlaatuinen laadukas ynnä ammattimainen työvoimareservi, tämmöisestä muut maat vain näkevät päiväunia
Ei kuulemma löydy tekijöitä!! Pertsakin tarjos kahvit 60h vuorokaudessa tehtävästä asiakastyöstä eikä ollut hyviä hakijoita!!!
Tämäpä on positiivinen ajattelu!
Jottei kellekään tule liian ruusuista kuvaa todellisesta tilanteesta, Suomi on ollut tässä tilastossa jo pidempään oikeasti ykkösenä. Espanjassa merkittävä osa ”työttömistä” käy oikeasti töissä. Harmaa talous on täällä (asun Espanjassa) valtavaa. Väitän että Espanjan oikea työttömyysaste on jopa 5% pienempi.
Voitasko pikkuhiljaa päästä saamapuolelle EU:ssa? Meillä ei ole töitä, omaisuutta tai uskottavaa eläkejärjestelmää. Silti ollaan jotenki rikas maa eu:n mittareillla
Ei toimi suomessa (ottaa hyötyä irti järjestelmästä johon ollaan maksettu 30 vuotta muiden eduksi)
Suomalaisille poliitikoille on kertynyt niin valtavasti poliittista pääomaa muihin EU maihin verrattuna, että maksaja puolella pysytään.
Me ollaan riittävän pölvästejä, että halutaan velkarahalla ylläpitää hyvinvointivaltion imagoa.
Suomessa on tuotettua pääomaa aikalailla sama määrä mikä muissakin Pohjoismaissa. Jopa kotitalouksien varallisuus on samalla tasolla kuin muissa Pohjoismaissa, kun otetaan huomioon se että Suomessa eläkevarat ovat julkisessa omistuksessa.
Eläkevarat johon syydetyistä rahoista pääsee itse nauttimaan ehkäpä kymmenyksen ennen kuin on aika siirtyä ajasta ikuisuuteen? Jotkut onnekkaat maksavat neljäsosaa liksastaan ja kupsahtavat ennen kuin pääsevät näkemään senttiäkään tuohon moolokkiin syytämistään rahoista
Voi pojat, ne eläkerahat on syöty jo moneen kertaan ennen kuin nykyiset 20-40 -vuotiaat pääsee eläkkeelle.
Maailman paskin sijoitus sekin. Maksat 25% palkastasi joka kuukausi ja saat käytännössä vaan senttejä takaisin.
Ja jos aika jättää ennen aikojaan, et saa mitään. Ainokaisen elämäsi ansioista neljäsosa leikattu.
Kyllähän ne eläkkeet veroista maksetaan. Suomen eläkevarat ovat eräänlainen suomalainen kapitalismi ennemminkin.
Niin, niille onnekkaille jotka eläkkeelle vielä tulevat pääsemään. Onko ne rahat sinun varallisuuttasi jos et niitä voi käyttää?
Suomi on aivan reippaasti köyhin ja velkaisin pohjoismaa.
Ei ole jos otetaan kotitalouksien ja yritysten velat huomioon. Suomi on vähiten velkaisin Pohjoismaa. On aina ollut.
Suomi on kumma maa kun ollaan parhaita ja menee aina huonoiten.
Yksi Suomen ongelma on tuo hirmuinen velan pelko. Se vaikeuttaa investointien tekemistä, niin koneisiin kuin ihmisiinkin.
Miksi Suomessa ollaan kuitenkin uskallettu ottaa niin saatanan paljon julkista velkaa?
Ja selitätkö vielä miten vitussa se on investointi laittaa reilusti yli puolet julkismenoista eläkeläisten rahoittamiseen?
Se on investointi tuleviin vaaleihin. Eläkeläiset ovat innokkaita äänestämään.
Mikä tässä on sairainta, on se että jos teet 1 tunnin viikossa osa-aikatöitä niin sinut lasketaan työllistyneeksi.
Osa-aikaisia taisi olla yli puoli miljoonaa ja näistä suurin osa varmasti haluaisi myös kokoaikaiseen työsuhteeseen.
Kiitti vaan kaikki työttömät
Kiitos. Tuntuu hyvältä saada vähän arvostusta. Teimme kovasti töitä että suomi pääsisi tämän tilaston kärkeen.
Tietääkö Kela tästä?
Selvityspyynnöt työttömänä työskentelystä lähetetty, t. työkkäri.
Hei nyt loppuu se työnteko tai menetetään tämä sija.
Jos työttömän työtä on olla työtön, niin eikö ne työttömät voitais laskea työllistetyiksi työttömyyden kautta?
Tilastonikkarit tykkäävät tästä ajatuksesta.
Korjasin ton sulle.
Ole hyvä.
Tehnyt kovasti työtä tätä varten
HYVÄ MINÄ HYVÄ ME, HYVÄ MEIDÄN JOUKKUE
Toivottavasti seuraavalla vaalikaudella nähdään tämä työttömyystilanne. Lisäksi täällä on vitun paskat palkat niilläkin aloilla mitä on edes saatavilla. Ollaan kiihtyvässä määrin syöksymässä sellaiseen paskakasaan mistä ylös ei nousta ihan heti. Joko työstä tulee oikeasti houkuttelevaa ja palkitsevaa ja niitä paikkoja aukeaa tai se on tattis ja moro joka ikisellä kehityksen mittarilla tässä paskaläävässä.
Ilon päivä! Ollaan Euroopan ykkösii! Juhlitaan sitä euron nistipadalla mihin meillä ehkä on varaa.
Nythän tämä vasta alkaa. Seuraava etappi on prosenttiyksikön ero kakkossijaan
Isompi. Maahanmuutto on kasvanut exponentiaalisesti viimeiset 15 vuotta ja siitä iso osa menee suoraan kortistoon.
https://yle.fi/a/74-20195966
""" – Korkeat työttömyysluvut eivät kuitenkaan johdu pelkästään siitä, että työllisiä olisi joutunut työttömäksi, vaan siinä näkyy maahanmuuton kasvu. Lähes puolet, noin 44 prosenttia työttömyyden kasvusta selittyy maahanmuutolla, Puonti kertoo. "''"
Ollaan me saatana fiksuja.
Ilman tuota työttömyys olisi 8-9%, silloinkin korkea.
Toki, mutta jos ajattelet, että maahanmuuttajat, jotka ovat työllistyneet, ovat vieneet aika paljon työpaikkoja, niin ei välttämättä.
Ja taisi olla 7.8% oikea numero
https://www.aamulehti.fi/talous/art-2000011736420.html
Tilanteen aiheuttamat kootut meriselitykset hallinnon puolelta lienevät jo tulossa. Outoa miten se meneekin näin vaikka sumutusta lausunnoissa voi jo pitää normina.
Nousukausi alkaa ihan kohta melkein nyt on jo nurkantakana, trust me bro!
-Petteri Orpo
2024,2025, 2026Ja vaikkea tulisikaan niin Marinin syytä.
https://preview.redd.it/vca0p465s3cg1.png?width=1079&format=png&auto=webp&s=2f6e86bc2b7c8293d4172275dbd8ccb2553165f7
No, johan he pääsevät sitten 2027 syyttämään seuraavaa hallitusta omista paskoistaan. Ellei tosiaan käy niin että Lindtman vie SDP:n KOK:n kanssa sinipunaan ja sama paska jatkuu.
Työllisten määrä on itseasiassa 20.000 isompi kuin vuosi sitten. Työvoiman tarjonta on kuitenkin lisääntynyt vieläkin nopeammin mikä näkyy työttömyytenä.
Aiemmin tilastoja "siivosi" periaate, että pääsi opiskelemaan uutta ammattia varten, joten jengi opiskeli kortistossa odottelemisen sijaan. Nykyisin uudelleenkouluttautuminen käy yhä vaikeammaksi.
Tuo kulki nimellä "tempputyöllistäminen" ja sen käytänteet tuotiin Suomeen Ruotsista 90-luvulla.
Itse syytän Marinin/Sipilän hallituksia, vaikka heidän aikana olivatkin alhaisimmat työttömyysasteet viimeiseen 18 vuoteen.
2000-luvulla Finanssikriisi, Korona, Ukrainan sota ja kaksi Kokoomuslaista pääministerikautta ovat olleet ainoat työttömyysasteen nostajat. Niistä tietenkin pahimpana juuri nykyinen hallitus.
Sippeliuksen aikaan nykyinen pääministerimme kädetön, karismaton lapanen nimeltä Orpo oli pääministerin sijaan valtiovarainministerinä. Menihän se fiskaalitavoite vituiksi silloinkin sitten.
Jannua ei olisi ikinä pitänyt päästää ministeriauton kuskin työtä pidemmälle. Harmi että Kokoomuksella on ilmeisimmin kaikista uskollisin äänestäjäkunta, joten kyseinenkin paska pysyy Arkadianmäen lattioilla vielä vuosikaudet.
Joo siis on siinä kaudessa paljon kritisoitavaa, mutta työttömyysaste saatiin silloin laskettua kohtuu matalaksi.
Nyt ollaan melkein 4% korkeammalla kuin Sipilän tai Marinin kauden lopuilla. Jos käyrä jatkaa samaa tahtia nousuaan niin ollaan, yli 12.5% ennen tämän kauden loppua.
Toisaalta voimmeko sanoa varmuudella, olisiko esimerkiksi SDP-vetoinen hallitus pärjännyt huomattavasti paremmin asian suhteen? Venäjän viennin katoaminen on kuitenkin merkittävä lommo Suomen taloudelle, eikä sitä ole varmasti helppo korvata. Asia erikseen toki, paljonko tuilla olevien kyykyttäminen ja ALV:n nostaminen auttavat asiaa. Itse olen myös sen verran pessimistinen, että en usko asian paranevan hirveästi seuraavallakaan hallituskaudella mm. velkajarrusopimuksen ja sentristi-Lindtmanin perusteella. Etenkin jos hallituksessa nähdään huhuiltua sinipunaa, niin kylmä kyyti jatkunee.
Kansa olisi todennäköisemmin kuluttanut enemmän ja pitänyt sisämarkkinoita pystyssä jos ministereinä ei olisi saksikuvilla hekumoivia. Nythän on uutisoitu että kansalaiset makuuttavat tileillään ennätysmääriä rahaa turvaverkkona kun turvaverkkoihin ei voi enää luottaa leikkausten ja muutosten takia.
Vasemmalle kallistunut hallitus tuskin olisi kyykyttänyt köyhiä ja sairaita, poistanut suojaosaa tai priorisoinut muutaman sentin kuluttajalle halvempaa oluttölkkiä ylitse esim. luonnonsuojelu jne. Tai lahjoittanut puolta miljardia yksityisille terveyskonserneille jolla olisi voitu tasapainottaa aivan vitusti nk. yhteistä hyvää.
Ihmisten kärsimys tuskin olisi ollut tätä luokkaa. Kokoomusvetoista poppoota tietty kiinnostaa vain suurpääoman kärsimys ja ylin 10%.
Voimme sanoa varmuudella, että SDP-vetoinen hallitus ei olisi muuttanut isossa kuvassa juuri mitään.
Suomen hallituksella ei ole juuri vaikutusvaltaa asioihin, jotka ovat romauttaneet kotimaisen kulutuksen.
Erona olisi ehkä korkeampi verotaso ja keskiluokan vielä matalampi ostovoima. Meillä olisi myös uusia verolajeja ja pakolliset kustannukset olisivat nousseet pysyvästi enemmän. Toisaalta tulonsiirtoja ei olisi ehkä leikattu niin paljoa ja vähiten ansaitsevien alhainen verotus olisi vieläkin alhaisempaa.
Myös järjestörälssi voisi varmasti paksummin ja vasemmistoon kallellaan olevien eturyhmien veroalennukset olisivat paremmin voimassa. Maahantuloa ei olisi rajoitettu, joten kustannukset nousisivat myös edelleen nopeasti esimerkiksi ulkomailta haalittujen opiskelijoidan rajoittamattoman perheenyhdistämisen kautta.
Lopulta tuolla erolla ei kuitenkaan ole suurta merkitystä isompien juttujen rinnalla joita ovat korkotaso, Kiinan kasvava kulutustavaran tuonti, sodat ja eläkeläisten määrän vääjäämätön kasvu jne. Suomeen ei kohdistu nyt oikeastaan lainkaan mitään hyviä trendejä.
Emme voi. Jos Marinin hallituspohja olisi jatkanut, niin taantuma olisi lähes varmasti ollut lievempi, koska sitä olisi aktiivisesti yritetty torjua. Nythän ei edes yritetty, koska tärkeämpää oli heikentää hyvinvointivaltiota rakenteellisesti. Siinä olen samaa mieltä, että todennäköisesti veroaste olisi korkeampi ja hyvinvointivaltio vahvempi.
Eivät hekään pystyisi enempää velkaa ottamaan kestävästi. Torjumme taantumaa nytkin lähes 20 miljardilla vuosi velaksi.
Jos ottaisi 40 miljardia vuosi velkaa, niin silloin voisi ehkä paikata korkojen, sotien, Kiinan, Venäjän jne. aiheuttaman aukon. Tätä voisi tehdä muutaman vuoden ja sitten alkaisi korot nousta, menot nousta niistä ja sitten velkojien usko alkaisi loppua ja tapahtuisi Kreikat nopeasti
Maksimiin verottamalla et saa kuin ehkä miljardin lisää, mutta voi olla että sekin jäisi saamatta käytösmuutoksien tai ulkoisten vaikutusten vuoksi, kuten tämän hallituksen alv noston kävi. On todennäköistä että verot ovat meillä about niin korkealla kuin ne saa. Ehkä liian korkealla.
On varmaa että ideologisista syistä vastustajien veroja nostettaisiin, mutta se ei tuottaisi juuri mitään. Ehkä laskisi verotuloja ja kulutusta. OECD:n suurin valtio voisi kasvaa taas ehkä hieman. Ehkä se olisi yli 60% BKT:sta.
Hyvinvointivaltio ei ole heikentynyt kuin marginaalisesti jos lainkaan jos mietitään miten suuri osa BKT:sta on valtiota. Se on OECD:n suurin ja lähes kaikki menot ovat "hyvinvointivaltiota".
Suurin osa ei selvästi tajua lainkaan miten valtavia ja syviä Suomen ongelmat ovat. Meiltä puuttuu nyt noin 10-20 miljardia tuloja viennistä. Otamme sen kaiken velkaa jo nykymenoilla. Tämä velka ei tuota mitään, koska se menee suoraan valtion palvelujen ylläpitoon. Korot jäävät ikuisiksi ja kasvavat jokainen vuosi suuremmiksi.
Ulkopuolinen taho tulee todennäköisesti saneeraamaan maan, sillä Suomi ei pysty minkään hallituksen johdolla muuttumaan riittävästi sen estämiseksi.
Koska taantuma olisi lievempi, niin velkaa otettaisiin vähemmän. Orpo hallitus ei ole tehnyt mitään taantuman estämiseksi lukuunottamatta "kasvuriihen" päätöksiä veronkevennyksistä ja niiden teho on nyt todistettu varsin vähäisiksi. Verottamalla saisi julkista taloutta vahvistettua vaikka 10 miljardilla vuodessa, jos niin haluttaisiin ja se olisi jotenkin suhdanteiden kannalta järkevää. Verotuksella ei ole tuollaista kattoa, jota haluat kuvata ja veroaste oli huomattavasti korkeammalla tasolla 10 vuotta sitten.
10 vuotta sitten vähän veroja maksavien eläkeläisten määrä oli paljon pienempi. Jotta veroaste pysyisi samana, niin työikäisten verotusta pitää jatkuvasti nostaa. Tähän ei ole viisaasti onneksi lähdetty.
Verokiila on keskiluokalla jo maailman korkeimpia. Progressio on Suomessa maailman jyrkimpiä, joten ihmisen siirtyminen palkkatuloilta eläkkeelle muuttaa veroastetta rajusti. Tilanne pahenee taas seuraavat 10 vuotta samaan tapaan. Sitten tulee pieni suvantovaihe, mutta tämän jälkeen tilanne pahenee taas koska syntyvyys romahti ~2014 ympärillä. 2040 eteenpäin työikään tuleva ikäluokka on superpieni.
Orpon hallitus on ottanut tolkuttomasti velkaa, jotta työpaikat ja ostot yksityisiltä valtiolla, kunnissa ja sote-alueilla säilyisivät. Voidaan ihan hyvin perua ~1 miljardi ehkä veronkevennyksiä suurituloisille ja tukia pörriäisille, mutta sillä ei ole isossa kuvassa mitään merkitystä. Massiivisen velkaelvytyksen avulla julkisen sektorin palkkasumma kasvaa hyvin nopeasti samaan aikaan kuin yksityinen polkee paikallaan. Tässä näkyy eläköitymisen ja runsaiden palkankorotusten tuplavaikutus.
Käyrä vaikka täällä: https://x.com/JuhoKostiainen/status/1973998874571227217?
Suomessa ei ole mistään saatavissa 10 miljardia veroja ilman että se supistaisi aktiivisuutta todella rajusti. Hetkellisen tuloboostin jälkeen rahaa olisi taas vähemmän kun investoinnit supistuisivat ja työn- ja kulutuksen määrä laskisi. Jos mietti mittakaavaa niin esimerkiksi Suomen aivan kaikki pääomatulot ovat n. ~10 miljardia.
Pelkkiä eläkkeitä maksetaan vain valtion budjestista yli 10 miljardia ja summa kasvaa nopeasti. Tämän ulkopuolella on koko muu eläkevakuutussysteemi, joka kerää palkoista 25% ja jakaa sen lähes täysin eläkeläisille. Pelkkä TYEL summa on jo 22 miljardia vuodessa.
Korkojen palaaminen nollaan on ehkä ainoa yksittäinen asia, joka kääntäisi tämän maan suunnan. Tämä tuottaisi kansantalouteen takaisin sen 5-10 miljardia, jonka korot ovat sieltä poistaneet 2022 alkaen.
Suomen rakenteet yksityisten ihmisten asuntolainoja myöten viritettiin 2008-2022 tilaan, jossa oletettiin 0% korkotaso ikuiseksi ja että syntyvyys pysyy jossain ~1.75 kohdalla.
Tämä oli kammottava virhe. Hyvinvointivaltion palvelut olisi pitänyt laskelmoida siten, että korkotasoksi oletetaan 3-4% ja että väestö supistuu nopeasti jokainen sukupolvi. Tämä kaikki oli tiedossa tuolloin, mutta haluttiin elää maksimaalisella riskillä ja miettiä vain lyhyen tähtäimen asioita. Monet kuvittelivat että tulee "uusi Nokia", joka sitten kuittaa riskit. Ei tullut, ei yleensä tule.
Jep, vielä nykyisen hallituksen aloittaessa jaksoin toivoa, että kehitys olisi mahdollista pysäyttää. Nyt voi pikkuhiljaa todeta, että me ollaan hävitty tää peli:D
Nykyisin toivon, että joku isompi maa "defaulttaisi" aiemmin ja käynnistäisi samanlaisen "nollauksen", jolla 2008 vuoden finanssikriisi kuitattiin.
Isompi maa saa helpommin tukea, koska sen kaatuminen voi aiheuttaa systeemisiä ongelmia. Suomen ongelmat taas eivät aiheuta merkittäviä ongelmia muille kuin suomalaisille. Esimerkiksi Ranskaa tuskin päästetään kaatumaan, vaikka siihen on suuri riski, mutta Suomella ei ole vastaavaa merkitystä.
Ollaan kerrankin aidosti parhaita ja ylivertaisia edes jossain 🥳🥳
Tätä saa ilolla jakaa ulkomailla tutuille, kun hypettävät et oon maailman parhaasta maasta. Se oli paras, noin 20-vuotta sitten vielä monella sektorilla ja tässä tosiaan tulee huomioida mennyt aikamuoto
Petteri, didn’t make it Betteri
Betteristä Bitteri.
Maailman onnellisin työtön kansa! Meillä on monta tittelii jo
Finland can into Mediterranean!
Espanjassa on lisäksi varmasti aika paljon enemmän harmaata työtä kuin täällä.
Ennen äänestin kokoomusta parantamaan taloutta, mutta jatkossa äänestän jotain muuta parantamaan taloutta
Kun katsoo mitä päätöksiä on tehty jo viime vuosituhannelta alkaen Kokoomuksen ollessa hallituksessa on oma ajatus muuttunut kokoomuksesta taloudesta huolehtivana puolueena. On otettu paljon lainaa, samalla kun kritisoidaan velkaantumista, myyty pois tuottavia valtion yrityksiä, tehty isoja päätöksiä talouden suhteen ilman arvioita päätösten vaikutuksista jne. Perus talousopit ihan hukassa tai niistä ei ole välitetty.
Eiköhän se talousoppi tosiaan ole ihan hallussa. On vain tärkeämpää ujuttaa rahaa kaverikerholle.
Olen täysin samaa mieltä kaikesta sanomastasi
Se mikä itseä vähän huolestuttaa on että ei oikein mikään puolue tunnu osaavan tai olevan kiinnostunut talouden saamisesta kuntoon. Suuntaan jos toiseen tulee suututtamaan äänestäjiä ja sitä ei oikein kukaan halua tehdä, saati tarpeeksi moni että ne asiat menisivät läpi eduskunnassa.
Tällä kaudella Kokoomus ja Persut ovat naama virneellä tehneet vaikeita päätöksiä ja suututtaneet äänestäjät. Päätökset vaan ovat olleet aika kyseenalaisia ja linjassa EK:n toiveiden kanssa.
Niin muttei vaikea päätös ole automaattisesti oikea. Eikä omia äänestäjiä näytä juuri haittaavan varsinkaan kokoomuksen vaikka talous edelleen sakkaa eikä suunta muutu. Omaa mielipidettä en täysin jaksa avata tässä, mutta uskon että jotta suunta saadaan muutettua olisi suuttunut myös EK ja ne kokoomuksen kannattajat. SDP:n ja kumppaneiden äänestäjät myös. Ja siinä piilee se suurin ongelma, ei haluta suututtaa omia äänestäjiä ja tehdään kaikenlaista joka suututtaa vähän melkein kaikkia muttei tee oikein mitään.
Kyllähän Kokoomus on ajanut juuri sitä mitä se ideologiassaan haluaa. Kaikki mikä vain voidaan tulee yksityistää, ja valtion rooli ei ole omistaa juuri mitään yrityksiä. Ihan sama vaikka kyseessä olisi luonnollinen monopoli, niin on parempi että se myydään yksityiselle. Ja jos on valtion omistama toiminta, niin sekin pitää yhtiöittää ja listata pörssiin. Koska markkinat ei tuota virheitä ja on aina tehokkain tapa järjestää toiminta.
Vähänkään asiaa seurannut voi aika nopeasti päätellä että eihän asiat ihan näin toimi. Amerikan terveydenhuolto on ihan hirveässä kunnossa, ja mediaanipalkollinen huomattavasti paskemmassa asemassa kuin Suomessa. Mutta BKT on korkealla, hip hurraa!
Kokoomus parantaa taloutta, rikkaiden taloutta.
Siksi en ole koskaan ymmärtänytkään miksi niin moni äänestää aina kyseistä puoluetta.
Osa äänestää, koska oikeistolaista talouspolitiikkaa ei aja muut puolueet. Oikeistolaista talouspolitiikkaa voisi tehdä myös suosimatta vain suuryrityksiä ja rikkaita.
Uudistuneet persut yllättivät tavallisen kansan talouspolitiikkansa kanssa. Aiemmin olivat luvanneet olla köyhän, vähäosaisen ja opiskelijoidenkin asialla. Ensimmäinen vallan kahvan puristus paljasti talouslinjan.
Miten tämä olisi mahdollista? Meidän talousjärjestelmämme on viritetty siten, että oikeistolainen politiikka aina automaattisesti hyödyttää eniten noita tahoja. Sitä kutsutaan joskus myös kapitalismiksi.
On olemassa hauska termi nimeltä projektio.
Kokoomus on projektion mestari, kun katsoo miten se valitti velkaantumisesta ja miten se toisi lisää töitä, ja todellisuudessa se juuri velkaannuttaa Suomea enemmän kuin korona aikainen hallitus ja onnistui saamaan Suomeen pahemman työllisyystilanteen kuin Espanjassa.
Sama meininki Briteissä oli konservatiivihallituksella, joka valitti laittomasta maahanmuutosta mutta sen hallituksen aikana EU:n ulkopuolelta tullut maahanmuutto räjähti käsistä.
Nämä projektio puolueet valittavat näistä ongelmista niin paljon, koska he juuri haluavat aiheuttaa kyseisiä ongelmia sen nimessä että voi voittaa ääniä valittamalla ongelmista joita ne itse aiheuttavat.
Kokoomuksen tärkein tavoite ei liity julkiseen velkaan, vaan hyvinvointivaltion leikkaamiseen. Velasta puhutaan niin paljon vain taktisista syistä, koska se tehoaa hyvin tietämättömiin äänestäjiin.
juuri tätä tämä projektio on osaltaan, valitetaan asiasta jota aiheuttaa itse, ja sitten tkee oikean päämääränsä varjossa
Suunta työttömyydestä on valitettavasti ollut jo 2023 lähtien raketoiva kohti surkeampaa. Muissa EU-maissa keskimäärin suunta on ollut tasaisesti laskeva. Jos suunta ei Suomella muutu pian, niin ero tulee vain kasvamaan entisestään.
https://preview.redd.it/wgw6e3ubx3cg1.jpeg?width=1080&format=pjpg&auto=webp&s=e62af37de10aa5fd347d3d95ffaef090b388bf61
[removed]
[removed]
[removed]
Miten verorahojen systemaattinen tuhlaus vaikuttaa työllisyyteen? Mikä vaikutus esimerkiksi melkein miljardin (0,3% suomen v*tun BKT:stä) apotti farssilla oli kokonaiskysyntään kun ne rahat kerättiin veronmaksajilta? Toki se tapahtui vuosien saatossa mutta tämä ei ole missään nimessä ainoa laillinen rahareikä. Se on miljardi suoraan pois kulutuksesta. Ja mitä tapahtuu kun kulutus tyrehtyy? Yritykset eivät kykene laajentamaan ja palkkaamaan lisää työntekijöitä, oikeastaan päinvastoin. Apotti on siis terveydenhuollon tietojärjestlmä, eikä missään nimessä vaadi mitään miljardia. Vertaukseksi SpaceX onnistu lähettämään raketin ulkoavaruuteen noin 600 miljoonalla eurolla. Priorieetit kunnossa!
Apotin kaltaiset lailliset kavallukset satuttaa suomen taloutta enemmän kuin sosiaalituet, mutta silti kaikki kokkarit silmät punaisina vaativat leikkauksia sosiaalitukiin?! Okei, entäs nämä kaikki muut rahareijät jotka syövät suoraan suomalaisten ostovoimasta?
Näissähän tilastoissa ei myöskään tietääkseni näy henkilöt, jotka ovat opiskelijoita ja jääneet opintojen ohella työttömäksi. Moni omasta lähipiiristä on ”päätoimisia” opiskelijoita yliopistossa, mutta ovat täyspäiväisesti töissä. On tullut huomattua, että tästäkin porukasta ihmisillä on loppunut työt. Tilanne voi siis todellisuudessa olla huono.
Yllättikö ketään? Oikeisto leikkasi, kuritti ja ”kannusti töihin” samalla kun työpaikat katosi, ja nyt ihmetellään kun Suomi johtaa työttömyystilastoja. Ajetaan ideologia edellä, rikotaan rakenteet ja syytetään lopuksi työttömiä, vaikka tästä varoitettiin "tyhmien vassareiden" ja asiantuntijoiden toimesta. Mutta hei, pääasia että veronalennukset meni oikeaan osoitteeseen.
Nyt on enemmän tyollisiä kuin vuosi sitten, joka on pieni ihme kun rakennus on täysin lamassa.
Työttömiä vaan on tullut jostain 100,000 lisää parissa vuodessa. Vaikea sanoa mistä.
Tämähän on juuri oikeoistolle hyödyllistä, koska luodaan ongelma josta voi sitten oppositiossa valittaa ja sillä valituksella nousta takaisin aiheuttamaan sama ongelma pahemmaksi.
Sama meininki oli kokoomuksen puolen aktivisteilla sisällissodan jälkeen, jolloin suojeluskuntien aktivistit kirjaimellisesti lavasti rajakohtauksia Venäjän punaisten kanssa ja taisteli heimosotia sen nimessä että saisi ajettua omaa punaisten vastaista politiikkaansa läpi sillä oikeutuksella, että heidän lavastamansa rajakohtaukset olivat mukamas venäläisten punaisten aiheuttamia.
Miten työpaikat ovat voineet kadota jos työllisiä on 25 000 enemmän kuin vuosi sitten, kuten tilastokeskus kertoo?
Työllisiksi lasketaan henkilöt jotka tekevät osa-aikatöitä.
Niin ne on laskettu aiemminkin joten nytkö Kokoomuksen kaudella siirretään maalitolppia kun SDPn kaudella hehkuteltiin alhaista työttömyyttä samalla laskentalogiikalla? Absoluuttinen työllisten määrä on kasvanut tällä laskentatavalla eikä siinä tarvi mitään mentaaliakrobatioita ruveta pelaamaan.
Ongelma on että meillä on kadonneita aloja ja valtava määrä vastavalmistuneita koulutettuja sellaisille aloille missä niitä töitä ei ole. Lisäksi ennätyskorkeat maahanmuutto-luvut viime vuosina, koska jostain heillekkin pitää niitä töitä olla.
Työpaikkojen määrä ei laskenut, vaan niitä ei synny lisää tarvittavaa määrää ja sellaisille aloille mihin työttömät niitä tarvisivat.
Just kattelin eilen seudun avoimia työpaikkoja ja oli surullista luettavaa. Tulkkeja, määräaikaisia opettajia ja kesätyöntekijöitä haettiin pelkästään. Onneks on töitä
Menisitte töihin niin työttömyys laskisi!!!
Juu, ja meidän astmaatikoidenkin kannattaisi lopettaa se vinkuminen, sitä on ilmaista happea mielin määrin, senkus hengittelee...
Jos leikattas taas toimeentulotuesta ja työmarkkinatuesta niin lähtis työllisyys nousuu!
Nonii nyt vaan all in ja kaikki maailman työttömät tänne sekaan vaan!
Tämä lainaus Hesarin uutisoinnista aiheesta.
Vähän siis miten sitä nyt katselee taas tuokin työttömyys. Meillä ei kieltä puhuvien työllisyys ole likimainkaan euroopan huonointa, mutta kun päälle ottaa kotouttamisessa epäonnistuneen hyvävelihimmelin mikä ei tuota kieltä osaavia kansalaisia järkevässä aikaikkunassa - tai ollenkaan - niin jo ollaan pohjalla.
Eikä tätä ole vaikea uskoa kun on vierestä seurannut miten ala-arvoinen on kielenkoulutuksen taso näillä pakkokursseilla, ja miten nihkeää on työllistyminen mikäli ei ole kielitaito riittävä arkikeskusteluunkaan suomeksi (eikä edes pk-seudulla riitä kaikilla aloilla englanti).
Ongelmastakin pääsisi eroon paremmalla kotouttamiskoulutuksella, missä kieli opittaisiin riittävän hyvin että integraatio onnistuisi, eikä tarvitsisi ghettoutua kanssakulttuurisessa yhteisössä, missä se kielen oppiminen pysähtyy kokonaan.
Kauanko tämä vielä kestää ennen kuin aletaan tehdä jotain radikaalimpia muutoksia systeemeihin?
Elä saatana... Kohta be keksii että ainakun työttömyysaste kasvaa 1% niin alv nostetaan 1% ja vähätuloisilta leikataan 1%...
Onnea suomi! Tämän saavutuksen tarjoaa teille petteri ja kokoomuksen vankka talousrealismi!
Kyllä se vielä nousee
Torille vittu!
Torille!! (vitut meen ei mul oo varaa mennä sinne)
Postilla, Halpahallilla ja myös minun firmalla alkoivat juuri muutosneuvottelut. Lujitetaan yhteisvoimin tämä keulapaikka!
Nyt voi Kreikkakin nauraa meille
100 000 uutta työpaikkaa! Näin ne syntyy! Jes! Hyvä kokoomus!
/s
Petteri sen keksi siinä ihan viime metreillä
Hurraa saatana.
Cixin Liun Muistoja planeetta maasta-trilogiassa eräs upseeri analysoi Maan sotavoimien suurimmaksi heikkoudeksi tappiomielialan, jota lähdetään sitten monin konstein suitsimaan.
Tämä fiktiivinen upseeri tiesi jotain, mitä hallituksemme selvästikään ei: mitään maata ei pelasteta (talous)katastrofilta lietsomalla tappiomielialaa. Kun valtio jatkuvasti ilmaisee sanoin ja teoin, että tulevaisuudessa luvassa on pelkkää paskaa niin kansalaiset alkavat sitten varustautua epävarmuuden varalle henkilökohtaisesti: säästämällä ja vähentämällä kulutusta.
"Talousosaajien" saavuttamat tulokset puhuvat puolestaan.
Euroopan mestarit työttömyydessä!
Hyvä että jossain pärjätään
No nyt voidaan todeta että suunta on mahdollista vain ylöspäin 😅 (sijoituksellisesti, tietty työttömyys% varmasti vielä nousee)
Töissäkävijä: työttömänä elämäsi olisi helpompaa!
Entäs se kuuluisa maineihaitta? Onko kukaan ajatellut maakuvaa? Mitähän ne muut meistä nyt aattelee?
Pitkäaikaistyöttömille veroale ja kaikille kannustin osa-aika työlle. Noilla voisi päästä yllättävän pitkälle.
Paljon on puolikuntoista jengiä, jolla ei ole mahdollisuutta (eikä enää kannustinta) ottaa osa-aika töitä.
Tähän voisi yleislakko auttaa, viime kerralla kun kokeiltiin ei tullut toivottua vaikutusta.
Yleislakot ovat nyt laittomia.
lisää yrityksiä nurin ja liittojen sotakassat tyhjiksi, onko toive päästä takaisin metsästämään ja keräilemään?
Laillistakaa kannabis. Loin juuri 50000 työpaikkaa.
Ja hyvän fiiliksen!
Nousu ajoittuu erittäin hyvin Ukrainan sotaan. Ilmeisesti Suomen talous oli ja on hyvin riippuvainen Venäjänkaupasta.
Myös Ukrainan sodan alkamisen jälkeen meille on tullut lisää työvoimareserviä Ukrainasta.
TYÖMARKKINATORILLE!
Trickle down alkaa ihan just toimia. Uskokaa!
Eikös trickle down toimi silleen et verot on alhaiset? Meillä on top3 verotus EU:ssa. Nyt on molempien huono puoli. Korkea verotus, paska talous ja korkea työttömyys.
Vielä 20 vuotta ja lisää veronkevennyksiä rikkaille, kyllä sieltä sitten alkaa vähitellen jotain hyvää valua meillekin 😊
Aivan oikein, koska valitettavasti monet hallituksen toimista eivät auta heti vaan keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. T. Petteri
Puolassa menee hyvin. Mikähän olisi Puolan työttömyysaste ilman tiukkaa pakolaispolitiikkaa?
Menee erittäin hyvin verrattuna aikaisempaan. Puolan tilanne vaati ensin sen vuosikymmenen muuttoaallon poispäin, eiköhän Suomessakin ala se työvoiman tarve nousemaan jos suuri osa meikäläisistä lähtee ensin palkkojen perässä muualle.
Puolalla sentään se 'tekosyy' alla että olivat osa Neuvostoliittoa, meillä ei edes sitä.
Minne suomalaisista iso osa lähtisi? Ollaan liian kalliita työntekijöitä (työtehoihin nähden) mm. puolalaisiin, baltteihin, balkkanin niemen porukoihin tai intialaisiin nähden.
Hoitajista on ainakin raaka kysyntä lähes kaikkialla Euroopassa ja maksuvalmius palkassa edelleen suurempi, jopa merkittävästi suurempi, kuin Suomessa.
Saksassa on eläköitymispommi räjähtämässä täysin käsiin noin 2030 ja hoitajista on aivan tähtitieteellinen pula.
Lisäksi Suomessa hoitajat koulutetaan pidemmälle kuin esimerkiksi juuri Saksassa tai vaikkapa Briteissä. Eli samalla rahalla saa parempaa Suomesta.
Kysymys kuuluukin, miksi Puolassa menee hyvin.
Me otetaan tänne näitä kouluttamattomia ihan helvetisti, koska kuulemma tarvitaan työntekijöitä. (Juu siis näillä työttömyysluvuilla) Nostan hattua Puolalle. Kansainvälisen vittuilun ja ulinan sivuuttaminen, koska ne omat kansalaiset koettiin tärkeimpinä. Kovia ratkaisuja, mutta tekivät paljon duunia hybridivaikuttamisen ehkäisemiseksi kun yritettiin pakottaa rajan yli jengiä ja edelleen yritetään.
Toivottavasti Puolalla menee hyvin jatkossakin, on ne sen ansainnut.
Olen ihan samaa mieltä. Ihan älytöntä väittää että tarvittaisiin enään lisää työntekijöitä näillä työttömyysluvuilla,varsinkaan mistään kolmannen maailman maista.
Mut me tarvitaan lisää työläisiä!
JES, SE ON KULTAA! NYT VAAN KAIKKI TORILLE!
Tämähän on oikeasti hyvä asia, kuten valtiovarainministerin joku jantteri voisi sanoa, koska tämähän tarkoittaa siis sitä että meillä on hyvin tarjolla työvoimaa valmiina töihin. Vai mites se oli?
Suomi ja Ruotsi lähes ainoita jotka käyttävät muuttuvaa korkoa asuntolainoissaan yms. Muu eurooppa käyttää kiinteitä. Nollakorko himmelin loppuminen ja Suomen muuttuminen saareksi rakkaan itänaapurin takia saadaan tällainen vuosisadan taantuma rakennusalalle joka työllistää suorasti ja epäsuorasti puoli miljoonaa ihmistä tässä maassa. Kunnon farssi tästä syntyy kun ihmiset ei osta asuntoja kun halutaan säästää tai ei ole töitä. Uusien asuntojen varainsiirtovero pitäisi poistaa väliaikaisesti, että saisi ehkä edes vähän tekohengitystä tähän mutta sitten samalla kun tällaisestä puhutaan niin jengi odottaa sitä, että saadaan vero pois. Suomen talous kulkee rakennusalan mukana ja kun siellä nähdään positiivisia uutisia niin eiköhän meilläkin työttömyyden osalta.
Valtion tukemaa asuntotuotantoa en nyt lähtisi kasvattamaan kun se vääristää markkinaa vain enemmän mutta esim. infran korjausvelkaa voitaisiin alkaa vähentämään luoden työpaikkoja.
Nyt onkin oikea hetki nostaa taas veroja!!!!
Positiivisesti ajatellen Suomi on Euroopan ykkönen työvoiman tarjonnassa.
Silti aina löytyy joku neropetteri toteamaan suorassa tv-lähetyksessä miten kovasti Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa.
Potkulaki voimaan ja samantien kärkipaikalle, erinomaista! Mutta kyllä me pystytään vielä parempaan, hyvinvointialueilla taitaa olla YT:t ja eiköhän sitä teollisuudestakin saada muutama sata tai tuhat uutta työtöntä vielä ennen kesälomia.
Teollisuudessa on töitä, mutta hallitus kompensoi hyvinvointialueiden jättipotkuilla.
Niitä potkuja annetaan vasemmisto+keskustavetoisesti, he hallitsevat maakuntia.
Patrialla ja meriklusterilla menee kaiketi ihan hyvin, mutta onhan se valmetkin irtisanonut tai lomauttanut, kemin kaivoksella ollut YT puheita, logistiikka-alaltakin lähtee jengiä kun posti tehostaa. Rakennusala taitaa olla edelleen aika jäissä, synkältä näyttää.
Hyvinvointialueilta lähtee tosiaan paljon hoitajia kortistoon, vanhustenhoidosta ilmeisesti eniten.
Toivottavasti kela päästää opiskelemaan työmarkkinatuella jotain alaa jota tekoäly tai robotiikka ei korvaa ihan heti.
Tiedettiin et suomessa oikeistopuolueet on surkeita, mutta nyt huomataan kuinka ne on täyttä paskaa. Ei edes yhtä hallituskautta keretty istumaan ja kyseinen uutinen + luottoluokituksen lasku + tarkkailuluokalle joutuminen + niin monta muuta asiaa.. siis järkyttävää miten oikeisto voi näin lyhyessä ajassa turmella vuosikymmenien saatokset..
Tää on ihan hyvä hetki edes vähän kurottaa ulos sieltä omasta poterosta
miten olis jos nää oikeistolaiset sirkuspellet kurotettais pois päättäjien paikalta ja annettaisiin hommat oikeesti niitä osaaville, ja suomesta aidosti välittäville? ei oo mitään hyvää tästä oikeiston miljonäärien kenkiennuolemis sirkuksesta tullut eikä oo tulossakaan
Marinin hallituksen aikana menot räjähti käsiin ja siitähän tämä velkaantuminen lähti. Toki oikeisto ei ole onnistunut niitä menoja kitkemään läheskään tarpeeksi.
Terveisin kaveri, joka puolustelee kaappinatseja.
Ei voi muuta sanoa kuin, että melkoinen ironian huipentuma!
Onnellisuus ei tule tyhjästä
Pakollinen Kummeli tähän kohtaa https://www.youtube.com/watch?v=DgGR4MAinmk
Onkohan kukaan tutkinut paljonko tästä selittyy sillä että vienti Venäjälle hiipui Ukrainan sodan alun jälkeen? Samoin venäläisten turismi kuoli samalla.
Meillä on jo siis nelipäiväinen työviikko, keskiarvona.
-Mee töihin.
-En voi kun ei ole koulutusta eikä kokemusta.
-Mee töihin!!
-Fyysinen ja henkinen terveydentila on myös huon-
-MEE TÖIHIN!!
-Sitäpaitsi ei ole edes työpaikkoja tarjoll-
-MEEE TÖIHIINNNMNMRGHAABN!!!!
Viimein ollaan selätetty se työvoimapula, josta 20 vuotta jauhettiin! Tiesin että Suomen hallitukset tekivät oikeita asioita. Luotto on kova, että negatiivinen työvoimapula paranee entisestään tulevien vuosien aikana 💪
Mitä tossa 2021 tienoilla on oikein tapahtunut, kun työttömyys on sen jälkeen lähtenyt jyrkkään nousuun.
2022 ainakin tyrehtyi vienti venäjälle eikä varmaan turistejakaan sen jälkeen huimia määriä ole ollut.
Ensin tapahtui nopea inflaatio monestakin syystä. Sitten se käännepiste graafissa on vuoden 2022 lopussa ja silloin tapahtui korkojen nousu. Suomen työllisyys oli rahoitettu matalalla korolla otetulla lainalla. Erityisesti rakennusteollisuus työllisti Suomessa epäterveen paljon porukkaa. Myös yksityinen kulutus perustui siihen että korkoja ei juuri maksettu lainoista.
18 euron ravintola-annos maksoikin 25 euroa ja sen lisäksi tilillä oli joka kuukausi 400 euroa vähemmän rahaa, koska ne menivät korkoihin. Ei tarvitse olla kovin fiksu, että voi kertoa mitä tästä seuraa.
Korot veivät taloudesta rahaa noin ~5-8 miljardia hyvin nopeasti. Korot nousivat negatiivisesta -0.5% arvosta yli 4%:n vuodessa. Tämä shokki oli Suomen taloudelle liikaa yhdistettynä inflaatioon.
Suomen työttömyys on aika suoraan tämä euribor-koron graafi täällä: https://www.euribor-rates.eu/en/current-euribor-rates/4/euribor-rate-12-months/
Suomi tai sen hallitus ei voi tälle asialle mitään. Yhteiskuntamme rakenteet on viritetty 0% korkoasteelle ja ilman sitä olemme kusessa.
Monia syitä mm. Venäjän sota ja Korona alkoi hiipumaan ja sen takia palkatut saivat lähteä
Korkojen nousu alkoi.
Marinin hallituksen politiikkalla alkoi vihdoin olla seurauksia. Nykyhallituksen talouspolitiikan vaikutukset nähdään myös kohta, ja käännös parempaan on tulossa. /s
Eikös tämä johdu Venäjän kaupan loppumisesta, eli nyt pitäisi EU:n tulla hätiin.
Ai niin ja tuokin lukuhan on vielä vääristelty alakanttiin kaikilla mahdollisilla keinoilla.
Millä keinoin? Ihan rehellisesti kiinnostaa.
Nooh esim. opiskelijat eivät ole työttömiä tämän tilaston mukaan, koska opiskelu on niiden työ, mutta hallituksen mukaanhan näin ei ole
Onko opiskelijoiden laskeminen työttömiksi poikkeuksellista verrattuna muihin verrokki maihin? Vai laskevatko muut maat opiskelijansa työllisiin?
Kauppaan liittyen: Venäjä ja USA ovat olleet suuria kauppakumppaneita. Ukrainan sota lopetti suurimman osan Venäjän kaupasta ja Trumpin tuontitulli-sekoilut hyydyttivät kaupankäynnin USAan.
Voiko joku selittää miksi Suomi ottaa edelleen noin 4000 uutta maahanmuuttajaa joka kuukausi sisään?
Ennen selitettiin että työntekijöitä tarvitsee, mikä on syy nyt?
Tarvitaan työntekijöitä joille ei tartte maksaa niin paljoo palkkaa tai olla niin tarkkana oikeuksien kanssa.
Halpatyövoimapula?
Onko kyseessä:
- paluumuutajia, jotka ovat suomen kansalaisia
- asiantuntijoita, joilla on työpaikka maahan muuttaessa
- kausityöntekijöitä (nyt esim. pohjoisen lomakeskuksiin)
- opiskelijoista, jotka eivät työskentele päätoimisesti
- pakolaisista
- perheen yhdistämisistä, pakolaisstatukseen liittyen
- muu syy?
Ulkomaalaisten opiskelijoiden puoliso
https://yle.fi/a/74-20169661
Nämä ihmiset ja heidän puolisonsa https://www.reddit.com/r/Suomi/s/EH4oHVTY9g
Sairaanhoitajat Filippiineiltä ja heidän perheensä
"Menisivät töihin."
Ystävällisin terveisin,
Kokoomus Perussuomalaiset RKP KD
Sanna Marinin hallituksen vika terveisin hallitus
Eli ei vielä kannata hakea töitä?
En hetkeäkään epäillyt Suomen kykyä. Entä he, jotka sanoivat että tämä päivä ei koittaisi, on nyt sanottavanaan?
Hyvä hallitusohjelma.
Kiitos Orpo ja valtiovarainministeriön kylterit! Hyvää työtä!
Kunhan pensa on halpaa,,
Tosijjaa,,,Näim omPI jämpt???: