Mda, când eram eu in 2019-2023 la facultate in primii 2 ani primeam 300 de lei de la părinți și 700 de lei bursa sociala sa mă descurc o lună în Cluj. Deci da, sucks hard.
Noroc că în anul 3 m-am angajat în domeniu, că stăteam la cămin și că am facut un an jumate de acasă că era pandemia.
Eu m-am angajat la 16 ani. Eram încă în liceu și lucram de după masă și în weekenduri. Am lucrat full time pe timpul facultății și îmi luam concediu în sesiune.
Liceul de informatică din Cluj. Apoi am început politehnica la calculatoare în limba engleză și după am prins o bursă în sua și am făcut acolo facultatea. În anii 90.
Pai teoretic părinții chiar trebuie să te susțină până termini studiile (maxim pana la 24 de ani).
Apoi depinde te tine cum alegi să îi împovărezi: dacă alegi să stai cu ei, să te muți în chirie sau chiar in alt oraș. Și dacă alegi să și lucrezi ceva sau să stai să te joci și să te uiți la filme.
E invatamant optional, pentru studenti cea mai mare lovitura a fost taxarea prea ridicata a joburilor part time. Asta + faptul ca profesorii din facultati sunt niste jeguri care nu inteleg ca unii studenti trebuie sa si munceasca pentru a trai.
Iar studentii cu bursa sociala parca au si loc asigurat la camin. Nu mai stiu daca il si platesc sau nu, iar 30 de lei de mancare pe zi mi se pare... decent.
Faptul ca profesorii din facultati sunt niste jeguri care nu inteleg ca unii studenti trebuie sa si munceasca pentru a trai.
Confirm pentru UPB, niste jeguri ordinare care baga placa "facultatea e facultativa". Nu ceream niciodata un favor pe seama asta, dar cand auzeau ca si muncesc vai draga doamne ca sa fac ori una sau alta ca nu merge asa. Macar putin respect pentru efortul depus daca era.
Bursa sociala nu iti garanteaza loc la camin (cel putin nu la nivelul legislatiei nationale, poate sunt universitati unde e asa).
De asemenea, bursa sociala nu te scuteste de plata caminului. Scutiti sunt cei cu boli grave si copiii cadrelor didactice si auxiliare din invatamant.
In unele (majoritatea) camine nu exista bucatarii, este dificil sa gatesti in camera. Mai merge, nu zic nu, dar e dificil. Plus ca in teorie nu ai voie cu electrocasnice (nu nominal, dar regulamentele caminelor de obicei interzic consumatori peste o anumita putere in camera).
Deci din aia 925 de lei, scazi vreo 250 caminul si de restul salam cu paine, ca altceva nu prea merge.
Universitatile au autonomie universitara. Asta inseamna ca se pot guverna după cum poftesc. Deci se poate ca o universitate să acorde beneficiul ăsta, dar nu are obligația să o facă. Am scris la prima afirmație asta, n-am mai pus și la a doua, mă gândeam că se înțelege de la sine.
eu am beneficiat de bursa sociala si eram scutit de plata caminului (unibuc)
Ești sigur că toți cu bursă socială erau scutiți de plata căminului? Te asigur că nu e așa la unibuc. La burse sociale intră și persoanele cu venituri sub o anumită sumă, cazurile medicale etc. Plata nu e scutită pentru toți, cred că pentru orfani și încă câteva categorii.
Da, așa e. Am omis și eu din postare. În ceea ce privește bursele sociale, la mine in facultate orfanul era echivalat cu venit 0 (deci cea mai mare prioritate pentru burse sociale)
Nu chiar, la UPB cel putin bursa sociala nu iti garanteaza nici loc la camin, nici nu esti scutit de plata (daca primesti bursa pentru ca vii dintr-o familie cu venituri sub minim pe economie)
Cine cheltuie doar 30 lei pe zi si pt 3 mese daca nu mananci doar parizer? Sa nu mai zic ca in articol scrie si despre valori nutritonale, iti permiti la proteina de 30 lei pe zi de rupi parizeru. Sume scoase din cur care nu reflecta nici o realitate. La 30 de lei pe zi mancarea pe care o consumi e de tot cacatul, te mai si imbolnaveste.
Si la cantina facultății, cand exista, tot dai 20 lei pe o masa si tot nu te incadrezi in suma aia
Macar de ti-ai putea găti ceva, dar stim foarte bine ca la caminele studentesti, dormi cu plita electrica sub pat ca nu ai nici un spatiu amenajat ca sa-ti faci ceva gatit dar mai ieftin. In caminele din Belvedere la ASE, aveam bucatarie cu plita prin inductie si intr-o luna de la inceperea anului universitar, misunau gandacii peste tot pt ca oameni la 20 de ani nu-s in stare sa curete dupa ei
pai e diferenta cand bagi paine cu apa sa nu te mai roada stomacul pt ca esti sarman si cand articolul ma ia cu valori nutritonale la 30 de lei in care sa ai si fibre, grasimi, carbo etc
sunt oameni care traiesc cu 30 lei pe zi dar saracii doar traiesc ca sa nu moara, nu ti permiti nici o alimentatie echilibrata/sanatoasa in banii astia
doar pentru mancare, da. E putin. O caserola de 800g de piept de pui e peste 20 de lei si iti ajunge maxim 2 mese, asta doar puiul. Am prins la 15 lei o singura data in Lidl la reducere. Dar cum nu mananci puiul ala gol ca mai vrei si-un cartof, un orez ceva si poate niste fructe/legume pt sanatatea ta, unde iti intra in 30 lei pe zi ca eu nu inteleg
e variabil dar cred ca ramane 500-600g. Pe eat and track sau myfitnesspal 500g de pui e cam 150g de proteina. La un 1.8g proteina per kg cam asta e aportul zilnic pt mine ca am 80de kg. Acum nu mananc tot puiu intr-o zi ca mai ai surse de proteina si din alte parti dar in general eu mananc mese putine dar mai bogate. Poti sa mananci si putin dar mai des dar aportul caloric e acelasi pe zi
În condiții optime și dacă știi să gătești poți aproxima o alimentație sănătoasă de vreo 30 de lei pe zi.
De exemplu ieri am făcut un wok mare cu pui și legume în care am investit ~60 de lei. Au ieșit șase porții, deci o porție iese pe la 10 lei. Dar merge doar dacă ai la dispoziție plită, frigider și congelator. Ieși în pierdere dacă nu poți păstra la congelator ce nu folosești imediat sau dacă nu ai unde să ții mâncarea până a doua zi.
Dacă ești OK cu o masă caldă pe zi și în rest mănânci mere, legume de sezon și sandviciuri te poți încadra.
Desfășurătorul pentru wok-ul cu pui și legume (prețuri Auchan)
Pui 1 kg - 35 lei
Morcovi 1 kg - 3 lei
Ceapă 2 bucăți - 1 leu
Usturoi 1 cățel - 1 leu
Ardei gras 3 bucăți - 8 lei
Fasole verde 200 grame (dintr-o pungă congelată) - 4 lei
Mazăre verde 200 grame (idem) - 3 lei
O lingură de ulei, una de sos de soia, condimente - 1 leu
Orez alb (garnitură) - 1 leu
Total: 57 lei pentru 6 porții de mâncare.
Pe șase porții de ciulama de pui cu ciuperci (1 kg pui, 1 kg ciuperci, 2 cepe, 1 smântână mare, făină, 4 porții mămăligă) dai tot spre 60 de lei.
30 de lei pe zi cand gatesti vs cand te bazezi pe ce cumperi e diferit, am patit la camin...
Eu stiu sa gatesc cat de cat dar cand nu ai bucatarie si te bazezi pe cantine sau "dealuri" la supermarket e ceva rau.
La mine a fost cam asa bugetul de camin:
-1200 de lei primeam de la ai mei
-350 direct pe cazare
-50 pe transport (ca nu decontau tot cand faceam futui)
-restul cam toti pe mancare
Si asa slabisem vreo 3kg intr un an, combinatia de mancare la raft cam scumpicica si cantina care era deschisa doar 4 ore pe zi (in timp ce tu ai laboratoare/seminarii/curs (mai bn chiuleai la curs sa prinzi mancare), mai mergeam la cantine tip Auchan dar mancarea de acolo era de calitate indoielnica si oricum pentru un pui cu cartofi ieseam la 20 de lei care nu era tocmai deal, mai "suplimentam" cu un iaurt ca era self pay la cantina, nu e corect dar cand esti mort de foame...
Nu aveam in rest nici un fel de viata, eram doar in camera de camin, la facultate si la magazin sa mai iau mancare (naspa).
ps: am vrut sa ajut un student, sa zicem ca suntem neamuri. In timp ce eu imi iau zilnic pachet, studentul mananca doar la comanda, de la parinti nu isi ia nimic. Am tras concluzia ca isi permite si am renuntat.
Era plina Regia cu plite, microunde, etc... acum mai adaugi si vreu air fryer si ai lux deja. In Vitan pe langa cele din fiecare camera, aveam si bucatarie la comun la parter dotata la fel. Exista optiuni...
La 30 de lei pe zi mancarea pe care o consumi e de tot cacatul, te mai si imbolnaveste.
30 lei/ zi este lux. multi traiesc cu mai putin.
exemplu: sa zicem ca iti planifici mancarea pt 4 zile. Asta inseamna 120 lei. .....Bossultane....de 120 lei iti iei un Pui Grill crud de 1.5 kg la 25 lei, 5 kg de cartofi la 15 lei, 1 kg de orez la 5 lei, 1 kg morcovi la 5 lei, 1 kg ceapa 6 lei, o punga de taitei la 4 lei, pastarnac si o bucata dintr-o telina 5 lei, 8-9 lei pt 1L ulei. o galetusa de iaurt de la kaufland 900g la 10-11 lei, 400g telemea la 25 lei, 1 kg mere la 10 lei.
Faci supa din sira si aripioare, cu ceapa, morcovi, telina, pastarnac, cartofi si taitei...... Faci pilaf din cele 2 jumatati de piept si 2 picioare (4 portii), cu morcovi, ceapa.....uite pranzul cu 2 feluri......de dimineata bagi 200g iaurt si 1-2 mere.........seara bagi cartofi prajiti cu 100g telemea.
pt ziua a 5-a din sapt.....te duci si tu la Moxa sau la Drept la cantina.....dai 15 lei si mananci o ciorba, un fel principal si o chifla....mai pe aroganta, ca sa nu zici ca ai mancat acelasi pilaf toata saptamana.
Plita electrica e nelipsita din camera de camin.....daca nu ai tu, sigur are colegul. Un cuptor cu microunde cheap as fuck e sub 250 lei nou (faceti cheta daca stati 4 suflete in camera...sau ia unu SH de pe OLX) si suficient sa iti reincalzesti mancarea in 2 minute. Pt a face cele descrise ai nevoie efectiv de o oala/tigaie, 1 tocator si un cutit....atat......tai si adaugi in ola, fara miscari simandicoase. Supa si pilaful se fac in 10 minute de taiat si 1.5-2 ore de fiert (adica stat pe netflix/citit/etc), la cantitati de 4 portii. Iti ajung 2 casolete medii (3-4L) pt ambele preparate (ocupi cam 1/2 dintr-o etajera de frigider mid-sized luat de pe olx cu 200 lei...asta daca nu l-ai cumparat deja de la un coleg de palier care termina facultatea)
Revenind la subiect, meniul descris este lux pt studenti. In studentie, nu manca nimeni 2 feluri la pranz (zeama o mancai doar la ma-ta acasa). Totodata, ce vorbesti tu acolo, de parizer cu paine e mai ieftin de cumparat pt 4 zile decat meniul descris de mine. Plm...2 franzele pe zi pt 4 zile = 13-ish lei....1 kg de parizer ieftin e 10 lei....borcanul de mustar e 6 lei....meniu complet pt 4 zile la 30 lei.
Tu nu realiezezi cat de mult inseamna 30 lei/zi, alocati strict pt mancare, daca iti gatesti mancarea. Preturile de la semipreparare si scorurile practicate pe aplicatiile de livrare + instagramul ne-au afectat perceptia privind costul si efortul necesar pt a manca ceva normal. Sa iti faci o mamaliga cu branza, o mancare de mazare cu cartofi si niste carne, spaghete cu X sos, varza calita, dovlecei fripti pe tigaie....toate sunt retete ieftine, rapide, fara mare fandoseala, cu timp mic de preparare + care pot fi reincalzite fara probleme.
La fel ca si in vest, nu pretul mancarii este problema pt societatea din RO, ci pretul la "restul" - medicamente, intretinere/gaz, chirie, etc. Pt un student, un impact mai mare in buget il are pretul tigarilor decat pretul carnii.
KG de pui e 15-20 de RON. Cate zile mananci dintr-un pui?
30 de oua sunt 40 de lei.
Asa ca, cum sa nu-ti permiti din 30 de lei sa mananci bine in fiecare zi?
Ce proteina in plus mai vrei? Lapte de barbat?
Macar de ti-ai putea găti ceva, dar stim foarte bine ca la caminele studentesti, dormi cu plita electrica sub pat ca nu ai nici un spatiu amenajat ca sa-ti faci ceva gatit dar mai ieftin.
Ai. De voie, de nevoie iti faci!
Dar da, nu ai bani sa iti comanzi mancare in fiecare zi, nu ai bani de wagyu sau somon afumat.
Invata mai intai sa articulezi cuvintele inainte sa vorbesti cu mine. Si sa faci acord intre subiect si predicat.
Ok, ouale sunt mai ieftine, puiul e o idee mai scump (la primul search am gasit la oferta pui intreg la 16 lei kg). Tot traiesti usor cu 900 de lei pe mancare.
pai si mananci oua cu pui? nu crezi ca e necesar un cartof, un orez? niste legume/fructe? Vorbim de o alimentatie sanatoasa cum scrie in articolul asta prapadit, nu de bagat ceva la maț sa nu te mai roadă stomacul. Dintr-o caserola de pui mananci maxim de 2 ori. Pt ca 1kg de pui crud nu e 1kg de pui gatit.
Esti rupt de realitate. Ori ai 200 de kile si 2 metri ori n ai pus mana pe o tigaie in viata ta. O caserola de juma de kg de pui iti ajunge pentru 2-3 mese. O oala de mazare cu pui 5-6 portii = 30 de lei. O oala de supa de pui facuta cu pulpe intregi = 20 de lei. Kg de legume congelate e 5-7 lei fructe la fel. Mere 4 lei. Naut 4 lei conserva. Nu esti obligat sa bagi carne la fiecare masa iarasi. Peste tot in lume se mananca de exemplu fasole cu orez. Daca depui un efort mediu nu mare si ai conditii sa pui o oala pe foc poti sa te incadrezi in aia 900 de lei. Cu atat mai mult daca ai si pachet
Daca tot esti plin de ironii, spune-ne 1-2 exemple se mese hranitoare pe care le mananci tu si ti se par rezonabile pentru majoritatea oamenilor in ro.
De dimineață, la camin pt ca aveam plita electrica si cam atat, fierbeam 3,4 oua, cu niste felii de orez in loc de paine si o punga de legume sau imi curatam morcovi/castraveti in functie de ce aveam.
Mai faceam si un ovaz proteic dar imi cumparam pudra proteica pt asta. 80g de ovaz si 270-300ml de lapte lasat pe plita cateva minute si peste el puneam iaurt grecesc amestecat cu proteina respectiva ca toping + 1,2 fructe, in functie de ce aveam.
La pranz pt ca eram la cursuri de cele mai multe ori mancam la una din cantinele facultății, ceva supa/ciorba fel 1 si dupa un piure cu un snitel/pulpa.
Si seara de cele mai multe ori fierbeam un orez cu o punga de legume congelate si ca proteina luam piept deja gatit de la magazin pt ca nu aveam unde-l face la camin fara sa-i impuțesc pe colegi cu miros de prajeala.
Asta se intampla prin 2017-2022 cand am fost student si sunt 100% convins ca nu ma incadram in 30 lei la preturile de atunci
Uite eu intr o zi buna mananc o portie din mazarea mentionata anterior, 2 senvisuri cu 100 g sunca feliata si cascaval feliat, si 200g iaurt grecesc cu o cupa de proteine.
Incadrat relativ in suma
Evident daca nu poti gati decat in camera se complica lucrurile real, de acord cu tine.
Masa la cantina e cred ori 15 ori 17 lei cu ciorba felul doi. Caminele in care am fost/sunt au avut toate bucatarie pe etaj cu plita electrica si cuptor electric.
depinde ce gatesti. multe retete nu pierd vreun pic de nutrient/ grasime.
puiul la grill pierde multa "materie".....dar ciorba/supa, pilaful, ostropelul, ciulamaua nu pierd nimic din puiul respectiv (totul este absorbit continut sau dizolvat in apa) + culmea, fiertul trage pana si din oase tot ce se poate.
ca fapt divers, poti sa dai 15 lei pt 500g de oase de vita inca 15 lei pt niste legume, cartof, fidea + 2-3 oua batute....si ai supa de vacuta pt toata saptamana. Daca bugetul iti permite si o stica mica de bors (4-5 lei pt 500ml), deja esti mare boss. Asta este lejer cea mai buna si cheap reteta pe care o recomand tuturor.... e sanatate curata.
revenind la subiectul "puiul", un pui grill crud are cam 1.5 kg cu tot cu oase si costa 25 lei. am lasat deja exemplu pe thread reteta si preturi pt cum poti sa mananci de in 4 ori cate 2 feluri (supa si principal) intr-un singur pui grill. Meniul prezentat este pt 30lei/zi si cuprinde carne, lactate si mere, toate in cantitati rezonabile cat iti tina de foame fara probleme.
Omule, studentul este de regulă sărac și asta înseamnă că nu se pupă calculele tale cu ale lui. Crezi că tranșezi un pui într-o cameră de cămin din Tei unde dorm 6 oameni în 20mp? Un reșou și un minifrigider nu înseamnă o bucătărie unde să poți găti.
Dacă mai ești și la o facultate unde costă materialele cu care lucrezi, precum arte sau arhitectură să nu zic de medicină dentară, atunci ai supt-o.
Cred că depinde de cămin asta cu bursă socială și loc asigurat în cămin. Știu persoane care abia au prins cămin deși veneau dintr-o stare materială precară.
La noi aia de performanta era 300 de lei, dar acus putin peste 10 ani. Dar pe atunci si meniul de la Mega era 10 lei, deci erai safe pentru o masa a zilei daca n-aveai chef sa gatesti.
Și vrei să scot statistici despre abandonul universitar despre cum țară e in spate cu educația în Europa. Se vede că a fost făcută cu 300 de lei educația când nu puteți lega lipsa de investiții cu lipsa de dezvoltare.
De ce să li se deschidă mintea tinerilor? Lasă că e bine să fim pe ultimul loc de departe la absolvenți de facultate în UE. Cine a mai pomenit să se investească în educație? Buget doar pentru combinații și sinecuri 👍🏻
Asa-i că până acu știam toți că studenții trăiau bine. Aveau conturi de investiții de mii de euro, abia acu devine populară supa la plic și pateul printre studenți.
Una e o scoala si alta e o facultate. Azi toti parintii isi trimit copii la facultate, cand poate iei ar avea talente in alte domenii dar la noi "aa pai daca ai facultate esti bogat". Si uite asa stai 3 luni sa vina un meserias sa iti schimbe o priza si iti mai si cere niste bani de te uiti de 2 ori daca chiar trebuie schimbat sau nu.
E plin piata muncii cu tineri cu diplone si nu isi gasesc un loc de munca, ar trebuii bagate inapoi scolile de meserie pentru ca e lipsa grava de oameni calificati si se castiga extraordinar de bine...
A trebuit sa mut contorul de curent, am dat 800 de lei sa vina omu ( certificat de electrica ) sa rupa sigilul si sa dezlege cablul, mi-a zis ca restu e problema mea, cand e montat cutia cu contor la noua locatie sa-l sun ca vine sa lege inapoi cele 3 fire si sa puna sigilul, 20 de minute nu a stat la mine pentru 800 de lei, electricianul care a mutat cutia a stat vro 3 ore -> 600 de lei. O colega a dat 1600 de lei la zugrav doar manopera la apartament ( a zugravit bucataria si 2 camere ), omu a stat 2 zile cate 4 - 5 ore, a dat lavabila 1-2 cu pistolul pe aer si a plecat, a revenit a doua zi pentru stratul 2 si gata...
Dar mno, hai cu facultatea de filozofie ca suntem ultimii prosti din EU fara facultate...
Eu nu înțeleg o chestie. Bursa era ajutor, nu garantare că poți face facultatea doar din bursa.
Cred că cea mai mare problema este sistemul universitar care nu îți permite efectiv să îți menții un job, macar part-time.
Taxe mari nu vrem, pomeni vrem. Oameni competenți în politică avem prea puțini. De unde bani nu știu. Fiecare categorie socio-profesională vrea indexări cu inflația, salarii minime mari, burse mari, pensii mari și toate alea. Privatul a rămas în urmă cu media salariilor față de mediul public.
Nu stiu de unde viseaza astia ca are statul bani, se poarta unii de zici ca e o groapa fara fund, plina de bani, din care nu vor sa ne dea. Da, poate fi eficientizat ANAF, poti sa mai cureti coruptia, dar cu taxe mici, nu vei avea niciodata suficiente finante pentru politici socialiste de amploare. Unii sa zica mersi ca au facultate, cei mai multi traiesc in sate uitate de lume si se angajeaza pe unde au noroc, iar de aia nu mai urla nimeni ca n-au bursa.
Penibile comentarii. Le-as dori tuturor "desteptilor" de aici sa fie ei studenti si sa traiasca de pe o bursa sau un salariu part-time.
Vin unii destepti cu idei de cum sa economisesti la mese, fara sa ia in considerare ca multi studenti nu au nici timpul si nici spatiul unde sa gateasca, si atunci depind fie cantine fie de livrare. Incearca sa-ti faci timp sa gatesti o masa calda la pranz, cand probabil ai cursuri sau laboratoare la facultate sau esti plecat fizic la lucru (majoritatea orarelor de faculta sunt facute ca naiba, nu ai pauza concreta de masa).
asa am trait si noi cand am fost studenti: - pachete de acasa, cheta intre vecini, pizza la promotie.
Multi dintre noi nu intelegem cand a devenit brusc absolut necesar sa traiesti singur, sa porti ricsi, sa mananci la balls, sa ai masina si asa mai departe.
Cu 900 de ron pe lună nu trăiești singur, nici nu-ți iei haine. Atât dau eu pe mâncare în lunile în care nu prea fac cumpărături. Acum 3 ani când mâncam doar o masă pe zi că aveam salariul mic tot dădeam minim 600 pe mâncare. Și nu comandam.
Nu cred că să te aștepți să poată mânca un student din bursă nu e rezonabil.
Nah. Sunt anul 3 la doctorat, student din 2017 cu un an pauză după master. Pot să-ți zic că nu e văicăreală inutilă. În anul 1 aveam bursa 550 lei și plăteam caminul, un abonament de transport și îmi rămâneau bani să traiesc ok fără să iau bani de la părinți și fără job. Mai ieșeam și în oraș, dar aveam grijă să cheltuiesc puțin. Nu era comod in any way, dar se putea face. Băgai un job part time seara sau in weekend și o duceai decent. Plm, pot sa-ti dau exemplu meniul la gratarele din parcarea de la Carrefour Orhideea, mancam acolo mereu cand intra bursa. Am prins meniul 12 lei putin, apoi s-a dus la 18, 25, 30. Parca era si 40 lei inainte sa scoata meniurile si daca luai individual produsele ajungeai sa dai 60, 70 lei.
În 2019 a trebuit să mă angajez part time, nu mai era suficientă bursa.
Acum? Bursa e 1000 lei parcă, căminul 300 dacă ai noroc. Abonamentul de transport s-a dus si el la 80-100 lei. Cu 400 lei nu poti sa stai o lună în București chiar dacă ai destulă grijă de el. Ia în calcul ca nu toate caminele au bucătărie.
Vezi și știrea, despre asta e.
Pot să-ți garantez că acum o duce mai rau un student ca acum 9 ani. În criza o duceau mai rau, da, dar atunci toată lumea o ducea rau.
Ideea cu facultatea e sa tragi 3-6 ani si intre timp te angajezi, traiesti cu mai multi in chirie, faci experienta si iti creste si salariul si asa mai departe.
Nu cred ca traia nimeni, nici pe vremea mea, din bursa - pe langa banii aia iti trebuia pachet si bani de la parinti.
Sa nu uitam ca facultatea nu e obligatorie - din contra - prea multi oameni cu diploma care stau degeaba.
Să nu uităm că facultatea înseamnă educație. Te duci la facultate să înveți. Faptul că piața muncii e atât de proastă înseamnă că nu mai e suficient să înveți ca să ai un post bun și un viitor comod.
Ideea cu facultatea e sa tragi 3-6 ani si intre timp te angajezi, traiesti cu mai multi in chirie, faci experienta si iti creste si salariul si asa mai departe
Adică asta e realitatea și asta nu e comod sau ok pe termen lung că așa ajungem cu absolvenți semi-analfabeți care fac minimum necesar pentru o diplomă pe care n-o folosesc.
Nu cred ca traia nimeni, nici pe vremea mea, din bursa - pe langa banii aia iti trebuia pachet si bani de la parinti
Depinde de vreme, dacă te referi la 2017...te asigur că eram câțiva așa. Am cunoscut și până în pandemie/în pandemie studenți așa. Nu era comod, dar existau.
Sa nu uitam ca facultatea nu e obligatorie - din contra - prea multi oameni cu diploma care stau degeaba.
Să nu uităm că suntem pe ultimu' loc din UE la nr de absolvenți și ne merge atât de bine în rest...
Foarte bine! Fix așa ar trebui sa funcționeze sistemul.
Dacă scopu' e să ai absolvenți care nu-s educați, sure. Foarte mișto sistemu', văd că funcționează foarte bine.
La doctorat ar mai trebui sa și lucrezi.
Ești la doctorat? Ai fost? Nu de alta, dar dacă-l faci când ești tânăr și nu ai un job bine plătit, flexibil și garantat nu prea merge așa. Baftă să-ți iei liber din scurt că te cheamă profesorul coordonator mâine la facultate și nu-i convine să planifice din timp. Baftă să îți iei liber săptămâni o dată la câteva luni ca să scrii articole pentru conferințe la care trebuie să mergi singur în alte orașe sau tări. Baftă să faci o cercetare serioasă când ai job 9-5 și tot ce înseamnă asta. Baftă să ai ore în laborator dacă ai nevoie de asta. Baftă să rezolvi de azi pe mâine modificări de articole pentru publicare că dacă durează prea mult te trezești că a ieșit deja nr de revistă și tre' să mai aștepți nu știu cât. Nu mai zic de libere pentru plecat la universități din afara, pentru scoli de vară, referate date din scurt etc
Toți colegii care s-au lăsat de doctorat lucrau full time și nu au putut să țină pasu' cu cerințele uneori absurde.
Dacă scopu' e să ai absolvenți care nu-s educați, sure. Foarte mișto sistemu', văd că funcționează foarte bine.
hai, bre, las-o ca macane. Eu nu am fost premiant si tot am reusit sa invat suficient cat sa am o cariera chiar ok. Nu o mai ardeti cu basini d-astea de tipul "invat si merg la cursuri.....asa ca nu am timp de munca", pt ca este o minciuna de nedescris, mai ales pt generatia actuala, care are mult mai multe oportunitati + mai flexibile fata de ce exista acum 10-15 ani (pe vremea mea) + access mult mai usor la materiale pt cursuri.
sa faci bani din mers cu bicla cand ai timp, chiar daca nu cine stie ce, era ceva SF la care as fi visat sa existe cand eram in anii 1-2 de facultate. Acum joburile de call center sunt si remote....pe vremea mea trebuia sa faci naveta pana in piperistan. Eu imparteam pliante in cutii postale si lucram prin baruri seara (picol). Cursurile conspectate circulau doar in cercuri restranse...acum vad ce exista si audiobook (moka, pe net) cu cursul conspectat al profului care mi-a predat.
Facultatea chiar nu este mare kkt. Poti sa tocesti in sesiune si este arhi-suficient pt a obtine o licenta.
Dupa cum am zis, in perioada studiilor de licenta, am facut odd jobs la negru......pe perioada masterului am avut job full time cu contract de munca .......toate studiile le-am facut la Unibuc/ASE (sa nu te aud si cu platitudinea "da, conteaza si unde ai studiat).
la doctorat? Ai fost? Nu de alta, dar dacă-l faci când ești tânăr și ai un job bine plătit, flexibil și garantat nu prea merge așa.
eu nu am doctorat..... dar are soacra-mea. L-a luat la 45ish ani, dupa 20 ani de munca si experienta reala in domeniu. Ea a indeplinit cerintele in timp, cand a avut ea chef/ cand a fost oportun, vs altii, care accepta orice umilinta pt a trece pe repede-inainte prin sistem pt a primi cartonul si titulatura.
treaba asta cu "doctorat inceput la 25 ani" este o basina de nedescris. Nu ai lucrat o zi in viata ta si, in mod real, inca esti "junior" in birou...dar ai pretentii ca in 3 ani sa fii "Domnu Doctor". Stii ce inseamna sa fii doctor, coite? Sa aduci un aport in domeniu (new knowledge) sau reinterpretezi/ critici material existent. Efectiv mirosi a Elena Ceausescu daca zici ca ai obtinut titlul de doctor sub 40 ani, pt ca nu ai cum sa stapanesti practic nisa despre care discutati in teza, indiferent cat de truncheat ar fi subiectul abordat. Toti va credeti Beccaria (un gigel care a devenit doctor in drept pe la 1700ish, da doar 26 ani), cand sunteti ultimele nulitati dpdv academic. Despre aportul adus de teza de doctorat a lui Beccaria inca vorbeste lumea chiar si dupa aproape 300 ani, dar despre teza ta (si a altora) nu va vorbi nici pula in maxim 48 de ore dupa ce ti-ai aparat-o in fata comisiei.
Diploma de doctorat a ajuns un acarent pt neaveniti pt a pretinde matanii din partea melcilor care ii inconjoara sau un "box to be ticked" pt cei care vor sa aiba o cariera pur academica/ teoretica (pt ca practica nu e de ei)
Toți colegii care s-au lăsat de doctorat lucrau full time și nu au putut să țină pasu' cu cerințele uneori absurde.
pt ca a) avut priceperea reala pt a practica o profesie in mod real, nu doar sa fie teoreticieni. + b) au gasit satifactia profesionala si materiala muncind, cat sa nu ramana de interes obtinerea titulaturii de carton sau necesara indurarea unor umilinte pt a ajunge "undeva"
In domeniul meu (drept), un practician desavarsit fara titlu de doctor (avocat sau magistrat) va avea in impact mai mare asupra domeniului (ex: spete ajunse pana la nivel de ICCJ/CJUE/CEDO) in comparatie cu un "doctrinar" obosit cu titlu de doctor blocat la o catedra la UniBuc. Da, studentii se vor ghida dupa ce a zis profesorul lor de curs, dar piata si societatea sunt impactate de rezultatele reale obtinute de practicienii.
raportandu-ma la cunostintele mele, pot sa zic ca maxim 1-2 persoane din generatia mea erau exceptionale, dar nici acestia la un nivel de fenomen cat sa justifice intrarea atat de timpurie la doctorat.....restul doctoranzilor erau vai pielea lor de pupincuristi in relatii bune cu profesorii, ultimii libidinosi care acum fac ce faceau si seminaristii mei (adica umbla dupa studente si se falesc cu un salariu si o masina in fata unor pustani care inca au foamea in gat), majoritatea acestora sunt nulitati dpdv profesional si intr-o buna masura, chaiar si academic, dar cu personal branding foarte bun (i shit you not, stiu pe unul, mai mica ca mine ca generatie, care a intrat in avocatura ca sa renunte (cred....pt ca nu lucreaza la nicio firma consacrata) si sa devine "business coach" si seminarist la unibuc :)) acum se da marele "realizat" in fata studentilor).
Poti sa tocesti in sesiune si este arhi-suficient pt a obtine o licenta.
=))) tu vorbești de minimum necesar, eu vorbeam de studenți educați și bine pregătiți.
Nu ai lucrat o zi in viata ta si, in mod real, inca esti "junior" in birou
Ce te-ai atacat =))) era bine dacă eram persoana asta fictivă cu care vorbești. E trist că aberezi cu atâta încredere când ai ratat esența comentariului meu.
Săptămânal mergând acasa si avand mâncare pentru una/doua zile de la parinti pentru facultate, plus 800 de lei pe luna imi permiteam sa economisesc 200 de lei pe luna, comandând saptamanal mancare si gatind in camin. Asta era anul trecut. Nu au sarit preturile asa de mult, dar stiu ca management-ul baniilor nu e punctul forte al studenților (o colega zicea ca kilogramul de piept de pui e 50 de lei la Lidl/Kaufland). Nu-s eu guru al banilor, dar 2000 de lei nu plătesc pe luna acum, stand in chirie cu tot cu plata facturilor, mancare si ce mai e.
E un ajutor pentru cei cu posibilitati limitate dar nu poate inlocui responsabilitatea parintilor. Sunt socialist si chiar si asa mi se pare ridicola asteptarea ca statul sa te intretina cat timp faci facultatea.
Am facut calcule si mi-a dat asa: trebuie sa iti cresti copilul si sa nu stai cu mana intinsa sa ti-l creasca altu, pana la urma e al tau. Am calculat bine oare ?
La gradinite poate, la scoala cel putin in orase o sa fie doar risipa, ce mancare ii dai cand iei vor McDonalds, KFC si alte rahaturi, crezi ca o sa iti manance aia mazare gatita sau ceva legume ? Si atunci ce faci, ca daca nu dai la toti urla parintii din Q7 ca copilul lor de ce nu primeste chiar daca copilul se apuca si arunca cu mancarea prin curtea scolii ca i-a pus de acasa chicken fingers de la KFC, vezi cum era si cu laptele inainte, la orase poate 2 din clasa faceau ceva util cu ele, restu le aruncau pe geam si pe strada...
Facultatea este optionala si ar trebui sa ti-o platesti integral + fara burse ca ai 2 maini, 2 picioare sa muncesti. E alegerea ta daca vrei facultate sau nu. Nu trebuie sa-ti plateasca altul facultatea. Am calculat bine? Puscariasii au hrana gratis. Am calculat bine? Evident ca nu sunt de acord cu ce am scris mai sus, dar este fix in logica ta t*mpita. Pup.
Eu sunt de acord cu ce ai scris. Nu toată lumea trebuie să facă facultate, unii oameni au skilluri practice sau vor să intre în câmpul muncii mai repede. Dacă poți și te ajută fă-o, dacă nu, treci la treabă. Sau fă-le pe amândouă.
Ideea asta ca copilul e un bun privat al parintelui si o investitie care o faci doar pentru tine este extraordinar de recenta pe plan istoric. Este si o prostie cand copilul respectiv pana la urma tot ajunge sa contribuie in societate cand munceste. Fix din cauza asta, ca parintele are presiunea aceasta sa faca totul pentru copil fara pic de ajutor de la stat sau institutii se ajunge tot mai des la parinti absenti sau la scaderea demografica prezenta.
Poate romanul sa fie prost si sa urle despre individualism si ideea asta ca totul e doar responsabilitatea ta, dar fix de asta am ajuns in situatia in care am ajuns dupa comunism. Romanul a invata din comunsim ca e rau sa-i pese de vecin si acuma taie creanga de sub fund daca vede ca mai sta unul pe ea.
Nu zice nimeni sa creasca statul copilul, dar asteaptarea asta tampita ca statul nu are de ce sa se implice o prostie. Asa ajunge la scadere demografica, la cresterea abandonului scolar, si la scaderea economica cand populatie varstinca devine multe prea mare si nu mai poate fi suportata de tineret.
Voi de ce credeti ca peste tot in vest creste varsta de pensionare si o sa tot creasca pana cand astia sub 50 de ani nu vor ajunge la pensie vreodata? Scaderea demografica nu va permite ca pensionarea sa mai existe, nu va exista forta de munca tanara care sa sustina batrani care nu mai sunt capabili de munca. Deci si tampenia asta ca "ma doare la pix ca nu e copilul meu" pana la urma tot o sa vina inapoi si o sa ne muste colectiv in cur ca totusi traim intr-o societate :D
Eu cel putin nu consider ca copilul e o investitie, nu am nici o asteptare sa ma ajute la batranete, eu imi ajut parintii ( au pensie de tot rahatul dupa o viata muncita ) dar este 100% decizia mea si nu mi-au cerut nici o data, chiar ma mai cert cu iei ca nu vor sa ia banii, imi zic sa imi vad de viata ca iei se descurca cumva si din putin...
Pensia ( pilon 1 ), buna gluma, mi-am luat adio de mult de la asa ceva, chiar daca cotizez cu o suma din care platesc eu singur pensia ambilor parinti si le mai ramane sa plateasca inca o persoana. Crescand cu putin am invatat valoarea baniilor, am fonduri private in care pun bani lunar, o sa ies la pensie fara ajutorul statului cu ani buni inainte de varsta standard care probabil se va apropia spre 70 de ani. Maine as renunta sa mai cotizez acolo daca ar fi posibil sau sa transfer 100% in P2 / 3 au totusi randamente mai bune decat P1
Statul trebuie sa se implice prin a oferii servicii publice, gradinite, scoli, profesori bine pregatiti si asa mai departe dar din punctul meu de vedere sa te astepti ca parinte sa vina statul sa iti dea bani sa iti si ajunga sa ii cumperi de mancare sau haine nu e ok, este copilul tau, ti-ai asumat o responsabiliate cand ai decis sa-l faci, atunci sa-l si cresti. La noi ai 2 ani sa stai acasa sa-l cresti si esti platit, ia vezi de exemplu in Franta cat concediu iti da statul ( iti zic eu, 3 luni, dupa care fie stau bunicii daca sunt si vor fie platesti din buzunar cresa / dadaca )...
Problema la noi e lenea, multi nu lucreaza ca au frezoane, au "probleme" de sanatate, mai bine fac 10 copii unu dupa altu, sa dea statul ajutor si dupa ce nu mai da abandonam copilul si facem altu sa ne mai dea 2 ani, societatea are niste limite, esti ajutat cat timp ajuti si tu cu ceva, cand stai doar cu mana intinsa deja nu e ok....
Pensia ( pilon 1 ), buna gluma, mi-am luat adio de mult de la asa ceva, chiar daca cotizez cu o suma din care platesc eu singur pensia ambilor parinti si le mai ramane sa plateasca inca o persoana. Crescand cu putin am invatat valoarea baniilor, am fonduri private in care pun bani lunar, o sa ies la pensie fara ajutorul statului cu ani buni inainte de varsta standard care probabil se va apropia spre 70 de ani. Maine as renunta sa mai cotizez acolo daca ar fi posibil sau sa transfer 100% in P2 / 3 au totusi randamente mai bune decat P1
O sa insemne fix nimica investitiile alea daca economia de cresterea nu va mai exista din cauza scaderii demografice, sper ca relizezi asta. Capitalismul se da drept mare sistem individualist, dar pana la urma tot colectivul muncitor face masina asta sa mearga, si toata valorea asta in fonduri private tot de acolo e extrasa.
astepti ca parinte sa vina statul sa iti dea bani sa iti si ajunga sa ii cumperi de mancare sau haine nu e ok.
De ce nu ambele, cum se duce copilul la scoala daca parintele nu-si permite sa-i dea de mancare si sa-i dea haine sa mearga la scoala? Pana la urma daca dintr-un copil de prost scoti un educat, nu tot pe plus iese societatea overall?
Statul trebuie sa se implice prin a oferii servicii publice, gradinite, scoli, profesori bine pregatiti si asa mai departe dar din punctul meu de vedere sa te astepti ca parinte sa vina statul sa iti dea bani sa iti si ajunga sa ii cumperi de mancare sau haine nu e ok. La noi ai 2 ani sa stai acasa sa-l cresti si esti platit, ia vezi de exemplu in Franta cat concediu iti da statul ( iti zic eu, 3 luni )...
Scuza-ma, am uitat ca Franta nu e in declin demografic.
Ai calculat foarte bine! Acum sa vedem si cu partea in care statul iti ia aproape jumatate din banii care ar putea contribui la cresterea copilului. Ce calcule faci, cocoș?
In EU sunt doar vro 3-4 tari care au sub 45% cat e la noi ( Republica Ceha, Slovacia si Ungaria ), s-ar putea sa mai fie si prin Estonia, Latvia si prin zona aia insa in toate tarile dezvoltate e cel putin 45%.
Asa ca imi fac calcule cu salariul NET, statul daca e sa o luam asa iti ia doar 10% din care ar putea ajuta cu cresterea copilului in mod direct, restu sunt pensia ta si asigurarea medicala care include si copilul pana la 18 ani sau pana termina scoala / facultatea. Eu sunt de acord sa facem referendum maine sa facem optional plata la sanatate si pensie, nu vrei sa platesti nu platesti dar nici nu beneficiezi, as fi primul care ar rupe usa sa semnez ca nu mai vreau insa as fi curios cat dintre voi ati fi dispusi sa platiti la privat sau 1k euro pentru o plimbare cu ambulanta cum e in USA ? Servicii gratuite sa avem dar de platit sa nu platim, si stai linistit ca eu platesc la taxe intr-o luna cat plateste 75% din populatie in 6 luni sa aiba altii din ce sa isi creasca copii ca iei au frezoane de la munca...
1) Nu taxarea e problema ci furtul banului public. Cresterile de taxe din ultimii ani nu au dus la imbunatatirea serviciilor publice, ele chiar se degradeaza pe zi ce trece. Am duce-o de 1000 de ori mai bine cu taxele la jumatate daca nu s-ar risipi banii publici
2) Exista un concept care se numeste utilitatea marginala a venitului. Altfel spus, intr-un fel te ustura curu cand din 5-10k euro esti taxat 45% si altfel te ustura curu cand ramai cu 1k euro in buzunar la acelasi grad de taxare. Tarile civilizare cu taxe mari sunt pur si simplu niste sisteme functionale, nu o cloaca cum e Romania, deci comparatia nu are sens
Bursa nu este pentru a sustine un student in facultate. (Facultate=facultativ=nu e obligatorie). E un ajutor suplimentar pentru studii. Ca mai toti o "topesc" prin baruri, e alta poveste. Iar parintii nici nu stiu. Platesc chiar dublu fata de cheltuielile reale. Ca daca plodul ii spune ca "atat costa", apai, atat costa si dau.
putin off topic... dar eu am fost pana acum suficient de norocos sa nu prea am nevoie de vizite pe la doctori. Dar recent am avut un mic accident (nimic serios) dar a dus la fracturarea mainii destul de nasol. Am avut analize initiale, radiografii la intrare si iesire, CT initial, operatie, am stat in spital cu ghips si toate cele si parea OK. Adica pentru 5 zile de stat in spital plus vreo 10 pijamale rupte sa treaca ghipsul prin ele, 3 mese pe zi, analize zilnice, verificari de la doctori, medicamente... totul pe gratis pentru mine dar si pretul decontat de stat parea rezonabil. Plus am platit o orteza pe care am mai purtat-o o vreme (si am cumparat-o eu) si fizioterapie tot gratis. Ceva ce as fi fost dispus sa platesc din buzunar in cazul acesta... sub 3000 de lei. Plus lucruri care le-am refuzat din mandrie proprie gen: oferta de a fi hranit de asistentete, imbracat sau sters la cur. Iar azi ma duc la doctorul care m-a operat pentru o verificare - consultatie, radiografie si o injectie cu acid hialuronic - 900 de lei. Pare foarte scump pentru o ora petrecuta acolo prin comparatie. Aveti oare un ordin de marime? Credeti ca exagerez, am fost tepuit sau astea chiar sunt costurile reale?
Ca un apropo pentru ăștia Gigi contra: este în interesul statul ca populația să fie bine educată. State precum Germania, Austria și cu siguranță și alte state din Europe recunosc asta și chiar oferă studenților o bursă care nu doar acoperă minimul necesar ci le permite și un anumit nivel de trai demn. Bursa aceasta de care ziceam se numește Bafoeg la nemti și este în jur de mia de euro plafonul maxim pe care un student îl poate primi.
Acum, România fiind mai cu moț, categoric tăiem de la studenți în favoarea nomenclaturii și corupților și bineînțeles ca se găsesc intelectuali pe Reddit care să apere această alocare de resurse scandaloasă
Luam 580 bursa (acum 3 ani nu 30) si imi mai dadeau de acasa 400 de lei pe luna + pachete cu cate 2 cefe ca nu-mi place mancarea care nu-i proaspata (btw ca am ocazie: vai de capu vostru astia care carati pireu de acasa si alte chestii simple de facut la camin parca tactu nu tot da bani pe cartofii aia ca doar n-are ferma lol). Colegu avea mama moarta si nu platea camin, avea vreo 600 de lei pe luna toti banii, maicamea punea 2 bucati de ceafa si ii dadeam mereu si lui una + cartofi facuti la bucataria caminului. La amiaza mancam de la cantina ~12-14 lei. Cand a venit pandemia ne-au aruncat din camine dar ne-au lasat sa ne cazam in caz ca aveam nevoie pt job desi studiile n-au inceput fizic anul urmator. Ne-am intors si eu si prietenu ca nu ne placea sa stam acasa. Daca m-ai intreba acum stand in chirie si cu salariu de corporatist (lucrez inca de acasa full) in ce perioada m-as intoarce in timp daca s-ar putea as zice fara sa clipesc ca vreau in perioada aia. Invatam, luam si burse, faceam gratare, baute de macar 2 ori pe saptamana, aveam si de fumat (nu 1 pachet la zi da' aveam) si ne durea in pl de viata... atunci aveam numa aspiratii. Deci nu va mai cacati pe voi atata si bagati atitudinea asta de medic care nici n-o terminat anu 3 da' urla si se vaita de sistem si de miliardele pe care le-ar merita. Btw ca prevad ca apar vesnicii "erau alte vremuri, avem inflatie". Vezi ca atunci salariu minim era 1700 de lei, hai, sariti cu "hate u".
Ca eu platesc taxe si impozite sa ii tin pe toti la sociologie si filozofie. Pana si aia de la medicina, zero bani pentru taxa anuala ca pe urma sa plece inafara tarii. Din taxele mele doar acte de caritate fac, se pare, dar ce sa intelegi tu.
Si acum ce? Sa platim mai multe taxe si impozite pentru a sprijini studentii? Nu mersi.
Asta se intampla ca pana sa dea examenul de Bacalaureat, majoritatea tinerilor stiu unde sa plece inafara, stiu deja o combinatie sa faca ....... Nu face nimeni scoala intr-o tara esuata.
Pui problema gresit. E vorba de o redistribuire a bugetului catre educatie, nu de o crestere de taxe. Tinerii despre care vorbesti tu sunt fix rezultatul mizeriei de sistem educational pe care il are rapciuga asta de tara. Iar astia, cand se trezesc ca n-au 2 neuroni legati, se duc si voteaza AUR iar ceilalti se intreaba cum am ajuns in situatia asta. Statul roman e complet nefunctional pe toate palierele
Bugetul pe educatie nu creste ca nu are de unde sa creasca. Cum ziceai si tu, redistribuirea e deja facuta, banii se impart cum se impart ei. Pentru marirea bugetului pentru un anumit sector, trebuie taxe si impozite mai mari, ca doar nu o sa vina Bolo cu reforma. Ei au prioritate la furat si asta e cel mai important lucru sa functioneze in tara asta.
Pai asta e si problema, ca se fura in loc sa se investeasca banii actuali. Cresterea taxelor nu e o solutie, populatia trebuie sa inteleaga asta si sa puna presiuni pentru reforme. Dar e cale lunga, sanse 0
Da, cum sa nu. Vine peste 2 ani PSD cu promisiuni de ulei, mici cu mustar si pensii marite... imediat se uita ca tara are nevoie de reforme si ca "merge și așa, csf, n-ai csf".
Ai dreptate nu vad de ce ar fi rău dacă doar oamenii care au deja bani si-ar permite sa facă studii superioare. Sigur nu se poate întâmpla nimic nasol pe termen lung in situația aia!
Alocația copiilor nu acoperă nici costul mesei la after school-ul de la școala de stat.
Cu 925 lei îți poți acoperi macar chiria la cămin sau un apartament inchiriat împreună cu alții și facultatea asa cum numele ei implica este facultativă, față de multe țări chiar și din UE în România ai 3-4 ani + 1-2 de master subventionati de stat (la buget).
ce mananci de trebuie sa dai peste 900 de lei pe mancare pe luna? ar insemna 225 de lei pe saptamana. 2 pui intregi costa 66 de lei, ai carne pe toata saptamana, si de fript si de ciorbe. Asta e cel mai scump, in rest cartofii, orezul, painea si ce alimente de baza iti mai cumperi sunt ieftine. Pastele sunt mai scumpe dar tot te incadrezi in buget. Mai adaugi si pateuri si salamuri sau mai stiu eu ce vrea sufletzelo tau si nu treci de 200 de lei pe saptamana, ca nu mananci un salam intreg pe zi ce plm
ori pe plita ori iti gasesti iubi sau prieteni care au chirie. Nu ai cum sa traiesti doar din mancare uscata fara sa gatesti, asta e clar. Cand eram eu student majoritatea aveau plita si n-aveau nicio interdictie
daca nu ai parinti sa te ajute o cam iei la mumu. mereu a fost asa.
Mda, când eram eu in 2019-2023 la facultate in primii 2 ani primeam 300 de lei de la părinți și 700 de lei bursa sociala sa mă descurc o lună în Cluj. Deci da, sucks hard.
Noroc că în anul 3 m-am angajat în domeniu, că stăteam la cămin și că am facut un an jumate de acasă că era pandemia.
Mereu a fost greu să fii student.
Eu m-am angajat la 16 ani. Eram încă în liceu și lucram de după masă și în weekenduri. Am lucrat full time pe timpul facultății și îmi luam concediu în sesiune.
Ce liceu și facultate ai făcut?
Liceul de informatică din Cluj. Apoi am început politehnica la calculatoare în limba engleză și după am prins o bursă în sua și am făcut acolo facultatea. În anii 90.
Felicitări!
Pai teoretic părinții chiar trebuie să te susțină până termini studiile (maxim pana la 24 de ani).
Apoi depinde te tine cum alegi să îi împovărezi: dacă alegi să stai cu ei, să te muți în chirie sau chiar in alt oraș. Și dacă alegi să și lucrezi ceva sau să stai să te joci și să te uiți la filme.
E invatamant optional, pentru studenti cea mai mare lovitura a fost taxarea prea ridicata a joburilor part time. Asta + faptul ca profesorii din facultati sunt niste jeguri care nu inteleg ca unii studenti trebuie sa si munceasca pentru a trai.
Iar studentii cu bursa sociala parca au si loc asigurat la camin. Nu mai stiu daca il si platesc sau nu, iar 30 de lei de mancare pe zi mi se pare... decent.
Confirm pentru UPB, niste jeguri ordinare care baga placa "facultatea e facultativa". Nu ceream niciodata un favor pe seama asta, dar cand auzeau ca si muncesc vai draga doamne ca sa fac ori una sau alta ca nu merge asa. Macar putin respect pentru efortul depus daca era.
Bursa sociala nu iti garanteaza loc la camin (cel putin nu la nivelul legislatiei nationale, poate sunt universitati unde e asa).
De asemenea, bursa sociala nu te scuteste de plata caminului. Scutiti sunt cei cu boli grave si copiii cadrelor didactice si auxiliare din invatamant.
In unele (majoritatea) camine nu exista bucatarii, este dificil sa gatesti in camera. Mai merge, nu zic nu, dar e dificil. Plus ca in teorie nu ai voie cu electrocasnice (nu nominal, dar regulamentele caminelor de obicei interzic consumatori peste o anumita putere in camera).
Deci din aia 925 de lei, scazi vreo 250 caminul si de restul salam cu paine, ca altceva nu prea merge.
fals, eu am beneficiat de bursa sociala si eram scutit de plata caminului (unibuc)
Universitatile au autonomie universitara. Asta inseamna ca se pot guverna după cum poftesc. Deci se poate ca o universitate să acorde beneficiul ăsta, dar nu are obligația să o facă. Am scris la prima afirmație asta, n-am mai pus și la a doua, mă gândeam că se înțelege de la sine.
Motiv pt care ti-am pus si eu in paranteza (unibuc) desi stiu ca la cvasimajoritatea universitatilor este aceeasi practica
Ești sigur că toți cu bursă socială erau scutiți de plata căminului? Te asigur că nu e așa la unibuc. La burse sociale intră și persoanele cu venituri sub o anumită sumă, cazurile medicale etc. Plata nu e scutită pentru toți, cred că pentru orfani și încă câteva categorii.
poate fi, eu eram la familia monoparentala, orfan un parinte
Din amintirile mele studenții orfani au o idee de beneficii în plus, cum ar fi cămin gratuit (sau redus) și întâietate la bursă socială.
Da, așa e. Am omis și eu din postare. În ceea ce privește bursele sociale, la mine in facultate orfanul era echivalat cu venit 0 (deci cea mai mare prioritate pentru burse sociale)
De asemenea căminul gratuit.
Foarte fain, mă bucur că era/este acest ajutor.
Nu chiar, la UPB cel putin bursa sociala nu iti garanteaza nici loc la camin, nici nu esti scutit de plata (daca primesti bursa pentru ca vii dintr-o familie cu venituri sub minim pe economie)
Ah. Alt analfabet funcțional
Cine cheltuie doar 30 lei pe zi si pt 3 mese daca nu mananci doar parizer? Sa nu mai zic ca in articol scrie si despre valori nutritonale, iti permiti la proteina de 30 lei pe zi de rupi parizeru. Sume scoase din cur care nu reflecta nici o realitate. La 30 de lei pe zi mancarea pe care o consumi e de tot cacatul, te mai si imbolnaveste.
Si la cantina facultății, cand exista, tot dai 20 lei pe o masa si tot nu te incadrezi in suma aia
Macar de ti-ai putea găti ceva, dar stim foarte bine ca la caminele studentesti, dormi cu plita electrica sub pat ca nu ai nici un spatiu amenajat ca sa-ti faci ceva gatit dar mai ieftin. In caminele din Belvedere la ASE, aveam bucatarie cu plita prin inductie si intr-o luna de la inceperea anului universitar, misunau gandacii peste tot pt ca oameni la 20 de ani nu-s in stare sa curete dupa ei
cine...nu are mai mult?
pai e diferenta cand bagi paine cu apa sa nu te mai roada stomacul pt ca esti sarman si cand articolul ma ia cu valori nutritonale la 30 de lei in care sa ai si fibre, grasimi, carbo etc
sunt oameni care traiesc cu 30 lei pe zi dar saracii doar traiesc ca sa nu moara, nu ti permiti nici o alimentatie echilibrata/sanatoasa in banii astia
Tu confunzi 30 de zi ca sa traiesti (facturi, transport, etc.) cu 30 de lei doar pe mancare?
Altfel nu pot sa-mi explic, decat daca esti vreun fitnessbro care crede ca nevoile unui student sunt egale cu ale cuiva care face sala.
doar pentru mancare, da. E putin. O caserola de 800g de piept de pui e peste 20 de lei si iti ajunge maxim 2 mese, asta doar puiul. Am prins la 15 lei o singura data in Lidl la reducere. Dar cum nu mananci puiul ala gol ca mai vrei si-un cartof, un orez ceva si poate niste fructe/legume pt sanatatea ta, unde iti intra in 30 lei pe zi ca eu nu inteleg
deci tu mananci 400g de pui la o masa si zici ca e normal? 💀
800g pui crud nu e aceeasi cu cantitatea de pui gatit pt ca lasa apa. Zici ca n-ai gatit o data in viata sa dea drq
Cat pui gatit iti iese din 800g pui crud, atunci? Cat mananci in total la o masa?
e variabil dar cred ca ramane 500-600g. Pe eat and track sau myfitnesspal 500g de pui e cam 150g de proteina. La un 1.8g proteina per kg cam asta e aportul zilnic pt mine ca am 80de kg. Acum nu mananc tot puiu intr-o zi ca mai ai surse de proteina si din alte parti dar in general eu mananc mese putine dar mai bogate. Poti sa mananci si putin dar mai des dar aportul caloric e acelasi pe zi
gatesc zilnic, iti ies lejer 4 mese dintr-o caserola de pui, nu stiu cat mananci tu de faci doar 2 mese dar iti garantez ca nu esti in majoritate:))
ca si mine, incearca probabil sa manance dublu carne, ca 1 vegan sa nu faca diferenta
În condiții optime și dacă știi să gătești poți aproxima o alimentație sănătoasă de vreo 30 de lei pe zi.
De exemplu ieri am făcut un wok mare cu pui și legume în care am investit ~60 de lei. Au ieșit șase porții, deci o porție iese pe la 10 lei. Dar merge doar dacă ai la dispoziție plită, frigider și congelator. Ieși în pierdere dacă nu poți păstra la congelator ce nu folosești imediat sau dacă nu ai unde să ții mâncarea până a doua zi.
Dacă ești OK cu o masă caldă pe zi și în rest mănânci mere, legume de sezon și sandviciuri te poți încadra.
Desfășurătorul pentru wok-ul cu pui și legume (prețuri Auchan)
Pe șase porții de ciulama de pui cu ciuperci (1 kg pui, 1 kg ciuperci, 2 cepe, 1 smântână mare, făină, 4 porții mămăligă) dai tot spre 60 de lei.
Edit: formatare
Depinde, poti iesi in castig daca e sa cumperi alimentele din-aintea inchiderii magazinului. La Mega de exemplu ai pana la 50% reducere.
30 de lei pe zi cand gatesti vs cand te bazezi pe ce cumperi e diferit, am patit la camin... Eu stiu sa gatesc cat de cat dar cand nu ai bucatarie si te bazezi pe cantine sau "dealuri" la supermarket e ceva rau. La mine a fost cam asa bugetul de camin: -1200 de lei primeam de la ai mei -350 direct pe cazare -50 pe transport (ca nu decontau tot cand faceam futui) -restul cam toti pe mancare Si asa slabisem vreo 3kg intr un an, combinatia de mancare la raft cam scumpicica si cantina care era deschisa doar 4 ore pe zi (in timp ce tu ai laboratoare/seminarii/curs (mai bn chiuleai la curs sa prinzi mancare), mai mergeam la cantine tip Auchan dar mancarea de acolo era de calitate indoielnica si oricum pentru un pui cu cartofi ieseam la 20 de lei care nu era tocmai deal, mai "suplimentam" cu un iaurt ca era self pay la cantina, nu e corect dar cand esti mort de foame... Nu aveam in rest nici un fel de viata, eram doar in camera de camin, la facultate si la magazin sa mai iau mancare (naspa).
Cu 150 de lei pe saptamana daca stii sa cumperi si sa gatesti destept te descurci, nu excelent, dar nici nu mori de foame.
Nu, ca noi stim doar la comanda.
ps: am vrut sa ajut un student, sa zicem ca suntem neamuri. In timp ce eu imi iau zilnic pachet, studentul mananca doar la comanda, de la parinti nu isi ia nimic. Am tras concluzia ca isi permite si am renuntat.
Doar ca la camin nu ai unde sa gatesti, cel putin in Regie in Bucuresti ca nu ai bucatarie.
Nu vă lasă cu plită electrică? Cel puțin acum câțiva ani așa făceam cu toții.
Era plina Regia cu plite, microunde, etc... acum mai adaugi si vreu air fryer si ai lux deja. In Vitan pe langa cele din fiecare camera, aveam si bucatarie la comun la parter dotata la fel. Exista optiuni...
Plita cu inductie, air frayer, cuptor cu microunde. Ai solutii.
Am vazut oameni care gateau in Regie, in Grozavesti, in caminele de la Facultatea de Drept.
30 lei/ zi este lux. multi traiesc cu mai putin.
exemplu: sa zicem ca iti planifici mancarea pt 4 zile. Asta inseamna 120 lei. .....Bossultane....de 120 lei iti iei un Pui Grill crud de 1.5 kg la 25 lei, 5 kg de cartofi la 15 lei, 1 kg de orez la 5 lei, 1 kg morcovi la 5 lei, 1 kg ceapa 6 lei, o punga de taitei la 4 lei, pastarnac si o bucata dintr-o telina 5 lei, 8-9 lei pt 1L ulei. o galetusa de iaurt de la kaufland 900g la 10-11 lei, 400g telemea la 25 lei, 1 kg mere la 10 lei.
Faci supa din sira si aripioare, cu ceapa, morcovi, telina, pastarnac, cartofi si taitei...... Faci pilaf din cele 2 jumatati de piept si 2 picioare (4 portii), cu morcovi, ceapa.....uite pranzul cu 2 feluri......de dimineata bagi 200g iaurt si 1-2 mere.........seara bagi cartofi prajiti cu 100g telemea.
pt ziua a 5-a din sapt.....te duci si tu la Moxa sau la Drept la cantina.....dai 15 lei si mananci o ciorba, un fel principal si o chifla....mai pe aroganta, ca sa nu zici ca ai mancat acelasi pilaf toata saptamana.
Plita electrica e nelipsita din camera de camin.....daca nu ai tu, sigur are colegul. Un cuptor cu microunde cheap as fuck e sub 250 lei nou (faceti cheta daca stati 4 suflete in camera...sau ia unu SH de pe OLX) si suficient sa iti reincalzesti mancarea in 2 minute. Pt a face cele descrise ai nevoie efectiv de o oala/tigaie, 1 tocator si un cutit....atat......tai si adaugi in ola, fara miscari simandicoase. Supa si pilaful se fac in 10 minute de taiat si 1.5-2 ore de fiert (adica stat pe netflix/citit/etc), la cantitati de 4 portii. Iti ajung 2 casolete medii (3-4L) pt ambele preparate (ocupi cam 1/2 dintr-o etajera de frigider mid-sized luat de pe olx cu 200 lei...asta daca nu l-ai cumparat deja de la un coleg de palier care termina facultatea)
Revenind la subiect, meniul descris este lux pt studenti. In studentie, nu manca nimeni 2 feluri la pranz (zeama o mancai doar la ma-ta acasa). Totodata, ce vorbesti tu acolo, de parizer cu paine e mai ieftin de cumparat pt 4 zile decat meniul descris de mine. Plm...2 franzele pe zi pt 4 zile = 13-ish lei....1 kg de parizer ieftin e 10 lei....borcanul de mustar e 6 lei....meniu complet pt 4 zile la 30 lei.
Tu nu realiezezi cat de mult inseamna 30 lei/zi, alocati strict pt mancare, daca iti gatesti mancarea. Preturile de la semipreparare si scorurile practicate pe aplicatiile de livrare + instagramul ne-au afectat perceptia privind costul si efortul necesar pt a manca ceva normal. Sa iti faci o mamaliga cu branza, o mancare de mazare cu cartofi si niste carne, spaghete cu X sos, varza calita, dovlecei fripti pe tigaie....toate sunt retete ieftine, rapide, fara mare fandoseala, cu timp mic de preparare + care pot fi reincalzite fara probleme.
La fel ca si in vest, nu pretul mancarii este problema pt societatea din RO, ci pretul la "restul" - medicamente, intretinere/gaz, chirie, etc. Pt un student, un impact mai mare in buget il are pretul tigarilor decat pretul carnii.
KG de pui e 15-20 de RON. Cate zile mananci dintr-un pui?
30 de oua sunt 40 de lei.
Asa ca, cum sa nu-ti permiti din 30 de lei sa mananci bine in fiecare zi?
Ce proteina in plus mai vrei? Lapte de barbat?
Ai. De voie, de nevoie iti faci!
Dar da, nu ai bani sa iti comanzi mancare in fiecare zi, nu ai bani de wagyu sau somon afumat.
Kg de pui 15-20 de lei?
Ba copile du-te acasă că se vede că îți face mami și tati cumpărăturile, ești complet pe lângă:))
30 de ouă sunt 32-35 lei btw
Kg de pui se învârte la 26-32 lei/kg
Invata mai intai sa articulezi cuvintele inainte sa vorbesti cu mine. Si sa faci acord intre subiect si predicat.
Ok, ouale sunt mai ieftine, puiul e o idee mai scump (la primul search am gasit la oferta pui intreg la 16 lei kg). Tot traiesti usor cu 900 de lei pe mancare.
Ești penibil
Faptul că nu știi din cap prețurile de pe raft spune multe lucruri despre tine...
Hai copilul, că vine testul la matematică.
La profi mai mereu sunt oferte la carnea de pui. Am luat ciocanele de la agricola cu 13 ron acum cateva zile, de ex.
Daca o ardem pe etichete bio, schimbam povestea.
pai si mananci oua cu pui? nu crezi ca e necesar un cartof, un orez? niste legume/fructe? Vorbim de o alimentatie sanatoasa cum scrie in articolul asta prapadit, nu de bagat ceva la maț sa nu te mai roadă stomacul. Dintr-o caserola de pui mananci maxim de 2 ori. Pt ca 1kg de pui crud nu e 1kg de pui gatit.
Esti rupt de realitate. Ori ai 200 de kile si 2 metri ori n ai pus mana pe o tigaie in viata ta. O caserola de juma de kg de pui iti ajunge pentru 2-3 mese. O oala de mazare cu pui 5-6 portii = 30 de lei. O oala de supa de pui facuta cu pulpe intregi = 20 de lei. Kg de legume congelate e 5-7 lei fructe la fel. Mere 4 lei. Naut 4 lei conserva. Nu esti obligat sa bagi carne la fiecare masa iarasi. Peste tot in lume se mananca de exemplu fasole cu orez. Daca depui un efort mediu nu mare si ai conditii sa pui o oala pe foc poti sa te incadrezi in aia 900 de lei. Cu atat mai mult daca ai si pachet
faceam la oale de supa si mazare in facultate de hraneam tot etajul, ce vremuri
Daca tot esti plin de ironii, spune-ne 1-2 exemple se mese hranitoare pe care le mananci tu si ti se par rezonabile pentru majoritatea oamenilor in ro.
De dimineață, la camin pt ca aveam plita electrica si cam atat, fierbeam 3,4 oua, cu niste felii de orez in loc de paine si o punga de legume sau imi curatam morcovi/castraveti in functie de ce aveam.
Mai faceam si un ovaz proteic dar imi cumparam pudra proteica pt asta. 80g de ovaz si 270-300ml de lapte lasat pe plita cateva minute si peste el puneam iaurt grecesc amestecat cu proteina respectiva ca toping + 1,2 fructe, in functie de ce aveam.
La pranz pt ca eram la cursuri de cele mai multe ori mancam la una din cantinele facultății, ceva supa/ciorba fel 1 si dupa un piure cu un snitel/pulpa.
Si seara de cele mai multe ori fierbeam un orez cu o punga de legume congelate si ca proteina luam piept deja gatit de la magazin pt ca nu aveam unde-l face la camin fara sa-i impuțesc pe colegi cu miros de prajeala.
Asta se intampla prin 2017-2022 cand am fost student si sunt 100% convins ca nu ma incadram in 30 lei la preturile de atunci
Uite eu intr o zi buna mananc o portie din mazarea mentionata anterior, 2 senvisuri cu 100 g sunca feliata si cascaval feliat, si 200g iaurt grecesc cu o cupa de proteine. Incadrat relativ in suma Evident daca nu poti gati decat in camera se complica lucrurile real, de acord cu tine. Masa la cantina e cred ori 15 ori 17 lei cu ciorba felul doi. Caminele in care am fost/sunt au avut toate bucatarie pe etaj cu plita electrica si cuptor electric.
Cartofii si orezul sunt si tare scumpe ma.
Se vede ca n-aveti o treaba cu traitul. Asa e cand comanzi mancarea si n-o gatesti.
Urmeaza sa-mi spui "da n-ai pus si apa in calcul".
depinde ce gatesti. multe retete nu pierd vreun pic de nutrient/ grasime.
puiul la grill pierde multa "materie".....dar ciorba/supa, pilaful, ostropelul, ciulamaua nu pierd nimic din puiul respectiv (totul este absorbit continut sau dizolvat in apa) + culmea, fiertul trage pana si din oase tot ce se poate.
ca fapt divers, poti sa dai 15 lei pt 500g de oase de vita inca 15 lei pt niste legume, cartof, fidea + 2-3 oua batute....si ai supa de vacuta pt toata saptamana. Daca bugetul iti permite si o stica mica de bors (4-5 lei pt 500ml), deja esti mare boss. Asta este lejer cea mai buna si cheap reteta pe care o recomand tuturor.... e sanatate curata.
revenind la subiectul "puiul", un pui grill crud are cam 1.5 kg cu tot cu oase si costa 25 lei. am lasat deja exemplu pe thread reteta si preturi pt cum poti sa mananci de in 4 ori cate 2 feluri (supa si principal) intr-un singur pui grill. Meniul prezentat este pt 30lei/zi si cuprinde carne, lactate si mere, toate in cantitati rezonabile cat iti tina de foame fara probleme.
Omule, studentul este de regulă sărac și asta înseamnă că nu se pupă calculele tale cu ale lui. Crezi că tranșezi un pui într-o cameră de cămin din Tei unde dorm 6 oameni în 20mp? Un reșou și un minifrigider nu înseamnă o bucătărie unde să poți găti.
Dacă mai ești și la o facultate unde costă materialele cu care lucrezi, precum arte sau arhitectură să nu zic de medicină dentară, atunci ai supt-o.
Cred că depinde de cămin asta cu bursă socială și loc asigurat în cămin. Știu persoane care abia au prins cămin deși veneau dintr-o stare materială precară.
Asta cu taxarea part time la nivel de full cred ca a fost gândită de un grup de imbecili, altfel nu imi explic.
Ești fiert în cap
Argumentezi, sau doar ai zis sa nu iti inghete degetele?
Edit: am inteles, esti doar guralist. Te salut!
Am prins bursă când era mult mai puțin: 300 lei.
La noi aia de performanta era 300 de lei, dar acus putin peste 10 ani. Dar pe atunci si meniul de la Mega era 10 lei, deci erai safe pentru o masa a zilei daca n-aveai chef sa gatesti.
În 2016 aveam bursă de 250 de lei.
Atat aveam in 2009 bursa, dar macar era ieftina mancarea.
Aveam o dieta diversificata formata din sandvisuri cu sunca de pui si branza topita.
Și?
Dacă eu nu am avut și am suferit și ei trebuie să sufere la fel
Nu la fel. Mai mult decat mine, ca altfel nu e amuzant deloc daca sufera la fel.
De aia nu ne mai facem bine
De asta nu ne mai facem bine.
Si era mai greu decât cu 900 acum
Și vrei să scot statistici despre abandonul universitar despre cum țară e in spate cu educația în Europa. Se vede că a fost făcută cu 300 de lei educația când nu puteți lega lipsa de investiții cu lipsa de dezvoltare.
De ce să li se deschidă mintea tinerilor? Lasă că e bine să fim pe ultimul loc de departe la absolvenți de facultate în UE. Cine a mai pomenit să se investească în educație? Buget doar pentru combinații și sinecuri 👍🏻
Asa-i că până acu știam toți că studenții trăiau bine. Aveau conturi de investiții de mii de euro, abia acu devine populară supa la plic și pateul printre studenți.
Stam bine la absolventi tineri, chiar nu avem nevoie de fabrici de diplome.
Absolut deloc: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/edat_lfse_03__custom_11463056/bookmark/table?lang=en&bookmarkId=25a831d3-bafd-420c-9e93-a1558c8399f6
Pe partea NEET e și mai groaznică situația
Una e o scoala si alta e o facultate. Azi toti parintii isi trimit copii la facultate, cand poate iei ar avea talente in alte domenii dar la noi "aa pai daca ai facultate esti bogat". Si uite asa stai 3 luni sa vina un meserias sa iti schimbe o priza si iti mai si cere niste bani de te uiti de 2 ori daca chiar trebuie schimbat sau nu.
E plin piata muncii cu tineri cu diplone si nu isi gasesc un loc de munca, ar trebuii bagate inapoi scolile de meserie pentru ca e lipsa grava de oameni calificati si se castiga extraordinar de bine...
A trebuit sa mut contorul de curent, am dat 800 de lei sa vina omu ( certificat de electrica ) sa rupa sigilul si sa dezlege cablul, mi-a zis ca restu e problema mea, cand e montat cutia cu contor la noua locatie sa-l sun ca vine sa lege inapoi cele 3 fire si sa puna sigilul, 20 de minute nu a stat la mine pentru 800 de lei, electricianul care a mutat cutia a stat vro 3 ore -> 600 de lei. O colega a dat 1600 de lei la zugrav doar manopera la apartament ( a zugravit bucataria si 2 camere ), omu a stat 2 zile cate 4 - 5 ore, a dat lavabila 1-2 cu pistolul pe aer si a plecat, a revenit a doua zi pentru stratul 2 si gata...
Dar mno, hai cu facultatea de filozofie ca suntem ultimii prosti din EU fara facultate...
Sîntem pe ultimul loc la rata absolvenților de facultate, de departe, din UE 🤷🏻♂️ A se vedea link-ul de mai sus.
Eu nu înțeleg o chestie. Bursa era ajutor, nu garantare că poți face facultatea doar din bursa. Cred că cea mai mare problema este sistemul universitar care nu îți permite efectiv să îți menții un job, macar part-time.
Nici statul nu-ti permite sa ai un job part-time.
Să mu…lțumim PSD pentru taxarea muncii la juma sau mai puțin de normă.
Sunt aceeasi studenti cu prezenta scazuta la vot cand sunt alegeri?
Taxe mari nu vrem, pomeni vrem. Oameni competenți în politică avem prea puțini. De unde bani nu știu. Fiecare categorie socio-profesională vrea indexări cu inflația, salarii minime mari, burse mari, pensii mari și toate alea. Privatul a rămas în urmă cu media salariilor față de mediul public.
https://preview.redd.it/lhun75x7excg1.jpeg?width=1180&format=pjpg&auto=webp&s=f6ccdb85acf2a467b5de3a3f316ba726d1a84e90
Așa a arătat bugetul pentru burse până acum. Spuneți voi dacă e sustenabil (aici întră toate, nu doar cele ale studenților).
Nu stiu de unde viseaza astia ca are statul bani, se poarta unii de zici ca e o groapa fara fund, plina de bani, din care nu vor sa ne dea. Da, poate fi eficientizat ANAF, poti sa mai cureti coruptia, dar cu taxe mici, nu vei avea niciodata suficiente finante pentru politici socialiste de amploare. Unii sa zica mersi ca au facultate, cei mai multi traiesc in sate uitate de lume si se angajeaza pe unde au noroc, iar de aia nu mai urla nimeni ca n-au bursa.
This! Dacă ai peste 20 de ani și încă mai ceri pomeni de la stat ar trebui sa te uiți bine in oglindă.
"Școlare" =))) e o diferență
Penibile comentarii. Le-as dori tuturor "desteptilor" de aici sa fie ei studenti si sa traiasca de pe o bursa sau un salariu part-time.
Vin unii destepti cu idei de cum sa economisesti la mese, fara sa ia in considerare ca multi studenti nu au nici timpul si nici spatiul unde sa gateasca, si atunci depind fie cantine fie de livrare. Incearca sa-ti faci timp sa gatesti o masa calda la pranz, cand probabil ai cursuri sau laboratoare la facultate sau esti plecat fizic la lucru (majoritatea orarelor de faculta sunt facute ca naiba, nu ai pauza concreta de masa).
asa am trait si noi cand am fost studenti: - pachete de acasa, cheta intre vecini, pizza la promotie.
Multi dintre noi nu intelegem cand a devenit brusc absolut necesar sa traiesti singur, sa porti ricsi, sa mananci la balls, sa ai masina si asa mai departe.
Asa ca shush.
Cu 900 de ron pe lună nu trăiești singur, nici nu-ți iei haine. Atât dau eu pe mâncare în lunile în care nu prea fac cumpărături. Acum 3 ani când mâncam doar o masă pe zi că aveam salariul mic tot dădeam minim 600 pe mâncare. Și nu comandam.
Nu cred că să te aștepți să poată mânca un student din bursă nu e rezonabil.
Daca eu am suferit, sa sufere si ala de dupa mine
Nu brah - daca eu am putut si nu mi s-a parut chin, pot si altii.
Ca mine au trait majoritatea - nu e nicio drama sau situatie deosebita.
Poate asta ar trebui sa va dea de gandit: faptul ca vi se pare de neaceptat asa ceva inseamna ca crescut standardul de viata foarte mult de atunci.
Acum totul e un circlejerk de smiorcaiala.
Nah. Sunt anul 3 la doctorat, student din 2017 cu un an pauză după master. Pot să-ți zic că nu e văicăreală inutilă. În anul 1 aveam bursa 550 lei și plăteam caminul, un abonament de transport și îmi rămâneau bani să traiesc ok fără să iau bani de la părinți și fără job. Mai ieșeam și în oraș, dar aveam grijă să cheltuiesc puțin. Nu era comod in any way, dar se putea face. Băgai un job part time seara sau in weekend și o duceai decent. Plm, pot sa-ti dau exemplu meniul la gratarele din parcarea de la Carrefour Orhideea, mancam acolo mereu cand intra bursa. Am prins meniul 12 lei putin, apoi s-a dus la 18, 25, 30. Parca era si 40 lei inainte sa scoata meniurile si daca luai individual produsele ajungeai sa dai 60, 70 lei.
În 2019 a trebuit să mă angajez part time, nu mai era suficientă bursa.
Acum? Bursa e 1000 lei parcă, căminul 300 dacă ai noroc. Abonamentul de transport s-a dus si el la 80-100 lei. Cu 400 lei nu poti sa stai o lună în București chiar dacă ai destulă grijă de el. Ia în calcul ca nu toate caminele au bucătărie.
Vezi și știrea, despre asta e.
Pot să-ți garantez că acum o duce mai rau un student ca acum 9 ani. În criza o duceau mai rau, da, dar atunci toată lumea o ducea rau.
Ideea cu facultatea e sa tragi 3-6 ani si intre timp te angajezi, traiesti cu mai multi in chirie, faci experienta si iti creste si salariul si asa mai departe.
Nu cred ca traia nimeni, nici pe vremea mea, din bursa - pe langa banii aia iti trebuia pachet si bani de la parinti.
Sa nu uitam ca facultatea nu e obligatorie - din contra - prea multi oameni cu diploma care stau degeaba.
Să nu uităm că facultatea înseamnă educație. Te duci la facultate să înveți. Faptul că piața muncii e atât de proastă înseamnă că nu mai e suficient să înveți ca să ai un post bun și un viitor comod.
Adică asta e realitatea și asta nu e comod sau ok pe termen lung că așa ajungem cu absolvenți semi-analfabeți care fac minimum necesar pentru o diplomă pe care n-o folosesc.
Depinde de vreme, dacă te referi la 2017...te asigur că eram câțiva așa. Am cunoscut și până în pandemie/în pandemie studenți așa. Nu era comod, dar existau.
Să nu uităm că suntem pe ultimu' loc din UE la nr de absolvenți și ne merge atât de bine în rest...
Foarte bine! Fix așa ar trebui sa funcționeze sistemul.
La doctorat ar mai trebui sa și lucrezi. De exemplu, sa predai. Sa orice altceva. E penibil sa ceri încă pomeni.
Dacă scopu' e să ai absolvenți care nu-s educați, sure. Foarte mișto sistemu', văd că funcționează foarte bine.
Ești la doctorat? Ai fost? Nu de alta, dar dacă-l faci când ești tânăr și nu ai un job bine plătit, flexibil și garantat nu prea merge așa. Baftă să-ți iei liber din scurt că te cheamă profesorul coordonator mâine la facultate și nu-i convine să planifice din timp. Baftă să îți iei liber săptămâni o dată la câteva luni ca să scrii articole pentru conferințe la care trebuie să mergi singur în alte orașe sau tări. Baftă să faci o cercetare serioasă când ai job 9-5 și tot ce înseamnă asta. Baftă să ai ore în laborator dacă ai nevoie de asta. Baftă să rezolvi de azi pe mâine modificări de articole pentru publicare că dacă durează prea mult te trezești că a ieșit deja nr de revistă și tre' să mai aștepți nu știu cât. Nu mai zic de libere pentru plecat la universități din afara, pentru scoli de vară, referate date din scurt etc
Toți colegii care s-au lăsat de doctorat lucrau full time și nu au putut să țină pasu' cu cerințele uneori absurde.
hai, bre, las-o ca macane. Eu nu am fost premiant si tot am reusit sa invat suficient cat sa am o cariera chiar ok. Nu o mai ardeti cu basini d-astea de tipul "invat si merg la cursuri.....asa ca nu am timp de munca", pt ca este o minciuna de nedescris, mai ales pt generatia actuala, care are mult mai multe oportunitati + mai flexibile fata de ce exista acum 10-15 ani (pe vremea mea) + access mult mai usor la materiale pt cursuri.
sa faci bani din mers cu bicla cand ai timp, chiar daca nu cine stie ce, era ceva SF la care as fi visat sa existe cand eram in anii 1-2 de facultate. Acum joburile de call center sunt si remote....pe vremea mea trebuia sa faci naveta pana in piperistan. Eu imparteam pliante in cutii postale si lucram prin baruri seara (picol). Cursurile conspectate circulau doar in cercuri restranse...acum vad ce exista si audiobook (moka, pe net) cu cursul conspectat al profului care mi-a predat.
Facultatea chiar nu este mare kkt. Poti sa tocesti in sesiune si este arhi-suficient pt a obtine o licenta.
Dupa cum am zis, in perioada studiilor de licenta, am facut odd jobs la negru......pe perioada masterului am avut job full time cu contract de munca .......toate studiile le-am facut la Unibuc/ASE (sa nu te aud si cu platitudinea "da, conteaza si unde ai studiat).
eu nu am doctorat..... dar are soacra-mea. L-a luat la 45ish ani, dupa 20 ani de munca si experienta reala in domeniu. Ea a indeplinit cerintele in timp, cand a avut ea chef/ cand a fost oportun, vs altii, care accepta orice umilinta pt a trece pe repede-inainte prin sistem pt a primi cartonul si titulatura.
treaba asta cu "doctorat inceput la 25 ani" este o basina de nedescris. Nu ai lucrat o zi in viata ta si, in mod real, inca esti "junior" in birou...dar ai pretentii ca in 3 ani sa fii "Domnu Doctor". Stii ce inseamna sa fii doctor, coite? Sa aduci un aport in domeniu (new knowledge) sau reinterpretezi/ critici material existent. Efectiv mirosi a Elena Ceausescu daca zici ca ai obtinut titlul de doctor sub 40 ani, pt ca nu ai cum sa stapanesti practic nisa despre care discutati in teza, indiferent cat de truncheat ar fi subiectul abordat. Toti va credeti Beccaria (un gigel care a devenit doctor in drept pe la 1700ish, da doar 26 ani), cand sunteti ultimele nulitati dpdv academic. Despre aportul adus de teza de doctorat a lui Beccaria inca vorbeste lumea chiar si dupa aproape 300 ani, dar despre teza ta (si a altora) nu va vorbi nici pula in maxim 48 de ore dupa ce ti-ai aparat-o in fata comisiei.
Diploma de doctorat a ajuns un acarent pt neaveniti pt a pretinde matanii din partea melcilor care ii inconjoara sau un "box to be ticked" pt cei care vor sa aiba o cariera pur academica/ teoretica (pt ca practica nu e de ei)
pt ca a) avut priceperea reala pt a practica o profesie in mod real, nu doar sa fie teoreticieni. + b) au gasit satifactia profesionala si materiala muncind, cat sa nu ramana de interes obtinerea titulaturii de carton sau necesara indurarea unor umilinte pt a ajunge "undeva"
In domeniul meu (drept), un practician desavarsit fara titlu de doctor (avocat sau magistrat) va avea in impact mai mare asupra domeniului (ex: spete ajunse pana la nivel de ICCJ/CJUE/CEDO) in comparatie cu un "doctrinar" obosit cu titlu de doctor blocat la o catedra la UniBuc. Da, studentii se vor ghida dupa ce a zis profesorul lor de curs, dar piata si societatea sunt impactate de rezultatele reale obtinute de practicienii.
raportandu-ma la cunostintele mele, pot sa zic ca maxim 1-2 persoane din generatia mea erau exceptionale, dar nici acestia la un nivel de fenomen cat sa justifice intrarea atat de timpurie la doctorat.....restul doctoranzilor erau vai pielea lor de pupincuristi in relatii bune cu profesorii, ultimii libidinosi care acum fac ce faceau si seminaristii mei (adica umbla dupa studente si se falesc cu un salariu si o masina in fata unor pustani care inca au foamea in gat), majoritatea acestora sunt nulitati dpdv profesional si intr-o buna masura, chaiar si academic, dar cu personal branding foarte bun (i shit you not, stiu pe unul, mai mica ca mine ca generatie, care a intrat in avocatura ca sa renunte (cred....pt ca nu lucreaza la nicio firma consacrata) si sa devine "business coach" si seminarist la unibuc :)) acum se da marele "realizat" in fata studentilor).
=))) tu vorbești de minimum necesar, eu vorbeam de studenți educați și bine pregătiți.
Ce te-ai atacat =))) era bine dacă eram persoana asta fictivă cu care vorbești. E trist că aberezi cu atâta încredere când ai ratat esența comentariului meu.
[removed]
Deci "statul sa ne dea" dar ne smiocăim când cresc taxele cu 200 de lei pe an. Romanii au devenit incredibil de "entitled".
Săptămânal mergând acasa si avand mâncare pentru una/doua zile de la parinti pentru facultate, plus 800 de lei pe luna imi permiteam sa economisesc 200 de lei pe luna, comandând saptamanal mancare si gatind in camin. Asta era anul trecut. Nu au sarit preturile asa de mult, dar stiu ca management-ul baniilor nu e punctul forte al studenților (o colega zicea ca kilogramul de piept de pui e 50 de lei la Lidl/Kaufland). Nu-s eu guru al banilor, dar 2000 de lei nu plătesc pe luna acum, stand in chirie cu tot cu plata facturilor, mancare si ce mai e.
Cum s-a propagat ideea asta că o alocație sau o bursă ar trebui sa acopere cheltuielile lunare ale unei persoane?
Pentru că vorbim de cele sociale, deci destinate oamenilor săraci fără posibilități. Din ce altceva să trăiască?
E un ajutor pentru cei cu posibilitati limitate dar nu poate inlocui responsabilitatea parintilor. Sunt socialist si chiar si asa mi se pare ridicola asteptarea ca statul sa te intretina cat timp faci facultatea.
Eu-s de dreapta, deci … dar înțeleg faptul că dacă le zice sociale, așteptările pot fi „mari”.
De asemenea ar trebui să iei în calcul că unii s-ar putea să fie orfani de un părinte sau amândoi.
Alocatie copil 292 ron. Hrana in gradinita de stat 26 ron pe zi. Va las pe voi sa faceti calculele.
Am facut calcule si mi-a dat asa: trebuie sa iti cresti copilul si sa nu stai cu mana intinsa sa ti-l creasca altu, pana la urma e al tau. Am calculat bine oare ?
Parerea mea e ca masa de pranz la gradinitele si la scolile de stat ar trebui sa fie asigurata.
Macar pentru mancare si multi copii din medii sarace vor veni si cativa vor fi salvati de la un trai mizer.
La gradinite poate, la scoala cel putin in orase o sa fie doar risipa, ce mancare ii dai cand iei vor McDonalds, KFC si alte rahaturi, crezi ca o sa iti manance aia mazare gatita sau ceva legume ? Si atunci ce faci, ca daca nu dai la toti urla parintii din Q7 ca copilul lor de ce nu primeste chiar daca copilul se apuca si arunca cu mancarea prin curtea scolii ca i-a pus de acasa chicken fingers de la KFC, vezi cum era si cu laptele inainte, la orase poate 2 din clasa faceau ceva util cu ele, restu le aruncau pe geam si pe strada...
Prea scump, prea complicat, plozii sunt mofturoși acum
Atunci sa nu ne mai rahatim ca nu sunt burse. Sa se inmulteasca doar aia pe ajutor social si bogatanii.
Facultatea este optionala si ar trebui sa ti-o platesti integral + fara burse ca ai 2 maini, 2 picioare sa muncesti. E alegerea ta daca vrei facultate sau nu. Nu trebuie sa-ti plateasca altul facultatea. Am calculat bine? Puscariasii au hrana gratis. Am calculat bine? Evident ca nu sunt de acord cu ce am scris mai sus, dar este fix in logica ta t*mpita. Pup.
Eu sunt de acord cu ce ai scris. Nu toată lumea trebuie să facă facultate, unii oameni au skilluri practice sau vor să intre în câmpul muncii mai repede. Dacă poți și te ajută fă-o, dacă nu, treci la treabă. Sau fă-le pe amândouă.
Care ‘altu?
"De ce nu fac tinerii copii?"
Daca te aștepți că statul să ți-l crească, chiar te rog sa nu fac i copii!
Ideea asta ca copilul e un bun privat al parintelui si o investitie care o faci doar pentru tine este extraordinar de recenta pe plan istoric. Este si o prostie cand copilul respectiv pana la urma tot ajunge sa contribuie in societate cand munceste. Fix din cauza asta, ca parintele are presiunea aceasta sa faca totul pentru copil fara pic de ajutor de la stat sau institutii se ajunge tot mai des la parinti absenti sau la scaderea demografica prezenta.
Poate romanul sa fie prost si sa urle despre individualism si ideea asta ca totul e doar responsabilitatea ta, dar fix de asta am ajuns in situatia in care am ajuns dupa comunism. Romanul a invata din comunsim ca e rau sa-i pese de vecin si acuma taie creanga de sub fund daca vede ca mai sta unul pe ea.
Nu zice nimeni sa creasca statul copilul, dar asteaptarea asta tampita ca statul nu are de ce sa se implice o prostie. Asa ajunge la scadere demografica, la cresterea abandonului scolar, si la scaderea economica cand populatie varstinca devine multe prea mare si nu mai poate fi suportata de tineret.
Voi de ce credeti ca peste tot in vest creste varsta de pensionare si o sa tot creasca pana cand astia sub 50 de ani nu vor ajunge la pensie vreodata? Scaderea demografica nu va permite ca pensionarea sa mai existe, nu va exista forta de munca tanara care sa sustina batrani care nu mai sunt capabili de munca. Deci si tampenia asta ca "ma doare la pix ca nu e copilul meu" pana la urma tot o sa vina inapoi si o sa ne muste colectiv in cur ca totusi traim intr-o societate :D
Eu cel putin nu consider ca copilul e o investitie, nu am nici o asteptare sa ma ajute la batranete, eu imi ajut parintii ( au pensie de tot rahatul dupa o viata muncita ) dar este 100% decizia mea si nu mi-au cerut nici o data, chiar ma mai cert cu iei ca nu vor sa ia banii, imi zic sa imi vad de viata ca iei se descurca cumva si din putin...
Pensia ( pilon 1 ), buna gluma, mi-am luat adio de mult de la asa ceva, chiar daca cotizez cu o suma din care platesc eu singur pensia ambilor parinti si le mai ramane sa plateasca inca o persoana. Crescand cu putin am invatat valoarea baniilor, am fonduri private in care pun bani lunar, o sa ies la pensie fara ajutorul statului cu ani buni inainte de varsta standard care probabil se va apropia spre 70 de ani. Maine as renunta sa mai cotizez acolo daca ar fi posibil sau sa transfer 100% in P2 / 3 au totusi randamente mai bune decat P1
Statul trebuie sa se implice prin a oferii servicii publice, gradinite, scoli, profesori bine pregatiti si asa mai departe dar din punctul meu de vedere sa te astepti ca parinte sa vina statul sa iti dea bani sa iti si ajunga sa ii cumperi de mancare sau haine nu e ok, este copilul tau, ti-ai asumat o responsabiliate cand ai decis sa-l faci, atunci sa-l si cresti. La noi ai 2 ani sa stai acasa sa-l cresti si esti platit, ia vezi de exemplu in Franta cat concediu iti da statul ( iti zic eu, 3 luni, dupa care fie stau bunicii daca sunt si vor fie platesti din buzunar cresa / dadaca )...
Problema la noi e lenea, multi nu lucreaza ca au frezoane, au "probleme" de sanatate, mai bine fac 10 copii unu dupa altu, sa dea statul ajutor si dupa ce nu mai da abandonam copilul si facem altu sa ne mai dea 2 ani, societatea are niste limite, esti ajutat cat timp ajuti si tu cu ceva, cand stai doar cu mana intinsa deja nu e ok....
O sa insemne fix nimica investitiile alea daca economia de cresterea nu va mai exista din cauza scaderii demografice, sper ca relizezi asta. Capitalismul se da drept mare sistem individualist, dar pana la urma tot colectivul muncitor face masina asta sa mearga, si toata valorea asta in fonduri private tot de acolo e extrasa.
De ce nu ambele, cum se duce copilul la scoala daca parintele nu-si permite sa-i dea de mancare si sa-i dea haine sa mearga la scoala? Pana la urma daca dintr-un copil de prost scoti un educat, nu tot pe plus iese societatea overall?
Scuza-ma, am uitat ca Franta nu e in declin demografic.
Ai calculat foarte bine! Acum sa vedem si cu partea in care statul iti ia aproape jumatate din banii care ar putea contribui la cresterea copilului. Ce calcule faci, cocoș?
In EU sunt doar vro 3-4 tari care au sub 45% cat e la noi ( Republica Ceha, Slovacia si Ungaria ), s-ar putea sa mai fie si prin Estonia, Latvia si prin zona aia insa in toate tarile dezvoltate e cel putin 45%.
Asa ca imi fac calcule cu salariul NET, statul daca e sa o luam asa iti ia doar 10% din care ar putea ajuta cu cresterea copilului in mod direct, restu sunt pensia ta si asigurarea medicala care include si copilul pana la 18 ani sau pana termina scoala / facultatea. Eu sunt de acord sa facem referendum maine sa facem optional plata la sanatate si pensie, nu vrei sa platesti nu platesti dar nici nu beneficiezi, as fi primul care ar rupe usa sa semnez ca nu mai vreau insa as fi curios cat dintre voi ati fi dispusi sa platiti la privat sau 1k euro pentru o plimbare cu ambulanta cum e in USA ? Servicii gratuite sa avem dar de platit sa nu platim, si stai linistit ca eu platesc la taxe intr-o luna cat plateste 75% din populatie in 6 luni sa aiba altii din ce sa isi creasca copii ca iei au frezoane de la munca...
Aici sunt 2 puncte
1) Nu taxarea e problema ci furtul banului public. Cresterile de taxe din ultimii ani nu au dus la imbunatatirea serviciilor publice, ele chiar se degradeaza pe zi ce trece. Am duce-o de 1000 de ori mai bine cu taxele la jumatate daca nu s-ar risipi banii publici
2) Exista un concept care se numeste utilitatea marginala a venitului. Altfel spus, intr-un fel te ustura curu cand din 5-10k euro esti taxat 45% si altfel te ustura curu cand ramai cu 1k euro in buzunar la acelasi grad de taxare. Tarile civilizare cu taxe mari sunt pur si simplu niste sisteme functionale, nu o cloaca cum e Romania, deci comparatia nu are sens
Exact. Dar vezi ca o sa-ti sara in cap toti retardatii cu "nU tE-aM pUs Eu Sa FaCi CoPiL".
Stai sa-i vezi pe ei pe la 45-50 de ani cum ii apuca disperarea ca au ars-o pe citybreakuri si aifoane.
Nu fac parte din categoria celor care toarna nspe copii.
Mai puțini tineri educati- mai multi votanți AUR.
Oh wow, veniturioe vin de la Parinti. Nu ma asteptam la asta, o schimbare foarte mare in 2025/2026.
Bolojan ar numi asta dezmat, si ar mai taia din burse.
Bursa nu este pentru a sustine un student in facultate. (Facultate=facultativ=nu e obligatorie). E un ajutor suplimentar pentru studii. Ca mai toti o "topesc" prin baruri, e alta poveste. Iar parintii nici nu stiu. Platesc chiar dublu fata de cheltuielile reale. Ca daca plodul ii spune ca "atat costa", apai, atat costa si dau.
sa puna mana sa lucreze, oricum diplama e de forma. /s
putin off topic... dar eu am fost pana acum suficient de norocos sa nu prea am nevoie de vizite pe la doctori. Dar recent am avut un mic accident (nimic serios) dar a dus la fracturarea mainii destul de nasol. Am avut analize initiale, radiografii la intrare si iesire, CT initial, operatie, am stat in spital cu ghips si toate cele si parea OK. Adica pentru 5 zile de stat in spital plus vreo 10 pijamale rupte sa treaca ghipsul prin ele, 3 mese pe zi, analize zilnice, verificari de la doctori, medicamente... totul pe gratis pentru mine dar si pretul decontat de stat parea rezonabil. Plus am platit o orteza pe care am mai purtat-o o vreme (si am cumparat-o eu) si fizioterapie tot gratis. Ceva ce as fi fost dispus sa platesc din buzunar in cazul acesta... sub 3000 de lei. Plus lucruri care le-am refuzat din mandrie proprie gen: oferta de a fi hranit de asistentete, imbracat sau sters la cur. Iar azi ma duc la doctorul care m-a operat pentru o verificare - consultatie, radiografie si o injectie cu acid hialuronic - 900 de lei. Pare foarte scump pentru o ora petrecuta acolo prin comparatie. Aveti oare un ordin de marime? Credeti ca exagerez, am fost tepuit sau astea chiar sunt costurile reale?
Nu mai mancati avocado... /s
Și eu e normal să fie așa?
Ca un apropo pentru ăștia Gigi contra: este în interesul statul ca populația să fie bine educată. State precum Germania, Austria și cu siguranță și alte state din Europe recunosc asta și chiar oferă studenților o bursă care nu doar acoperă minimul necesar ci le permite și un anumit nivel de trai demn. Bursa aceasta de care ziceam se numește Bafoeg la nemti și este în jur de mia de euro plafonul maxim pe care un student îl poate primi.
Acum, România fiind mai cu moț, categoric tăiem de la studenți în favoarea nomenclaturii și corupților și bineînțeles ca se găsesc intelectuali pe Reddit care să apere această alocare de resurse scandaloasă
Cand spuneai ca lucrezi te intreba "Pe cine?"
așa e în capitalism
Luam 580 bursa (acum 3 ani nu 30) si imi mai dadeau de acasa 400 de lei pe luna + pachete cu cate 2 cefe ca nu-mi place mancarea care nu-i proaspata (btw ca am ocazie: vai de capu vostru astia care carati pireu de acasa si alte chestii simple de facut la camin parca tactu nu tot da bani pe cartofii aia ca doar n-are ferma lol). Colegu avea mama moarta si nu platea camin, avea vreo 600 de lei pe luna toti banii, maicamea punea 2 bucati de ceafa si ii dadeam mereu si lui una + cartofi facuti la bucataria caminului. La amiaza mancam de la cantina ~12-14 lei. Cand a venit pandemia ne-au aruncat din camine dar ne-au lasat sa ne cazam in caz ca aveam nevoie pt job desi studiile n-au inceput fizic anul urmator. Ne-am intors si eu si prietenu ca nu ne placea sa stam acasa. Daca m-ai intreba acum stand in chirie si cu salariu de corporatist (lucrez inca de acasa full) in ce perioada m-as intoarce in timp daca s-ar putea as zice fara sa clipesc ca vreau in perioada aia. Invatam, luam si burse, faceam gratare, baute de macar 2 ori pe saptamana, aveam si de fumat (nu 1 pachet la zi da' aveam) si ne durea in pl de viata... atunci aveam numa aspiratii. Deci nu va mai cacati pe voi atata si bagati atitudinea asta de medic care nici n-o terminat anu 3 da' urla si se vaita de sistem si de miliardele pe care le-ar merita. Btw ca prevad ca apar vesnicii "erau alte vremuri, avem inflatie". Vezi ca atunci salariu minim era 1700 de lei, hai, sariti cu "hate u".
Facultatea e facultativa. Nu e nimeni obligat sa te tina in ea.
Edit: Asa frustratilor, dati downvote, ca adevarul doare si munca e grea.
E clar cine e frustrat aici
Ca eu platesc taxe si impozite sa ii tin pe toti la sociologie si filozofie. Pana si aia de la medicina, zero bani pentru taxa anuala ca pe urma sa plece inafara tarii. Din taxele mele doar acte de caritate fac, se pare, dar ce sa intelegi tu.
Of săracul de tine, cum îi ții tu pe toți în spate ca Atlas.
Avand in vedere ca sunt angajat si am si doua firme.... hai pa.
Hai nu plânge... scuze eu, nu am știut cu ce eminență discut
https://preview.redd.it/nlolt7qawwcg1.png?width=1501&format=png&auto=webp&s=1ffa9970bb2227c4d8a3249014fc3cf4cf011f3a
Pui problema gresit. E vorba de o redistribuire a bugetului catre educatie, nu de o crestere de taxe. Tinerii despre care vorbesti tu sunt fix rezultatul mizeriei de sistem educational pe care il are rapciuga asta de tara. Iar astia, cand se trezesc ca n-au 2 neuroni legati, se duc si voteaza AUR iar ceilalti se intreaba cum am ajuns in situatia asta. Statul roman e complet nefunctional pe toate palierele
Bugetul pe educatie nu creste ca nu are de unde sa creasca. Cum ziceai si tu, redistribuirea e deja facuta, banii se impart cum se impart ei. Pentru marirea bugetului pentru un anumit sector, trebuie taxe si impozite mai mari, ca doar nu o sa vina Bolo cu reforma. Ei au prioritate la furat si asta e cel mai important lucru sa functioneze in tara asta.
Pai asta e si problema, ca se fura in loc sa se investeasca banii actuali. Cresterea taxelor nu e o solutie, populatia trebuie sa inteleaga asta si sa puna presiuni pentru reforme. Dar e cale lunga, sanse 0
Da, cum sa nu. Vine peste 2 ani PSD cu promisiuni de ulei, mici cu mustar si pensii marite... imediat se uita ca tara are nevoie de reforme si ca "merge și așa, csf, n-ai csf".
Ai dreptate nu vad de ce ar fi rău dacă doar oamenii care au deja bani si-ar permite sa facă studii superioare. Sigur nu se poate întâmpla nimic nasol pe termen lung in situația aia!
Ia zi, ce lucru nasol se poate intampla?
Alocația copiilor nu acoperă nici costul mesei la after school-ul de la școala de stat.
Cu 925 lei îți poți acoperi macar chiria la cămin sau un apartament inchiriat împreună cu alții și facultatea asa cum numele ei implica este facultativă, față de multe țări chiar și din UE în România ai 3-4 ani + 1-2 de master subventionati de stat (la buget).
Și de ce ar trebui să o acopere?
ce mananci de trebuie sa dai peste 900 de lei pe mancare pe luna? ar insemna 225 de lei pe saptamana. 2 pui intregi costa 66 de lei, ai carne pe toata saptamana, si de fript si de ciorbe. Asta e cel mai scump, in rest cartofii, orezul, painea si ce alimente de baza iti mai cumperi sunt ieftine. Pastele sunt mai scumpe dar tot te incadrezi in buget. Mai adaugi si pateuri si salamuri sau mai stiu eu ce vrea sufletzelo tau si nu treci de 200 de lei pe saptamana, ca nu mananci un salam intreg pe zi ce plm
si unde gatesti daca in foarte multe camine nu ai bucatarie si ai si interdictie pentru a folosi electrocasnice peste o anumita putere?
În regie mulți aveau plite cu inducție, ori microunde cu mâncare de la părinți, nu e ideal dar ghici, nu am murit.
Plus ca te educa pentru valoarea banului, nu il mai arunci pe toate rahaturile frumos ambalate sau trendy.
ori pe plita ori iti gasesti iubi sau prieteni care au chirie. Nu ai cum sa traiesti doar din mancare uscata fara sa gatesti, asta e clar. Cand eram eu student majoritatea aveau plita si n-aveau nicio interdictie